اصغر ابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، درباره نقش پرورش هوش در موفقیت انسان و دانشآموزان، با بیان اینکه گاردنر، روانشناس معتقد بود انسانها هشت هوش، هوش کلامی - زبانی، هوش منطقی - ریاضی، هوش موسیقی، هوش بدنی - جنبشی، هوش بصری - فضایی، هوش میان فردی و درونفردی و هوش طبیعتگرا دارند، اظهار کرد: هریک از ما ترکیب منحصربهفرد این هوشها را داریم و شناسایی و پرورش هر کدام از این هوشها یا ترکیب آن منجر به موفقیت در زندگی مدرسه و دانشگاه خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید بدانیم فرزندانمان در چه رشته تحصیلی یا زمینه شغلی موفق میشوند و قرار گرفتن در چه مسیری، زمینه شکستش را فراهم میکند، گفت: فردی که هوش کلامی قویای دارد میتواند یک سخنران خوب، مجری توانمند و ... باشد، ولی نباید از سایر هوشها غافل شد و نسبت به پرورش آنها اقدام نکرد، مثلاً کسی که هوش بدنی - جنبشی بالاتری دارد، ولی هوش فضایی و منطقی خود را پرورش ندهد، نمیتواند موفقیت چندانی بهدست آورد.
ابراهیمی با بیان اینکه چگونگی شناسایی و پرورش هوشها در سنین پایین به کیفیت زندگی در بزرگسالی کمک و تعامل فرد با محیط را اثربخشتر میکند، ادامه داد: ابزار شناسایی هوش شامل مشاهده بالینی، مصاحبه با والدین و پرسشنامههای مختلف است، ولی فراتر از همه اینها در تشخیص و پرورش انواع هوشها، بازی است که همه انسانها از کودکی و حتی بزرگسالی به آن علاقهمندی نشان میدهند.
او با بیان اینکه بازی، زندگی یک کودک نیست، اما تمام زندگی کودک بازی است و همه نظریههای بازی موید این مطلب است که باعث رشد کودک میشود، افزود: با طراحی و ساخت بازیهای مرتبط با هر کدام از این هوشها در محیط آموزشگاهی یا والدین در خانه میتوان امیدوار بود همه انسانها در مسیر اصلی خود رشد کنند و حتی در انتخاب رشته دانشگاهی، انتخاب درستی داشته باشند. همچنین مسؤولان آموزشی با توجه به تفاوتهای فردی در تألیف و تدوین کتابهای درسی و آموزش والدین میتوانند لذت زندگی را به فرزندان هدیه دهند.