ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تاثیر نوروز بر یادگیری و تربیت کودکان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - همدان :

نوروز یکی از مهم‌ترین جشن‌های ملی ایرانیان است که علاوه بر ایجاد فرصت استراحت و تفریح، می‌تواند تأثیرات مهمی بر یادگیری و تربیت کودکان داشته باشد.

تعطیلات نوروزی فرصتی را فراهم می‌کند تا والدین با فرزندان خود زمان بیشتری را سپری کنند، مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را تقویت و از طریق فعالیت‌های سنتی، ارزش‌های فرهنگی و خانوادگی را به نسل جدید منتقل کنند.

اما در کنار این فرصت‌ها، چالش‌هایی همچون کاهش تمرکز بر یادگیری و افت تحصیلی نیز ممکن است ایجاد شود.

در این مصاحبه، به بررسی تأثیرات مثبت و منفی تعطیلات نوروز بر روند یادگیری و تربیت کودکان و دانش‌آموزان پرداخته شده و راهکارهایی برای استفاده بهینه از این ایام ارائه می‌شود.

علی‌اصغر طلایی‌مشعوف، کارشناس ارشد علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خانواده‌های ایرانی هر برنامه‌ای که برای روزهای تعطیل نوروز داشته باشند، در یک مورد با یکدیگر مشترک هستند و می‌خواهند چند روز استراحت کنند و در کنار اعضای خانواده خود روزهای آرامی را بگذرانند. در این میان، کودک و نوجوان خانواده هم سهمی در استراحت و بهره بردن از آرامش دارد که نباید نادیده گرفته شود و در عین حال، فراغت پدر و مادر از مشغله‌های بیرون از خانه فرصت خوبی را برای رسیدگی به بچه‌ها فراهم می‌کند تا هم به بازی و تفریح آنها بپردازند و هم از تربیت‌شان غافل نشوند.

تأثیر عید نوروز بر روند یادگیری و تربیت دانش‌آموزان  

طلایی با بیان اینکه مهم‌ترین پیام نوروز که به کودکان در جهان پر از اضطراب و تنش امروزی انتقال می‌دهد، صلح و آرامش با استفاده از عناصری است که برای هفت‌سین و نوروز استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: عید نوروز و سال نو یکی از همان بهانه‌هایی است که پدر و مادرها می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند. تعطیلات نوروز می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر یادگیری و تربیت اجتماعی کودکان داشته باشد که به برنامه‌ریزی و نحوه استفاده از تعطیلات بستگی دارد.

وی ادامه داد: تعطیلات نوروز از طرفی می‌تواند باعث استراحت و بازیابی انرژی، بهبود عملکرد ذهنی و کاهش خستگی ناشی از آموزش رسمی شود و فرصتی برای مطالعه آزاد دانش‌آموزان فراهم کند و از طرفی، باعث یادگیری غیررسمی و پنهان می‌شود. به عنوان مثال؛ خانه‌تکانی، دید و بازدید، مسافرت، عیدی گرفتن و مشارکت در روز طبیعت، فرصت‌هایی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی، آشنایی با فرهنگ و تاریخ، تقویت روابط خانوادگی و مسئولیت‌پذیری را فراهم می‌کند.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی با بیان اینکه تعاملات خانوادگی، پایه و اساس رشد عاطفی و اجتماعی کودک را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: کودکانی که در خانواده‌هایی با روابط عاطفی گرم و صمیمی رشد می‌کنند، احساس آرامش بیشتری داشته، از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند و در برقراری روابط اجتماعی با دیگران نیز موفق‌تر خواهند بود چون تعامل اجتماعی باعث رشد مهارت‌های اجتماعی کودک اعم از احساس همدلی، مهارت حل مسئله و برقراری ارتباط و تعامل با دیگران می‌شود، همچنین در حوزه شناختی سبب رشد هوش و تفکر کودک می‌شود.

طلایی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در تعطیلات نوروز به دلیل تغییر در سبک زندگی، افزایش تعاملات اجتماعی، کاهش تمرکز، بی‌نظمی در برنامه خواب، تغذیه بیش از حد تنقلات و تأثیر آن بر سلامت کودکان و وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای، در صورت نبودن برنامه‌های مناسب و عدم دسترسی به محیط مطالعه مناسب به دلیل حضور در مهمانی و مسافرت با چالش‌های تربیتی روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد در ایام عید نوروز برنامه مشخصی برای یادگیری ندارند و این موضوع باعث کاهش بهره‌وری در مطالعه و یادگیری آتی دانش‌آموزان می‌شود.

چگونگی استفاده از فرصت تعطیلات برای تقویت مهارت آموزشی کودکان  

این کارشناس ارشد علوم تربیتی با بیان اینکه تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی است، گفت: مشارکت در فعالیت‌های نوروزی مانند خانه‌تکانی و چیدن سفره هفت‌سین همراه با کودکان می‌تواند حس همکاری و تعلق را در آنها تقویت کند. والدین می‌توانند از کودکان بخواهند در برنامه‌ریزی مهمانی‌ها و دید و بازدیدها مشارکت داشته باشند تا احساس مسئولیت و اهمیت کنند.

طلایی با بیان اینکه ایجاد لحظات خوش و خاطره‌سازی با بازی‌های خانوادگی (مثل اسم و فامیل، شطرنج...) لحظات شادی را به همراه می‌آورد و موجب نزدیکی بیشتر اعضای خانواده می‌شود، خاطرنشان کرد: تماشای فیلم‌های نوروزی در کنار هم و تعریف خاطرات گذشته می‌تواند حس همبستگی خانوادگی را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه همچنین تعطیلات نوروز زمان مناسبی است که والدین با فرزندانشان بیشتر صحبت کنند، از احساسات آنها بپرسند و درباره برنامه‌ها و علایق‌شان تبادل نظر کنند، بیان کرد: سفرهای خانوادگی و گشت‌وگذارهای نوروزی نیز فرصت مناسبی برای افزایش تعاملات و شناخت بیشتر میان اعضای خانواده است.

وی با بیان اینکه نوروز و سنت‌هایی مانند؛ احترام به بزرگ‌ترها، عیدی دادن، و دید و بازدید، فرصتی برای آموزش ارزش‌های خانوادگی به کودکان است، اظهار کرد: تأکید بر احترام، محبت و همکاری در خانواده باعث می‌شود کودکان این رفتارها را در آینده نیز ادامه دهند. تعطیلات نوروز و دورهمی‌ها، زمانی برای کنار گذاشتن گوشی و تمرکز بر فعالیت‌های خانوادگی است که به تقویت روابط کمک می‌کند ضمن اینکه می‌توان با تعیین قوانین مشخصی مثل اینکه در زمان دید و بازدید گوشی‌ها کنار گذاشته شوند، فضای گرم‌تری ایجاد کرد.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی با اشاره به اینکه نوروز فرصت خوبی برای تقویت مهارت‌های آموزشی است، اظهار کرد: در این تعطیلات، زمان بیشتری در اختیار کودکان است و می‌توانند با ذهنی بازتر به یادگیری بپردازند. کودکان و نوجوانان اهداف یادگیری خود را مثل مطالعه یک کتاب آموزشی، یادگیری یک نرم‌افزار جدید یا تقویت یک مهارت خاص تعیین کنند و ساعات مشخصی را در روز برای یادگیری و مطالعه در زمینه آموزشی مورد علاقه خود اختصاص دهند و به آن پایبند باشند.

وی با بیان اینکه باید به کودکان اجازه دهیم آنچه یاد گرفته‌اند را با اقوام یا اعضای خانواده به اشتراک بگذارند تا یادگیری خود را تقویت کنند، خاطرنشان کرد: آداب و رسوم و آیین‌های نوروزی می‌تواند فرصتی باشد برای آموزش آیین‌های ملی و احترام به طبیعت (گل، گیاه، جانوران و کره زمین)، صلح، انسان‌دوستی و آموزش ارزش‌های انسانی مانند احترام به بزرگ‌ترها و پیشکسوت‌ها، به ویژه در این عصر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که از بسیاری از ارزش‌های انسانی‌مان فاصله گرفته‌ایم.

تعطیلات نوروز و اُفت تحصیلی

این کارشناس ارشد علوم تربیتی با بیان اینکه تعطیلات آموزشی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند بر روند یادگیری دانش‌آموزان تأثیر بگذارد، گفت: از یک‌سو، تعطیلات فرصتی برای استراحت و تجدید قوا فراهم می‌کند اما از سوی دیگر، می‌تواند باعث اُفت تحصیلی و کاهش کیفیت یادگیری شود. عواملی مانند عدم تداوم در یادگیری باعث کاهش تسلط بر مباحث و افت عملکرد تحصیلی می‌شود. وقفه طولانی در تحصیل ممکن است دانش‌آموزان را از محیط یادگیری دور کند و ایجاد انگیزه مجدد برای درس خواندن سخت شود. همچنین بسیاری از دانش‌آموزان در تعطیلات به منابع آموزشی مانند معلم و کتاب مناسب دسترسی ندارند. مسافرت طولانی، افزایش استفاده از تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی ممکن است جای مطالعه را در تعطیلات نوروز بگیرد.

طلایی در پایان یادآور شد: برنامه‌ریزی یادگیری منعطف و واقع‌بینانه، اختصاص زمان کوتاه ولی مستمر برای مطالعه، استفاده از روش‌های یادگیری جذاب مانند پادکست آموزشی و بازی‌های فکری، خاطره‌نویسی، نقاشی، حفظ تعادل بین تفریح و مطالعه و تنظیم ساعات خواب منظم می‌تواند راهکارهایی برای جلوگیری از چالش‌های یادگیری در تعطیلات عید نوروز باشد.

 

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج