ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

ضرورت ایجاد سیم کارت‌های کودک و نوجوان در کشور

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - مازندران:
 

یک عضو هیات علمی دانشگاه و دکتری روانشناسی با اشاره به اینکه چالش اعتیاد به فضای مجازی نسل جوان نگران کننده است، گفت: وابستگی به فضای مجازی بسی خطرناک‌تر از اعتیاد به مواد مخدر است. باید سیم کارت‌های مخصوص کودک و نوجوان ایجاد کنند تا دسترسی آنها به سایت‌ها محدود و بهره‌مندی آنها کنترل شود.

مهدی یحیی زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کرونا نقش مهمی در افت تحصیلی دانش آموزان داشته است، اظهار کرد: افت تحصیلی یعنی سطح بالقوه از نظر توانمندی و بالفعل فرد فاصله داشته باشد که عامل آن می‌تواند خانواده، مدرسه و خود دانش آموز باشد.

وی افزود: در حوزه فردی هوش و توانمندی ذهنی، انگیزه بعنوان مهم‌ترین عامل یادگیری و هدایتگر رفتاری، هدف گزینی، برنامه ریزی و موقعیت زمانی تاثیر گذار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: همچنین عواملی چون سرمایه روانشناختی فرد مثل احساسات و عواطف، سلامت روان، هیجانات منفی مثل استرس، پرخاشگری و سلامت جسمی نیز در افت تحصیلی نقش عمده دارند.

وی در حوزه مدرسه به نقش مهم معلم در افت تحصیلی دانش آموزان اشاره و خاطرنشان کرد: معلم باید دانش فنی دروس و علم کافی داشته، به روش تدریس متناسب با ویژگی هر فرد مسلط بوده، مهارت ارتباطی داشته، سبب ایجاد ارزشمندی در دانش آموز شود، محبت و آراستگی، قدرت ارزیابی تدریس داشته و اطلاعات آن بروز بوده و دانش روانشناسی تربیتی بلد باشد، به فن بیان مسلط بوده و برای کلاس جذابیت ایجاد کند.

یحیی زاده با اشاره به اینکه در بخش افت تحصیلی به معیار انتخاب معلم مناسب کمتر توجه شده است، افزود: وجود پدیده افت تحصیلی در مقاطع مختلف نشان از کم توجهی به این گزینه مهم است.

عواقب تعطیلی مراکز تربیت معلم

وی با اشاره به اینکه تعطیلی مراکز تربیت معلم از سال ۱۳۸۶ بزرگترین آسیب به نظام آموزشی بوده است، تصریح کرد: دانشجویان فرصت یادگیری دانش روانشناختی را در مراکز تربیت معلم داشتند، این تعطیلی نظام آموزشی را دچار بحران کمبود معلم کرد و این ضعف سبب جذب معلمان ضعیف در بدنه آموزش شد که یکی از پیامدهای آن افت تحصیلی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: اینکه امکانات وتکنولوژی و محتوای آموزشی در مدارس متناسب با نیازمندی دانش آموزان بوده و چقدر محتوای درسی با نیازمندی‌های شهروندی ما هماهنگ است محور دیگری است که باید در این حوزه به آن توجه شود.

مهارت محور نبودن محتوای درسی

یحیی زاده با تاکید بر لزوم مهارت محور بودن در سیستم آموزشی این سوال را مطرح کرد که  طی ۱۲ سال تحصیل فرد چقدر زندگی کردن را در مدارس می‌آموزد؟

وی ادامه داد: در دوران ابتدایی که مقطع بسیار حساس در تربیت فرد محسوب می‌شود تمام دغدغه معلم به اتمام کتاب درسی خلاصه خواهد شد.

وی نقش خانواده را پایه و رکن اصلی تربیت فردی برشمرد و گفت: شخصیت بچه از بطن خانواده شکل می‌گیرد که هم می‌تواند التیام بخش و هم آسیب‌زا باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه ۸۷ درصد شخصیت سالم در خانواده شکل می‌گیرد، افزود: والدین طبق مسئولیت پذیری خود منتظر شکل گیری و عملکرد رفتاری فرزندان خود در جامعه باشند.

وی ادامه داد: همان اندازه که والدین در مسئولیت خود کوتاهی کنند به همان اندازه رسانه‌ها وفضای مجازی، گروه همسالان وغیره مرجعیت تربیتی برای کودک پیدا می‌کنند، که این جایگزینی قابل اعتماد نبوده و آسیب و چالش جدی ایجاد می‌کنند.

یحیی زاده تصریح کرد: امروزه خانواده‌ها مسئولیت پذیری را بلد نیستند تا اثربخشی داشته باشند لذا دچار آسیب جدی شده و اهداف خود را فراموش کردند، پیامد آن رشد خشونت وخشم در خانواده و افت تحصیلی در دانش آموزان است.

 

 

بی‌توجهی خانواده در رشد عاطفی فرزندان

وی خاطرنشان کرد: ناهماهنگی بین والدین در حوزه تربیت، بی توجهی به رشد عاطفی فرزندان در مقاطع سنی مختلف و برخورد نامناسب متناسب با شرایط سنی معضل دیگری است که خانواده‌های فعلی به آن دچار هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: فضای مجازی پدیده جدید عصر حاضر است که با معضل وابستگی و اعتیاد اینترنتی و بروز آسیب‌هایی چون اختلال خلقی، کاهش رشد اجتماعی، انزوا، تغییر باورها و ارزش‌ها، کاهش انگیزه وایجاد نیازهای کاذب در بچه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از استفاده از تکنولوژی فضای مجازی ابتدا باید بسترسازی می‌کردیم، تصریح کرد: حال که با آسیب‌ها مواجه شدیم سعی در مهار کردن آن داریم که تا حدودی مشکل است.

یحیی زاده با اشاره به اینکه خانواده‌ها با کمک حاکمیت می‌توانند این معضل را حل کنند، خاطرنشان کرد: دسترسی آسان به شبکه‌های مجازی چالش جدی است،  دسترسی آسان حس کنجکاوی بچه‌ها را تحریک و کنترل آن را غیرممکن کرده است.

این عضو هیات علمی به ضرورت ایجاد فضای امن در جامعه اشاره و ادامه داد: باید شبکه‌های ملی راه اندازی و مدیریت شود.

وی با اشاره به نقش خانواده در فضای مجازی گفت: بچه‌هایی که نیازهای عاطفی آنها در خانواده تامین نمی‌شود و خشونت و هیجان منفی در خانواده حاکم است به سمت فضای مجازی تمایل بیشتری دارند.

یحیی زاده با بیان اینکه نیازمند خانواده مقتدر هستیم، یادآور شد: نیازمند خانواده قانونمند دارای ساختار هستیم که نظارت کافی داشته باشند.

ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه باید در دانش آموزان سواد رسانه‌ای و خود مدیریتی فضای مجازی را رشد دهیم، بیان کرد: تامین نیاز عاطفی کلامی وغیر کلامی بچه‌ها در خانواده سبب دوری از فضای مجازی است.

یحیی زاده از افزایش استفاده از فضای مجازی بین دانش آموزان بدون کنترل در زمان کرونا خبر داد و یادآور شد: این امر تاثیر زیادی در افت تحصیلی داشته است.

وی با اشاره به اینکه آموزش باید حضوری بین معلم و دانش آموز باشد، در عین حال گفت: کسب درآمد، ایجاد اقتصاد مجازی و تولید محتوی از ویژگی‌های مثبت فضای مجازی است. باید در مدارس، مساجد و کانون‌های فرهنگی برنامه اقتصاد مجازی گذاشته و کاربرد مثبت آن را آموزش دهند.

 

وی افزود: بسیاری از شبکه‌هایی که براحتی در دسترس ما قرار دارد حتی استفاده از آن در کشورهای تهیه کننده مبدا ممنوع است باید اقدامات سخت افزاری ونرم افزاری در سطح کلان انجام شود.

 

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج