ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

فرزندپروری ذهن‌آگاهانه؛ راهکاری نوین برای آرامش والدین و کودکان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

امروزه والدین به دنبال روش‌های جدید و کارآمد برای بهبود تعاملات خود با فرزندان و ایجاد محیطی آرام و سازنده در خانواده هستند. یکی از این رویکردها، توجه به مفهوم ذهن‌آگاهی در فرزندپروری است که می‌تواند تاثیرات مهمی بر روابط والدین و فرزندان بگذارد.

به گزارش ایسنا، خانواده، نقش حیاتی در رشد شخصیت و رفتار کودک ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده اند که روش‌های مختلف فرزندپروری می‌توانند تاثیرات عمیقی بر شخصیت و رفتار اجتماعی کودکان داشته باشند. از جمله این روش‌ها، پرورش ذهن‌آگاهانه است که هدف آن افزایش آگاهی و تمرکز والدین بر تعاملات روزمره با فرزندان است. این نوع فرزندپروری به والدین کمک می‌کند تا بدون قضاوت و پیش‌داوری، به لحظه حال توجه کرده و به صورت موثر به نیازها و احساسات کودک پاسخ دهند. از آنجا که کودکان در مراحل حساس رشد خود به توجه و مراقبت خاصی نیاز دارند، استفاده از چنین روش‌هایی می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت آنان تاثیر بسزایی داشته باشد.

ذهن‌آگاهی به معنای حضور در لحظه و تجربه واقعیت به شکل خالص و بدون قضاوت است. این مفهوم به تازگی وارد حوزه فرزندپروری شده و به والدینی که با مشکلات روانی یا استرس مواجه هستند، توصیه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که ذهن‌آگاهی در فرزندپروری می‌تواند به کاهش فشارهای روانی والدین کمک کرده و کیفیت رابطه والدین با فرزندان را بهبود بخشد. این روش همچنین می‌تواند به والدین کمک کند تا بهتر از پس چالش‌های روزمره برآیند و تعاملات مثبت و سازنده‌تری با فرزندان خود داشته باشند.

در همین راستا، دکتر حسن زارعی محمودآبادی، دانشیار روان‌شناسی دانشگاه یزد، با همکاری محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشی را انجام داده است. این تحقیق با هدف شناسایی مولفه‌های تشکیل‌دهنده فرزندپروری ذهن‌آگاهانه صورت گرفت. در این مطالعه، تلاش شده است تا ابعاد مختلفی که می‌توانند بر بهبود تعاملات والدین و فرزندان از طریق ذهن‌آگاهی تاثیرگذار باشند، بررسی و شناسایی شوند.

محققان بدین منظور با والدینی که به کلینیک‌های روانشناسی شیراز مراجعه کرده بودند، مصاحبه‌های موسوم به نیمه‌ساختاریافته انجام دادند. داده‌های به‌دست‌آمده پس از جمع‌آوری، تحلیل و کدگذاری شدند تا الگوهای مشخصی از فرزندپروری ذهن‌آگاهانه استخراج شوند.

یافته‌های این پژوهش نشان دادند که مولفه‌های اصلی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه شامل برخورد مناسب با رفتار کودک، تطبیق با سن و ظرفیت کودک، تلاش برای حل مشکلات، خودتنظیمی، و همدلی با فرزند هستند.

والدینی که از این مولفه‌ها استفاده می‌کنند، نه تنها روابط بهتری با فرزندان خود برقرار می‌کنند، بلکه به بهبود رفتارهای اجتماعی و عاطفی کودک نیز کمک می‌کنند. این مولفه‌ها همچنین باعث می‌شوند والدین بهتر بتوانند در شرایط پیچیده و چالش‌برانگیز فرزندپروری، واکنش‌های مناسبی نشان دهند.

در نتیجه‌گیری این پژوهش، محققان به این نکته اشاره کرده اند که استفاده از رویکرد ذهن‌آگاهی در فرزندپروری می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی خانواده‌ها کمک کند. والدینی که به جای تمرکز بر مشکلات و استرس‌های والدگری، به لحظه حال توجه می‌کنند و بدون قضاوت با فرزندان خود تعامل دارند، قادرند روابط عمیق‌تر و سازنده‌تری با کودکان خود ایجاد کنند.

یکی از نکات مهم در این پژوهش، اهمیت خودتنظیمی والدین بود. والدینی که می‌توانند خویشتن‌داری بیشتری در برابر چالش‌ها داشته باشند و با آرامش به مسائل بپردازند، تاثیر مثبتی بر رفتار فرزندان خود می‌گذارند. علاوه بر این، گوش دادن فعال به فرزندان و همدلی با آن‌ها، نقش مهمی در بهبود روابط والد-کودک دارد. از سوی دیگر، ممانعت از قضاوت فرزندان و برخورد مناسب با خطاهای آنان، از دیگر عواملی است که در این پژوهش بر آن تاکید شده است.

این تحقیق همچنین نشان داد که والدین باید بتوانند رفتارهای خود را با ظرفیت‌ها و نیازهای فرزندشان تطبیق دهند. این امر به‌ویژه در مواقعی که کودک با مشکلات رفتاری یا عاطفی مواجه است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین، بخشش فرزندان و ایجاد فرصت برای جبران اشتباهات، می‌تواند به بهبود ارتباط و اعتماد میان والدین و فرزندان منجر شود.

نتایج این پژوهش در فصلنامه «پژوهش در سلامت روانشناختی» وابسته به دانشگاه خوارزمی منتشر شده اند و پژوهشگران امیدوارند که این دستاوردها بتوانند به عنوان مبنایی برای تدوین برنامه‌های آموزشی در مدارس و مراکز مشاوره‌ای مورد استفاده قرار گیرند. محققان پیشنهاد کرده‌اند که در پژوهش‌های آینده، تاثیر آموزش مولفه‌های فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر بهزیستی روانشناختی والدین و کودکان مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج