ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری هستند

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - فارس :

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور با بیان اینکه اختلال یادگیری شیوع بالایی در کشور دارد، گفت: طبق آخرین آمار قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان کشور دچار اختلال یادگیری هستند.

محمد مهدوی امروز،  ۲۱ تیرماه در آیین افتتاح نخستین پژوهشکده علوم شناختی آموزش و پرورش در استان فارس که در پژوهشکده معلم استان فارس برگزار شد، گفت: یک‌کشور زمانی می‌تواند فرصت خلق کند و پیشتاز شود که از ظرفیت‌های علوم و فناوری شناختی بهره‌مند شود.

وی بیان کرد: در علوم و فناوری شناختی صحبت بر این است که چطور انسان می‌تواند داده‌هایی که از طریق حواس دریافت می‌کند در ذهن و مغز طبقه‌بندی و پردازش کند و بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرد و بر اساس آن تصمیم رفتار می‌کند.

مهدوی افزود: بر همین اساس رویکردهای مختلفی در بحث فناوری شناختی مطرح می‌شود. حوزه علوم شناختی یک رشته کاملاً بین رشته‌ای تلقی می‌شود. حوزه‌های بین رشته‌ای فرصتی برای خلق محصولات و خدمات تکرار ناپذیر را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: علوم و فناوری شناختی در حوزه ۴ فناوری همگرا شناخته می‌شود. چهار فناوری که در کنار هم آینده بشر را متحول می‌کند. این حوزه در دو دهه اخیر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، در ایران با شناسایی زود هنگام این حوزه فناوری، همزمان با دنیا در کشور فعال شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور، افزود: پیرو این جریان سه نسل فعالیت در کشور در حوزه علوم و فناوری شناختی شکل گرفت، گام اول معرفی علوم و فناوری شناختی، هویت‌بخشی و تبیین ضرورت توسعه علوم شناختی در کشور و جلب توجه دانشگاه‌ها و اساتید برجسته تربیت نیروی انسانی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی است.

مهدوی ادامه داد: تمرکز و تعمیق بر حوزه‌هایی که ظرفیت بیشتری دارد، تیم سازی و جلب توجه سیاست‌گذاران، جهت‌دهی حمایت‌ها به سمت حوزه‌های اولویت‌گذاری شده و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها، گام دوم در فعالیت‌های ستاد است.

وی افزود: گام سوم ادامه و تعمیق فعالیت‌های پژوهشی، توسعه نیروی انسانی برجسته و تمرکز بر کاربردسازی شبکه‌سازی و توسعه اکوسیستم است.

مهدوی با تأکید بر حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در مرکز علمی گفت: ۴۱۶ تعداد طرح پژوهشی در ۷۰ دانشگاه با تعداد هزار و ۵۰۰ پژوهشگر و هزار و ۴۸۲ تعداد مقاله و هزار و ۳۷۶ پایان نامه در در مراکز علمی و فعالیت‌های پژوهشی تحت حمایت قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور ادامه داد: اختلال یادگیری شیوع بالایی در کشور دارد طبق آخرین آمار قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان کشور دچار اختلال یادگیری هستند و بخش قابل توجهی از این دانش‌آموزان در محدوده زیر هفت سال قابل شناسایی هستند و با مداخله زود هنگام این نرخ به طور معنی‌دار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزی که دچار اختلال یادگیری شود در سایر کارکردهای شناختی هم دچار اختلال می‌شود، بسیاری از افرادی دچار جرم و بزه می‌شوند در زمان دانش آموزی دچار اختلالات شناختی بودند.

تقویت شناخت دانش‌آموزان از اصلی‌ترین ابزارهای مقابله با جنگ شناختی است

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این مراسم گفت: آموزش و پرورش یک مجموعه محصور در مدارس و ادارت نیست بلکه تجلی خلق یک‌باور و تبلور تجسم اراده است.

 

 

فرشید قاسمی ادامه داد: آموزش و پرورش به مثابه خانواده‌ای بزرگ که روزبه روز بزرگ‌تر و در عین حال شریف‌تر، شجاع‌تر و متفکرتر می‌شود و با بهره‌گیری از وجود زنان و مردانی که دارای جوهره عشق، سخت‌کوشی، آگاهی و بردباری هستند بر جهل می‌تازد.

وی افزود: انسان‌هایی با باورهایی عالی موفقیت را برای خود و دیگران خلق می‌کنند. ایجاد یک باور مثبت و آینده ساز مبنی اینکه می‌توانیم مؤثر باشیم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم می‌تواند این زورق به آب افتاده را در این راه ناهموار به مقصود نزدیک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس تصریح کرد: صد البته راه رسیدن یه این راه مطلوب، یافتنی نیست بلکه ساختنی است و استان فارس در این مسیر گام‌های موثری برداشته است.

 وی با تأکید بر اثر مدارس علوم شناختی در جامعه امروز گفت: تحولات آینده و آموزش در اکوسیستم‌های جدید به ما نشان داده است که راهی به جز ورود به مدارس شناختی نداریم. علوم شناختی از علوم میان رشته‌ای است که شامل رشته‌های روانشناسی، فلسفه ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی و انسان‌شناسی می‌شود که هر کدام کاربرد مختلفی در زندگی افراد دارند.

قاسمی با توجه به اهمیت این مدارس اظهار کرد: البته راه‌اندازی این مدارس از این جهت با اهمیت است که قوه شناخت دانش‌آموزان را پرورش می‌دهد و تقویت شناخت دانش‌آموزان از اصلی‌ترین ابزارهای مقابله با جنگ شناختی است.

وی ادامه داد: در پژوهشکده و مدارس شناختی اینکه چه‌چیز باید رشد کند و چگونه باید رشد کند به تجربه در می‌آید. استان فارس نزدیک ۹۴۵ هزار دانش‌آموز، ۶۵ هزار معلم، ۸۵ هزار بازنشسته و ۸ هزار و ۲۰۰ مدرسه، یک استان پهناور است که قطعاً می‌تواند جایگاه انجام پژوهش‌های نوین باشد.

قاسمی بیان کرد: بدون شک معلمین مدارس فارس پژوهشگر، پژوهش‌خواه و پژوهش‌خوان هستند و از راه پژوهش راه‌های ساختن آینده را طی خواهند کرد. امیدواریم با ساخت این پژوهش‌گاه بتوانیم مسیری که برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در سند تحول پیش‌بینی کرده‌ایم با موفقیت طی کنیم.

لزوم توسعه مراکز علوم شناختی در کل استان فارس

معاون امور گردشگری و زیارتی استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: این اقدام ارزشمند به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور، استانداری و اداره کل آموزش و پرورش فارس صورت گرفته است.

 

محمد فرخ‌زاده با تأکید بر اینکه برخی از علوم را نمی‌توان از خارج کشور وارد کرد، گفت: برخی مسائل و تخصص‌ها مثل روانشناس، جامعه‌شناس و مردم شناس را نمی‌توان به کشور وارد کرد و علوم شناختی در زمره همین موارد است. امروزه سه عنصر دانش، مهارت و تجربه در کنار یکدیگر در دنیا باعث  می‌شود تا معادلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دچار تغییر شوند.

وی تصریح کرد: دنیا در مسیر دانش در حال تلاش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضروری است که ما نیز گام‌هایی را در این راستا برداریم.

معاون امور گردشگری و زیارتی استانداری فارس افزود: امکانات خوبی که در پژوهشکده علوم شناختی آموزش و پرورش فارس در شیراز قرار دارد باید به سایر قسمت‌های استان توسعه پیدا کند.

فرخ‌زاده ادامه داد: این پژوهشگاه می‌تواند در ایجاد درآمدهای پایدار موثر باشد. بنابراین افتتاح و بهره‌برداری از پژوهشگاه علوم شناختی دستاورد ارزشمندی است و امیدوار هستیم استان فارس الگوی سایر استان‌ها در این زمینه باشد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج