ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

والدین اساسی‌ترین پایه‌ریز اعتماد به نفس کودکان هستند

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - زنجان :

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و سلامت روان اعتیاد و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: منظور از شیوه‌های فرزندپروری، روش‌هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند و بیانگر نگرش‌هایی است که آنها نسبت به فرزندان خود دارند و همچنین شامل معیارها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع می‌کنند.

زینب محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: فرزندپروری دو محور عمده محبت و توجه (پاسخ)، انضباط و کنترل (درخواست) دارد و از تعامل این دو محور، چهار سبک فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه، سهل‌گیر (آسان‌گیر) و غافل (بی‌اعتنا)، متمایز می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل موثر بر شکل‌گیری و تشدید مشکلات رفتاری اختلالات روانشناختی فرزندان، عامل شخصی، هوش، ژنیتیک، خلق و خو، ویژگی‌های رفتاری و هیجانی تقریبا ثابت که محصول بارداری مادر و ژنتیک است و روش‌های مقابله‌ای است، گفت: در این خصوص عامل خانواده (سلامت روان، تعامل و تعارض والدین و سبک والدگری) و عامل محیطی (مدرسه، همسالان و وضعیت اقتصادی) نیز حائز اهمیت فراوانی است.

او افزود: اعتماد به نفس عمدتاً از ارزیابی دیگران نسبت به خودمان و توانایی‌ها شکل می‌گیرد. هر کودکی به همان اندازه برای خودش احترام و ارزش قائل است که اطرافیانش به ویژه والدینش برای او احترام و ارزش قائل هستند. بنابراین نقش والدین در شکل‌گیری اعتماد به نفس کودکان بسیار مهم است و به جرأت می‌توان گفت که اساسی‌ترین پایه‌ریز اعتماد به نفس کودکان والدین هستند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، نشانه‌های کودک دارای اعتماد به نفس پایین را شامل خودتحقیری و بی‌ارزش دانستن خود، دوری از انجام کارهای جدید، دشواری در تصمیم‌گیری، نداشتن امید به آینده، تمایل زورگویی به بچه‌های کوچک‌تر از خود، احساس ضعف و تحت سلطه بودن در برابر همسالان خود، درباره خودش اطلاعات کمی به دیگران می‌دهد، گوشه‌گیری و شرکت نکردن در مهمانی‌ها و مجالس، بدگویی  درباره همسالانش به ویژه کسانی که از او برتر هستند، داشتن اضطراب در رویارویی با شرایط جدید، کم‌حرفی در مدرسه و کلاس درس، نیازمند توجه و تشویق توسط دیگران، دارای ترس از شکست، مشکل در دوستیابی و حفظ دوستانش، آرزوی اینکه فرد دیگری باشد، برشمرد.

کارشناس سلامت روان اعتیاد و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، ویژگی‌های کودک دارای اعتماد به نفس بالا را شامل کودک برای خود ارزش و احترام قائل است، با دیگران به خوبی ارتباط برقرار می‌کند، به توانایی‌های خود اعتماد دارد، انتقاد را بدون احساس خشم و گرفتن حالت تدافعی می‌پذیرد، تجارب جدید را می‌پذیرد، توانایی تحمل شکست را دارد، می‌تواند احساساتش را ابراز کند، می‌تواند نظرش را برای دیگران بیان کند، در موقعیت‌های اجتماعی احساس راحتی و شادی می‌کند و در موقعیت‌های اجتماعی شرکت می‌کند، عنوان کرد.

وی تشویق به‌ جای تحسین، توجه به توانایی‌ها، مقایسه کودک با خود، فرآیندمداری و تشویق تلاش‌ها بجای توجه بر نتیجه، فعل را از فاعل جدا کنیم، دادن حق انتخاب، رعایت مرزهای نوجوان، کنترل محیط نه کنترل نوجوان، دیدن موضوعات از کاسه چشم نوجوان را از روش‌های بالا بردن عزت نفس و اعتماد به نفس در نوجوانان، ذکر کرد.

محمدی، اولین قدم برای برطرف کردن مشکلات رفتاری کودکان و پیشگیری از اختلالات را تعامل مثبت والد با کودک ذکر کرد و افزود: ایجاد و حفظ ارتباط خوب با فرزندان، مشارکت داشتن در زندگی و فعالیت‌های فرزندان، قانون گذاری در خانواده، نظارت داشتن بر فرزندان، توجه به دوستان، الگوی مناسب فرزندان بودن، تعامل مثبت همراه با عشق بی‌قید و شرط باعث ایجاد عزت نفس بالا می‌شود. 
           
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، تصریح کرد: عزت نفس واقعی این باور نیست که ما خاص و فوق‌العاده‌ایم. بلکه عزت نفس واقعی یعنی توانایی رها کردن و پاسخ به این سوال که «آیا من به اندازه کافی خوب هستم»؟

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج