ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

خجالتی بودن کودک اتفاقی عجیب و کمبود نیست

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان جنوبی :
 

یک کارشناس روانشناسی و مربی تربیت خانواده گفت: والدین باید بدانند خجالتی بودن و عدم تمایل کودک به برقراری ارتباط به صورت سریع، اتفاقی عجیب و نوعی کمبود در کودک نیست و ممکن است فقط مربوط به مراحل طبیعی رشدی وی باشد.

فاطمه زهرا افشارکیا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اینکه چه رفتاری با کودکان خجالتی داشته باشیم، گفت: مهم‌ترین رفتار برای عموم افراد در مقابل با یک کودک به اصطلاح خجالتی این است که پیش از هر اقدامی باید بدانیم علت فاصله گرفتن کودک چیست که بتوانیم به او احساس امنیت داده و از جملاتی مثل «خجالت نکش» که موجب برچسب زدن به کودک و تثبیت خجالت در او می‌شود استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه  بیشتر افراد از کلمات خجالتی، جمع گریز، منزوی و درونگرا، را به جای هم استفاده می‌کنند، گفت: باید در ابتدا علت خجالتی بودن کودک ریشه‌یابی که ببینیم سرمنشأ خجالت کودک به چه مسئله‌ای برمی‌گردد و متوجه شویم، مسئله فقط خجالتی بودن اوست تا بتوان برای آن راه‌حلی اندیشید، لذا خجالت کشیدن کودک در موقعیت جدید با افراد نا ‌آشنا در ابتدای آشنایی کاملا امری طبیعی و به خودی خود یک بیماری یا اختلال نیست و نمی‌توان به راحتی به کودک برچسب خجالتی بودن زد و گاهی خجالت کودک حکم نوعی انزوا را داشته که در اینجا مسئله افسردگی یا اضطراب و یا ترس بررسی می‌شود.

افشارکیا در خصوص راهکارهایی برای رفع  خجالتی بودن کودکان، گفت: از قدم‌های کودک و محیط‌های کوچک شروع کرده و حتما با همراهی کردن او به امنیت سازی محیط کمک کنید، لذا تلاش جهت ایجاد فضای امن و انتقال حس امنیت به کودک در مواجهه با موقعیتی که در آن خجالت می‌کشد و خواستن از کودک برای شرح احساسی که دارد و راهکاری برای آن و سعی کنید با قصه‌درمانی و نمایش‌درمانی برای کودک راهکارهای کمک به خودش را آموزش دهید.

این مربی تربیت خانواده با اشاره به اینکه اصلی‌ترین نهاد موثر در ایجاد و یا از بین‌بردن احساس خجالت به صورت شدید در کودکان خانواده است، تصریح کرد: والدین کمالگرا بدلیل تذکر بیش از حد و یا اصلاح مکرر رفتار کودک در او احساس شرم و خجالت از خود را افزایش می‌دهند.

وی با بیان اینکه والدین باید بدانند خجالتی بودن و عدم تمایل کودک به برقراری ارتباط به صورت سریع، اتفاقی عجیب و نوعی کمبود در کودک نیست و ممکن است فقط مربوط به مراحل طبیعی رشدی وی باشد، گفت: والدین نباید بخاطر این رفتار کودک بخصوص در حضور کودک از دیگران عذرخواهی و باید درک و همدلی با کودک داشته و از مجبور کردن او به کاری که نمی‌خواهد بپرهیزند و به جای سرزنش و یا اجبار کودک به حضور در مکانی که موجب اضطراب و یا خجالت  او می‌شود فضاسازی کنند.

افشارکیا افزود: والدین نباید عشق، محبت و توجه خود را منوط به اجتماعی رفتار کردن کودک یا هر خصلت خوبی که از نظر آن‌ها ویژگی‌ای مثبتی است را شرطی سازی کنند بلکه مادر و پدر حتی اگر یک نفر از آن‌ها نیز کمرو هستند باید حتما در رفع آن اقدام کرده و در ابتدا برای فرزند خود الگوی مناسبی در روابط اجتماعی باشند.

این مربی تربیت خانواده اظهار کرد: خجالت شدید به صورت گسترده در همه زمینه‌ها در صورت عدم ریشه‌یابی و  اقدام به درمان می‌تواند باعث بروز مواردی از جمله؛ احساس شرم دائمی از خود، خودکنترلی بسیار شدید، عدم لذت بردن از روابط اجتماعی و صمیمیت موجود به دلیل احساس گناه و شرم، تمایلی نداشتن در پیدا کردن دوست و نگهداری آن و عدم حضور در اجتماع وسایل نقلیه عمومی، مدرسه و جمع‌های فامیلی، آسیب‌هایی است که کودکان در این زمینه با آن روبه‌رو می‌شوند.

وی در خصوص اینکه اگر کودکان خجالتی درمان نشوند در آینده با مشکلاتی مواجهه خواهند شد، گفت: ماندگاری ترس و اضطراب در وجود کودک تا بزرگسالی، بروز و ظهور آن به صورت رفتارهای انزواطلبانه، افسردگی و اختلال اضطراب اجتماعی، عدم ایجاد روابط اجتماعی و ازدواج موفق کودک در آینده به دلیل احساس کامل نبودن در هر شرایطی و خودسرزنشی، عدم حضور در مشاغل مختلف زیرا مشاغل بسیاری نیازمند فعالیت اجتماعی است و احساس تنهایی عمیق و شرم و کافی نبودنی، که معلول  خجالتی بودن کودک است که اگر از کودکی برطرف نشود در بزرگسالی زمینه  ظهور و بروز اختلالات مختلفی را فراهم می‌آورد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج