ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

بهترین راهنما برای هدایت تحصیلی دانش آموزان مشاوران مدارس هستند
بهترین راهنما برای هدایت تحصیلی دانش آموزان مشاوران مدارس هستند

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و به گزارش مشاور نیوز، مسعود شکوهی افزود: همه ساله هفته‌ معرفی مشاغل با هدف شناسایی ظرفیت‌های شغلی و همچنین استعدادها و توانایی‌ها و رغبت دانش‌آموزان با توجه به ظرفیت های شغلی موجود مناطق، شهرستان ها و استان های کشور برگزار می شود تا دانش آموزان متناسب با این اطلاعات بتوانند انتخاب رشته تحصیلی صحیحی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: طی سال های گذشته در حوزه معرفی مشاغل نمایشگاه‌های مدرسه ای، منطقه‌ای و استانی از اوایل بهمن ماه آغاز و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت و بخش دیگری از کارها مربوط به برگزاری مسابقات بود که در رشته های مختلف مانند خوشنویسی، نقاشی و مقاله نویسی با موضوع معرفی مشاغل و همچنین بازدیدهای شغلی طی این مدت به وفور انجام می شد.
 
شکوهی اضافه کرد: سعی بر این بود تا همه دانش‌آموزان این بازدیدها را در طول سال تحصیلی داشته باشند زیرا مهمترین تجربه آموزی که یک دانش‌آموز می‌تواند داشته باشد، این است که از نزدیک یک فعالیت شغلی را مشاهده کند و به طور عینی دریابد که فارغ‌التحصیلان رشته های مختلف به چه کاری مشغول شده اند.
 
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته با توجه به برخی از اسناد بالاستی جهت گیری ما در معرفی مشاغل بیشتر معرفی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بود که در این راستا جشنواره هایی از دست سازه های دانش آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش داشتیم که توسط معاونت آموزش متوسطه انجام می شد و ما نیز با آنها مشارکت داشتیم.
 
وی تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در دستورالعملی که برای هفته مشاغل صادر کردیم و به استان ها ارسال شد،  تاکید شده است استان‌ها امکان تورهای بازدید مجازی شغلی را برای دانش آموزان ایجاد کنند. علاوه بر این سامانه ht.medu.ir را فعال کردیم که این سامانه ظرفیت بسیار خوبی دارد تا ما به والدین و دانش آموزان کمک کنیم که چگونه بین استعداد تحصیلی و استعداد روانشناختی خود و دنیای مشاغل ارتباط برقرار کنند تا در نهایت برای یک هدایت تحصیلی صحیح و آگاهانه آماده شوند.
 
شکوهی یادآور شد: همانطور که می دانید یکی از مهمترین سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تهیه اطلس مشاغل مناطق مختلف کشور است که در همین راستا محتوا های کوتاهی را مرتبط با مشاغل مختلف  در قالب بروشور آماده کرده ایم  که از طریق مشاوران مدارس برای دانش آموزان ارسال می شود.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر این مشاوران مدارس در فضای مجازی  مصاحبه های فردی و گروهی با دانش آموزان یا اولیا دارند و کانال های مربوط به معرفی مشاغل را در شبکه های اجتماعی مختلف به آنها معرفی می کنند.
 
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در ضمن  فصل آخر کتاب کار و فناوری پایه نهم مربوط به طرح ریزی تحصیلی و  شغلی است که معلمان مربوطه آن را تدریس می‌کنند بنابراین فرآیند معرفی مشاغل در کتب درسی نیز پیگیری می شود.
 
وی ادامه داد: آنچه در هفته معرفی مشاغل بسیار اهمیت دارد این است که ما بسته ای کامل از فعالیت هایی مهم مورد نیاز برای یک هدایت تحصیلی و شغلی آگاهانه را به دانش آموزان ارائه دهیم تا بتوانند به خوبی آینده تحصیلی و شغلی خود را از هم اکنون طرح ریزی کنند و درک کنند که ورود به دنیای بزرگسالی نزدیک است.
 
شکوهی اضافه کرد: همچنین سعی می کنیم آنها را از فضای آلوده طرح ریزی تحصیلی که بیشتر متمرکز بر برخی از رشته های خاص است دور کنیم تا بتوانند تصمیمات آگاهانه و عاقلانه ای بگیرند زیرا در تمام دنیا اعتقاد بر این است که وقتی شما مسیر تحصیلی و شغلی خاصی را انتخاب می کنید مسیر زندگی شما نیز بر همان پایه و اساس شکل می‌گیرد.
 
شکوهی خاطر نشان کرد: بنابراین دانش آموزان باید ضمن پرهیز از شتابزدگی در انتخاب رشته تحصیلی بدانند که بهترین راهنما برای یک هدایت تحصیلی و شغلی مناسب مشاوران مدارس هستند و اگر قرار است دانش آموزان اطلاعاتی را در زمینه های مختلف تحصیلی و شغلی به دست بیاورند یا از آنها آزمون های خاص گرفته شود، امین ترین افراد مشاوران مدارس هستند.
 
وی تصریح کرد: والدین  نیز وظیفه دارند بستری را برای دانش آموزان فراهم کنند که آنها به خودشناسی دست یابند و انتخاب رشته صحیح و آگاهانه داشته  باشند.
 
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: علاوه بر این امسال نیز آزمون های توانایی و رغبت را برگزار کردیم که اطلاعاتی را در حوزه های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که درک آن ها را نسبت به زمینه های مختلف شغلی که در رشته ها و زمینه های تحصیلی خلاصه می شود را می سنجد و می‌تواند یک زمینه مستعد برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان باشد.
 
وی ادامه داد: کار دیگری که قصد داریم انجام دهیم این است که دانش آموزان یک صفحه در سامانه جامع مشاوره داشته باشند و فضای این کار فراهم شده که دانش آموزان آنچه را در ۹ سال تحصیل خود به آن رسیده اند را به عنوان طرح ریزی شغلی و تحصیلی خود وارد کنند تا مشاوران اطلاعات کامل تری از آنها در اختیار داشته باشد. 
 
شکوهی افزود: بیشتر جهت‌گیری‌های ما در هدایت تحصیلی شغلی جهت گیری های کارآفرینی است و اگر قرار است دانش آموزان وارد یک شغل شوند بهتر است که به عنوان کارآفرین باشند و علاوه بر این بتوانند دانش آموزان رزومه نویسی را یاد بگیرند بنابراین می توان گفت این یک بسته کامل مشاوره برای هدایت تحصیلی دانش آموزان است که شامل آزمون های توانایی و رفع معرفی مشاغل فیلم ها و کانال های شغلی است. 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج