ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

بیش‌فعالی در بزرگسالی چه علائمی دارد؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - قزوین :

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین گفت: بیش‌فعالی در بزرگسالی با علائمی چون استرس، نگرانی و بی‌قراری شدید، عدم رعایت قوانین، به تأخیر انداختن انجام وظایف محول شده، انجام رفتارهای پرخطر در رانندگی، عدم تمرکز، سریع صحبت کردن، حواس‌پرتی، رفتارهای انفجاری، عدم کنترل خشم و وسواس همراه است.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اختلال بیش‌فعالی، اظهار کرد: بیش‌فعالی یا ADHD نوعی اختلال رفتاری رشدی است که باعث بروز تکانشی، اختلال در یادگیری و فعالیت‌های فیزیکی بیش‌ازاندازه شده و با برخی از رفتارهای غیرعادی همراه است.

وی افزود: اختلال نقص توجه معمولاً بیشتر در کودکان دیده می‌شود اما تاکنون این اختلال در بزرگسالان هم دیده‌ شده مخصوصاً زمانی که این اختلال در کودکی آنان پیگیری و درمان‌ نشده باشد.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین گفت: بیش‌فعالی برخی اوقات در زبان عامیانه به اشتباه به‌عنوان پیش‌فعالی عنوان می‌شود درصورتی‌که واژه درست بیش‌فعالی است یعنی فرد بیشتر از اندازه استاندارد فعالیت دارد.

علائم عارضه بیش‌فعالی چیست؟

وی ادامه داد: افراد مبتلا به عارضه بیش‌فعالی نمی‌توانند مدت طولانی روی یک موضوع واحد تمرکز خوبی داشته باشند و به‌راحتی وظایفی که به آنان محول می‌شود را فراموش می‌کنند یا اینکه دچار حواس‌پرتی می‌شوند و به‌سختی می‌توانند در جایی آرام و بدون حرکت بنشینند.

یوسفی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به نقص توجه معمولاً در صحبت کردن با دیگران دائم صحبت شخص مقابل را قطع می‌کنند و نمی‌توانند صبر کنند تا صحبت‌های طرف مقابل به پایان برسد بنابراین نقص توجه، کم‌توجهی، بیش‌ از اندازه فعالیت کردن، رفتارهای تکانشی و حتی مشکلات خواب از جمله ویژگی‌های افراد بیش‌فعال است.

وی افزود: ADHD مخفف Attention deficit hyperactivity disorder است، علت‌های مختلفی ممکن است برای بیش‌فعالی قلمداد شود که بسیاری از آن‌ها نیز شناخته‌شده نیستند، علت‌هایی چون آسیب‌های مغزی تروماتیک، قرار گرفتن در مرض خطرات و ریز فاکتورهای دوران بارداری، جهش‌های ژنتیکی و محیط پیرامونی افراد نیز می‌توانند در ابتلا به این اختلال نقش داشته باشد.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین با اشاره به اینکه ژنتیک در ایجاد اختلال بیش‌فعالی در فرد نقش بیشتری دارد، تصریح کرد: بیشترین علت بروز اختلال بیش‌فعالی ژنتیکی است و محیط معمولاً تأثیرات خود را در اوایل دوره قبل از تولد اعمال می‌کند و آسیب‌های مغزی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: اختلال بیش‌فعالی از سن نوزادی قابل‌تشخیص است و عوامل این اختلال در نوزادان را حتماً باید شناخت، توجه‌طلبی افراطی در نوزادان، بی‌قراری و بی‌تابی شدید، گریه‌های مداوم و بی‌دلیل، احساس پریشانی و ناراحتی مخصوصاً در هنگام لمس شدن، بروز رفتارهای عصبی همچون ضربه زدن با پا به اطراف و جیغ کشیدن مداوم از علامت‌های بیش‌فعالی در نوزاد است.

یوسفی در پاسخ به اینکه تست بیش‌فعالی باید چه زمانی انجام شود، گفت: زمانی تست بیش‌فعالی لازم است انجام شود که والدین بر اساس مشاهدات خود متوجه علامت‌های بیش‌فعالی در کودک خود شوند و مهم است که وجود این اختلال در نوزاد هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود.

بیش‌فعالی را چگونه می‌توان درمان کرد؟

وی در خصوص روش‌های درمان بیش‌فعالی، خاطرنشان کرد: درمان‌های متنوعی در روانشناسی و روان‌پزشکی برای اختلال بیش‌فعالی همچون رفتاردرمانی، بیوفیدبک، نوروفیدبک، آموزش مهارت‌هایی به خانواده و فرد دچار بیش‌فعالی و درمان‌های حمایتی توسط روان‌پزشک وجود دارد بنابراین دارودرمانی و تکنیک‌های روان‌شناختی برای درمان اختلال بیش‌فعالی مفید خواهد بود.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین خاطرنشان کرد: آکادمی اطفال آمریکا در خصوص درمان اختلال بیش‌فعالی در کودکان توصیه کرده است برای کودکانی کمتر از ۶ سال بهتر است مداخلات غیردارویی یعنی رفتاردرمانی توسط روانشناس برای آنان انجام شود.

یوسفی بیان کرد: روش درمان بیش‌فعالی در کودکان و بزرگ‌سالان ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، درمان مؤثر باید بتواند علائم زمینه‌ای این اختلال همچون تکانش‌گری، حواس‌پرتی، نقص توجه، چالش‌های رفتاری و اجتماعی ناشی از این اختلال به‌طور مثال مشکل در دوست‌یابی و عزت‌نفس پایین را کنترل کند و برای این موارد حتماً باید در وهله اول مداخلات غیردارویی و اگر نیاز بود مداخلات دارویی انجام شود.

بیش‌فعالی با پرانرژی چه تفاوت‌هایی دارد؟

وی تصریح کرد: تشخیص قطعی در بروز علائم بیش‌فعالی از سه سالگی و پس‌ازآن شروع می‌شود و در خصوص تفاوت‌های بیش‌فعالی با پرانرژی بودن می‌توان گفت یک کودک پرانرژی می‌تواند تمرکز کند و کاری که به او محول می‌شود را به‌درستی انجام دهد اما کودک بیش‌فعال تمرکز انجام کار را ندارد و پس از اصرار دچار درمانگی شود.

این کارشناس گفت: کودکان پرانرژی می‌توانند به‌خوبی روی دیکته نوشتن تمرکز کنند اما کودکان بیش‌فعال از انجام این کار به‌درستی برنمی‌آیند؛ انرژی بالای یک کودک پرانرژی به‌صورت سینوسی است یعنی آن‌ها ممکن است فقط در محیط خاص همچون خانه یا مدرسه یا بازی با دوستان انرژی بالایی داشته باشند و یا در موارد دیگر این انرژی کاهش پیدا کند و به صورت کلی می‌توانند انرژی خود را کنترل کنند.

وی افزود: انرژی بالا در کودکان بیش‌فعال پایدار است و انرژی آنان در تمامی محیط‌ها بالاست اما اگر رفتارهای کودک در یک محیط جاری باشد او پرانرژی است اما اگر کودکی در بیرون از خانه در تمامی مکان‌ها رفتارهای بیش‌فعالی از خود نشان دهد او دچار اختلال ADHD است.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین بیان کرد: والدین می‌توانند از طریق روشی به نام مربیگری بهترین راه‌ها را برای پاسخ به مشکلات رفتارهای کودک بیش‌فعال خود یاد بگیرند و این راهکارها را اجرا کنند که این امر نیاز به مراجعه به روانشناس دارد.

وی تصریح کرد: پشتیبانی معلمین و مدرسه نیز مهم است، معلمین می‌توانند به کودک مبتلا به بیش‌فعالی کمک کنند تا از مدرسه لذت ببرد و راحت‌تر بتواند فرایند یادگیری را انجام دهد یعنی والدین و معلمین باید به کودکان آموزش دهند که در مدیریت توجه، تمرکز، رفتارها و احساسات بهتر از گذشته عمل کنند.

یوسفی در پایان در خصوص چگونگی انجام تست بیش‌فعالی، گفت: تست‌هایی وجود دارد که معمولاً در آموزش پرورش و کلینیک‌ها برای کودکان انجام می‌شود و در روند انجام این تست سؤالاتی از والدین و مصاحبه با والدین و کودک صورت می‌پذیرد تا از این طریق وجود اختلال بیش‌فعالی در کودک مشخص و درمان شود.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج