ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری برچسب کندذهن و احمق نزنیم!

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - ایلام :

یک دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت گفت: برچسب زدن کلماتی مانند کندذهن و احمق به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ناعادلانه است چون این کودکان تنها به کمک و همراهی بیشتری از نظر آموزشی و همدلی خانواده نیاز دارند.

«معصومه چراغی» با حضور در ایسنا اظهار کرد: در طول دوران تحصیل کودکان ممکن است برای هر کودکی مشکل در انجام تکالیف درسی پیش آید اما اگر کودکان به طور مداوم با این مشکلات مواجه شوند، ممکن است کودک دچار اختلال یادگیری باشد.

این روانشناس گفت: اختلال یادگیری به توانایی مغز در دریافت، پردازش و ارسال اطلاعات گفته می‌شود و کودکانی که دچار این اختلال هستند در خواندن، نوشتن و درک مفاهیم ریاضی مشکل دارند.

چراغی ادامه داد: علائم این اختلال متفاوت است و تشخیص اولیه آن بر عهده والدین است اما تشخیص نهایی بر عهده روانشناس یا روانپزشک است، از جمله علائم اختلال یادگیری می‌توان به اختلال در توجه و تمرکز، اختلال در یادگیری مهارت‌های جدید و اعداد و حروف الفبا اشاره کرد همچنین این کودکان معمولاً حافظه ضعیفی دارند و دیر شروع به صحبت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی می‌توانند بر ایجاد این اختلال تاثیرگذار باشند، گفت: علت اصلی این اختلال ناشناخته است اما یک سری عوامل همچون زمینه خانوادگی و ژنتیکی، آسیب‌های روانی، مشکلات دوران نوزادی و رحمی مثل تولد زودرس، رشد ناکافی در داخل رحم، ضربه به سر و همچنین عفونت‌هایی که سیستم عصبی را درگیر می‌کنند اشاره کرد.

این روانشناس افزود: اختلال یادگیری باید از طریق بررسی بالینی، تاریخچه رشدی و پزشکی، گزارش نمرات آزمون و تست IQ سنجیده شود، اگرچه که این کودکان از نظر بهره هوشی ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشند و اکثراً طبیعی یا حتی بالاتر از حد طبیعی نیز هستند.

چراغی در خصوص درمان نیز گفت: رایج‌ترین روش درمانی، آموزش ویژه است، قبل از شروع درمان مربیان آموزش دیده باید یک ارزیابی تشخیصی ویژه انجام دهند و هدف این است که پتانسیل و ظرفیت تحصیلی و سطح عملکرد تحصیلی کودک را ارزیابی کنند همچنین ممکن است متخصصان سایر رشته‌ها مانند کاردرمانگر یا گفتار درمانگر نیز در فرایند درمان شرکت کنند. این اختلال هیچ درمان قطعی ندارد اما تشخیص و مداخله زود هنگام می‌تواند اثرات آن را بسیار کاهش دهد.

وی تصریح کرد: اگر فردی نتواند اطلاعات را درک و پردازش کند قطعاً دچار سردرگمی، ناامیدی و ترس می‌شود که مهارت‌های مقابله‌ای مناسب می‌تواند کمک کننده باشد،‌ این اختلال معمولاً در پایان سال تحصیلی اول کودک خود را نشان می‌دهد.

این روانشناس افزود: مرحله تشخیص یک شروع است و بعد از آن کار همگانی برای درمان شروع می‌شود همچنین والدین باید توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها را یاد بگیرند کلید کار با یک کودک دچار اختلال یادگیری صبر است.

چراغی ادامه داد: معلمان هم در زمینه درمان فوق العاده موثر هستند، این معلم‌ها بعد از اینکه اختلال تشخیص داده شد باید بتوانند برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای را برای دانش‌آموز خود در نظر بگیرند، درک شرایط دانش‌آموز و همدلی به تنهایی کافی نیست، بلکه یک معلم ابتدایی حرفه‌ای باید تلاش کند که از تکنیک‌های تدریس اثربخش برای این دسته از شاگردان استفاده کند. اگر این اختلال توسط معلمان تشخیص داده شد، قدم اول مطلع کردن والدین است، معلمان می‌توانند برای این دسته از دانش‌آموزان تکنیک‌های خاص مثل تقسیم کردن درس‌ها به قسمت‌های کوچک‌تر استفاده کند.

وی گفت: تکنیک دوم درمان که توسط معلمان باید اجرا شود این است که درس را شخصی‌سازی کند چرا که آنها با سایر همکلاسی‌های خود متفاوت هستند همچنین تکنیک سوم که معلمان می‌توانند از آن استفاده کنند سازماندهی اطلاعات به‌صورت بصری است تا بتوان اطلاعات را به صورت دیداری پردازش کنند از این مسیرها می‌توان برای آموزش کودکان استفاده کرد.

این روانشناس افزود: اختلال یادگیری هیچگاه نمی‌تواند مانع از پیشرفت کودک شود شاید کودک در درک یک‌سری مطالب مشکل داشته باشد اما می‌توان کودک را در جنبه‌های دیگری آموزش داد و حتی آن‌ها را به افرادی موفق تبدیل کرد.

برچسب ها
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج