ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تاثیر استفاده بیش از حدِ والدین از تلفن همراه بر مهارت‌های کلامی کودکان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

داده‌های یک مطالعه تازه نشان می‌دهد والدینی که به جای صحبت کردن با فرزندانشان در طول روز زمان زیادی را سرگرم کار با موبایل هستند، نه تنها ممکن است الگوی ضعیفی برای آنها باشند بلکه این کار می‌تواند مانعی برای رشد طبیعی مهارت‌های گفتاری در فرزندانشان شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس پیمایش انجام شده در کشور استونی از والدین ۴۲۱ کودک در فاصله سنی دو و نیم تا چهار سال معلوم شد والدینی که بیشتر با صفحه نمایش سر و کار دارند، کودکان آنها نیز بیشتر از صفحه نمایش استفاده کردند و این کودکان در مبحث دستور زبان و واژگان از استعداد کمتری برخوردار بودند.

یافته‌های این پژوهش که در مجله آکادمیک «مرزها در روانشناسی رشد» منتشر شد، منطقی به نظر می‌رسد چرا که تعامل کلامی با والدین یکی از راه‌های حیاتی کودکان برای یادگیری زبان است.

دکتر «جنی رادسکی»، مدیر «آکادمی آمریکایی طب اطفال برای تعالی در رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان جوانان» اظهار داشت: ما می‌دانیم که وقتی صفحه نمایش توسط والدین یا کودکان استفاده می‌شود، زمان صحبت کردن، آموزش دادن و خواندن در خانه‌ها کمتر می‌شود و این ممکن است دلیلی برای پایین بودن مهارت‌های گرامر و واژگان باشد.

به علاوه این مطالعه نشان می‌دهد که حتی وقتی بچه‌ها همراه با والدین خود به صفحه نمایش خیره می‌شوند، باز هم به مهارت‌های زبانی آنها کمکی نمی‌کند. تحقیقات پیشین نیز تأیید می‌کنند که کودکان از صفحه نمایش به طور موثر یاد نمی‌گیرند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سپتامبر ۲۰۱۳ نشان داد که کودکان نوپای ۲۴ تا ۳۰ ماهه افعال جدید را یا از طریق تعامل مستقیم و یا از طریق مکالمه ویدیویی یاد می‌گیرند و این آموزش مهم از طریق تماشای ویدیو میسر نمی‌شود.

دکتر «تی‌یا تولویسته»، استاد روانشناسی رشد در دانشگاه تارتو استونی و نویسنده اصلی مقاله اخیر گفت: مطالعه ما تمرکز را از مدت زمان تماشای صفحه نمایش توسط کودکان به تأثیر عادات صفحه نمایش در خانواده‌ها تغییر می‌دهد و نشان می‌دهد که استفاده از صفحه نمایش توسط مادر و پدر بر مهارت‌های زبانی کودکان تأثیر می‌گذارد.

دکتر تی‌یا تولویسته و همکار مطالعاتی او دکتر «یان تولویسته»، داده‌های مطالعه جدید خود را در سال ۲۰۱۹ قبل از اوج‌گیری همه‌گیری کووید-۱۹ جمع‌آوری کرده بودند.

در طول این همه‌گیری، بسیاری از کودکان در سرتاسر جهان زمان بیشتری را در خارج از مدرسه با صفحه‌ نمایش‌های دیجیتال گذرانند، به این دلیل که آنها در حال یادگیری آنلاین بودند و نیز بسیاری از والدین به بچه‌ها موبایل یا تبلت می‌دادند تا آنها را مشغول کرده و خودشان بتوانند به کارهایشان برسند.

تولویسته اشاره کرد که تیم تحقیقاتی آنها در حال برنامه‌ریزی مطالعه جدیدی برای بررسی الگوهای استفاده از صفحه نمایش در طول همه‌گیری و تأثیر آن بر مهارت‌های زبانی کودکان است.

اما بر اساس تحقیقات گذشته، وقتی که والدین با تلفن همراه خود مشغول هستند، تأثیر منفی بر رشد زبان تنها خطری نیست که کودکان با آن مواجه هستند.

به گزارش یورونیوز، بر اساس مطالعه دیگری که در دسامبر ۲۰۱۷ انجام شد، پس از راه‌اندازی شبکه نسل سوم اینترنت گوشی‌های تلفن همراه در مناطق مختلف کشور استونی که به مردم امکان استفاده از تلفن‌های هوشمند را می‌داد، مراجعه کودکان زیر ۵ سال به اورژانس ۹ درصد افزایش یافت.

یک توضیح احتمالی برای این پدیده این است که والدین یا سایر افرادی که باید مراقب بچه‌ها می‌بودند، حواسشان به تلفن‌هایشان پرت شده و متوجه خطر آسیب‌دیدگی کودکان نشده‌اند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج