ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

بی‌حوصلگی بد نیست

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا / خراسان رضوی : 
 

مدرسه تمام شده و بچه‌ها حوصله‌شان سر رفته است، اما این مورد، چیز بدی نیست.

تابستان است و بچه‌ها در خانه حضور دارند و می‌گویند: «حوصله‌ام سر رفته است!»؛ برای والدین، اولین فکر ممکن است پیدا کردن کاری برای فرزندان باشد. به آنان بگویند: برو بیرون بازی کن. اتاقت را تمیز کن. روی یک طرح هنری کار کن، اما، کارشناسان می‌گویند: ارزش این سخن را دست کم نگیرید و فقط به بچه‌ها اجازه دهید بفهمند که چگونه به تنهایی وقت خود را پر کنند.

دکتر ارین وست گیت، استادیار روانشناسی در دانشگاه فلوریدا در گینزویل و مدیر آزمایشگاه شناخت اجتماعی و احساسات فلوریدای آمریکا بیان اظهار کرد: اجازه دهید آنان احساس بی‌حوصلگی کنند و اجازه دهید راه‌هایی را برای کاهش آن بیازمایند، زیرا این گونه است که ما یاد می‌گیریم هر یک از احساسات خود از جمله بی‌حوصلگی را مدیریت کنیم.

نتایج تحقیق  سال ۲۰۲۳، بی‌حوصلگی را به‌عنوان وضعیت ذهنی که با فقدان علاقه، انگیزش یا چالش مشخص کرد، تجربه ذهنی که می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله بی‌قراری، بی‌علاقگی و بی‌تفاوتی ظاهر شود.   بی‌حوصلگی می‌تواند بر سلامت روان، شناخت و رفتار تأثیر بگذارد و با افسردگی، اضطراب، تکانشگری و افزایش خطرپذیری ارتباط دارد.

وست‌گیت می‌گوید: نحوه تجربه‌ بی‌حوصلگی در افراد می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود و بر اساس موقعیت متفاوت باشد، درست مانند اینکه برخی افراد ممکن است شادی، غم و اندوه یا سایر احساسات را متفاوت بیان کنند.

به‌طور کلی، بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۱، ارتباط متقابلی بین ذهن، بدن و قلب وجود دارد که اهمیت سلامت روان را به‌عنوان مؤلفه‌ای برای تندرستی افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند ذکر می‌کند.

بی‌حوصلگی با آرامش متفاوت است. دکتر مایکل ریچ، مدیر و موسس آزمایشگاه سلامت دیجیتال در بیمارستان کودکان بوستون و دانشیار در دانشکده پزشکی هاروارد ابراز کرد: چیزی که فرد آرامش‌بخش می‌بیند اغلب شامل فعالیتی است مانند دوچرخه‌سواری، باغبانی یا خواندن کتاب که همچنان ذهن را تحریک می‌کند.

بی‌حوصلگی ممکن است چند فواید فیزیکی نیز دارد. به‌عنوان مثال، به گفته ریچ، شخصی که در شب حوصله‌اش سر می‌رود ممکن است راحت‌تر و بیشتر بخوابد. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مزایای خواب کافی شامل بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و فشار خون بالا است.

ریچ به‌ویژه در مورد مزایایی که لحظات بی‌حوصلگی برای بچه‌ها از منظر رشدی ایجاد می‌کند و پتانسیل ایجاد خلاقیت و بازی آزاد، مشتاق است. وی که به‌تازگی کتابی درباره تربیت کودکان در عصر دیجیتال نوشته است، ذکر کرد: چنین بازی‌هایی می‌تواند لحظاتی را برای کودکان فراهم کند تا مشکلات را کشف کنند یا خلاقانه فکر کنند، مهارت‌هایی که با بزرگتر شدن ضروری می‌شوند.

بر اساس گزارشی از آکادمی اطفال آمریکا در سال ۲۰۰۷، بازی برای رشد ضروری است زیرا به سلامت شناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند و همچنین فرصت‌هایی را برای والدین فراهم می‌کند تا به‌طور کامل با فرزندان خود مشغول شوند.

ریچ ابراز کرد: مردم باید لحظه‌های بی‌حوصلگی را به‌عنوان هدیه‌ای برای عدم نیاز به انجام هیچ کار دیگری در حال حاضر، بپذیرند و از آن هدیه استفاده کنند به روش‌هایی که ما را غنی می‌کند، حتی اگر خیال‌پردازی یا فقط روشی احمقانه باشد.

برای والدین، یک راه‌حل برای کاهش بی‌حوصلگی کودک این است که برنامه خود را ثبت کنند تا زمان آنان را به‌طور کامل اشغال کند. وست‌گیت گفت: اما این نیز به این معنی است که بچه‌ها ممکن است هرگز بی‌حوصلگی و آنچه می‌توانند درباره آن انجام دهند، تجربه نکنند.

وی افزود: در عوض، راهبرد برای والدین یا مراقبان این است که با بچه‌ها پیش از موعد در مورد فعالیت‌هایی صحبت کنند که ممکن است در لحظات بی‌حوصلگی از آنها لذت ببرند. این فرصتی است برای آموزش به کودکان که چگونه احساسات خود را کنترل کنند، مشابه روشی که والدین ممکن است به بچه‌ها بیاموزند که وقتی نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوند، خود را آرام کنند و به خواب بروند.

وست گیت خاطرنشان کرد: بی‌حوصلگی بد نیست. فقط بازخورد است و مانند درد، به‌طور قطع بازخورد لذت‌بخش و دلپذیر نیست. اما هنوز به‌راستی مهم است، اطلاعات مفیدی که به ما ابزاری برای عمل کردن می‌دهد و به ما می‌گوید: هی، این اشتباه است و این فرصتی برای رفع آن و احساس بهتر است.

منابع

https://japantoday.com

https://www.dcourier.com

http://www.enzogutschi.com

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج