ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

دست‌وپنجه نرم کردن «خانواده» با تغییرات مدرن زندگی امروزی

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

مدیر انجمن آسیب‌های اجتماعی در تهران گفت: خانواده همواره به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی شناخته شده است که مسئولیت تربیت نسل‌های آینده، انتقال ارزش‌های فرهنگی و ایجاد همبستگی اجتماعی را بر عهده دارد. در دنیای مدرن، این نهاد با تغییرات بسیاری مواجه شده است که ضرورت بررسی جامعه‌شناختی آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش مشاور نیوز،همایش «کارکردهای خانواده ایرانی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» با حضور جمعی از اساتید حوزه روانشناسی، جامعه شناسی، فرهنگ و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد. 

دکتر طاهره رستمی جامعه‌شناس، مدیر انجمن آسیب‌های اجتماعی در تهران و عضو پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی نیز درباره جامعه‌شناسی خانواده ایرانی و جایگاه شایسته آن در دنیای مدرن گفت: خانواده همواره به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی شناخته شده است که مسئولیت تربیت نسل‌های آینده، انتقال ارزش‌های فرهنگی و ایجاد همبستگی اجتماعی را بر عهده دارد. در دنیای مدرن، این نهاد با تغییرات بسیاری مواجه شده است که ضرورت بررسی جامعه‌شناختی آن را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: خانواده می‌تواند از طریق همبستگی خانوادگی و کاهش خشونت، سرمایه اجتماعی و تربیت نسل‌های آگاه و جامعه‌پذیری صحیح و جلوگیری از رفتارهای پرخطر نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

رستمی اضافه کرد: خانواده همچنان مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که با تغییرات مدرن دست‌وپنجه نرم می‌کند و با مدیریت چالش‌ها، می‌توان نقش آن را در جامعه تقویت کرد و پیشنهادهای عملی، چون  تقویت ارتباط والدین و فرزندان، اختصاص زمان کافی برای گفت‌وگو و تعامل با فرزندان، تقویت اعتماد و فضای امن روانی در محیط خانواده، آموزش مهارت‌های کنترل خشم، همدلی و گوش دادن فعال، ایجاد محیط سالم برای رشد فرزندان، کاهش تاثیرات منفی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از طریق نظارت آگاهانه،  تشویق فرزندان به فعالیت‌های ورزشی، هنری و گروهی،  الگوسازی صحیح در رفتارهای والدین (مثلاً کاهش استفاده از خشونت در تربیت)، آموزش مهارت‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی، آگاهی‌بخشی درباره خطرات اعتیاد، بزهکاری و خشونت اجتماعی، تقویت مهارت‌های نه گفتن و تصمیم‌گیری آگاهانه در شرایط پرخطر و همکاری با مدارس و مراکز فرهنگی برای آموزش فرزندان از  سوی او مطرح شد.  

به گزارش ایسنا، دکتر شیوا مقدم پژوهشگر، فعال حوزه فرهنگی و رییس فرهنگسرای خانواده در این همایش گفت: مهمترین غایت و هدف خانواده رسیدن به آرامش است هر چقدر  کیفیت و عمق آرامش در خانواده بیشتر باشد امنیت در خانواده بیشتر است و فقدان  آرامش در خانواده رابطه مستقیم با اضطراب، افزایش افسردگی و اختلال شخصیت و افت تحصیلی دارد. کژکارکردی خانواده موجب افزایش اختلالات و آسیب‌ها خواهد بود.  

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری افراد از انحراف، درونی کردن ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده یک جامعه است. به طوری که جامعه شناسان معتقدند بین میزان فرهنگ پذیری و کاهش میزان انحراف و جرم در یک جامعه، رابطه مستقیمی وجود دارد و یکی از علل افزایش نرخ انحراف، فرهنگ پذیری ناقص افراد است.

مقدم افزود: مهم‌ترین کارکردهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شامل جامعه پذیری مناسب و انتقال بهینه ارزش است که‌ عاملی مهم و مانع از تشدید شکاف نسل‌ها می‌شود برای تحقق این مهم باید زبان تعصب و تحکم نسل والدین به زبان منطق و همدلی تبدیل شود. همچنین گسترش روحیه جمع گرایی و ترویج آن در بین جوانان از طریق ساز و کارهای مناسب، در جلوگیری و کاهش گسست‌های نسلی بسیار موثر است. روحیه فرد گرایی عاملی موثر بر جدا ماندن جوانان از جمع و جامعه همین طور گسست بین والدین و فرزندان می‌شود.

به گفته وی، کارکرد سوم نیز تقویت هویت فرهنگی در فرزندان است چرا که احساس بی هویتی و سوء فهم در هویت خود، فرد را در خلاء سرگردان می‌کند.

در ادامه دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی (روانشناس، پایه‌گذار روانشناسی تعاملی در کشور و عضو دائمی IRATDE) اظهار کرد: خانواده یک نظام پویا و در حال تکامل است که در آن تعامل بین اعضا موجب رشد فردی و سلامت روانی می‌شود. خانواده محیطی را فراهم می‌کند که در آن نیازهای بنیادین تأمین، استعدادها پرورش، هیجانات مدیریت، و ارزش‌های انسانی تقویت می‌شوند. در نتیجه، خانواده نه‌تنها یک نهاد زیستی یا اجتماعی، بلکه یک نظام شناختی-عاطفی-اجتماعی است که به‌طور مداوم در تعامل با محیط، فرهنگ، و فردیت اعضای خود قرار دارد.

کاظمی حقیقی درباره نقش پیشگیرانه از آسیب‌های روانی و اجتماعی گفت: خانواده ایرانی ترکیبی از سنّت و تجدّد را در خود جای داده است، در حالی که ارزش‌های قدیمی همچنان اهمیت دارند، نسل جدید در حال تجربه تغییراتی در نقش‌ها، روابط و نگرش‌ها است.

ویژگی‌های خانواده ایرانی نقش کلیدی در پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی دارند. حمایت عاطفی، روابط خانوادگی قوی، نقش تربیتی والدین و پایبندی به ارزش‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند مانع از مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، بزهکاری، اعتیاد و انزوای اجتماعی شوند. البته لازم است که این ویژگی‌ها در تعادل باشند و با تغییرات اجتماعی و نیازهای جدید نسل‌ها سازگار شوند تا اثرات مثبتی در پیشگیری از آسیب‌ها داشته باشند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن ارزش‌های فرهنگی اجتماعی، نقش خانوادگی و جنسیتی، تربیت و آینده نگری و حمایت و پویایی خانوادگی است.  

محمد صادق علیخانی دبیر علمی همایش، روانشناس و برنامه‌ساز در حوزه اجتماعی، روانشناختی با تاکید بر ارتباط هرچه بیشتر جامعه علمی با آنچه در دل جامعه می‌گذرد، هدف از اجرای چنین همایش‌هایی را همبستگی هرچه بیشتر فعالان در این زمینه و نیز آموزش خانواده‌های ایرانی با تاکید بر اصالت آنها دانست و ابراز امیدواری کرد که چنین هم اندیشی‌ها و فعالیت‌هایی منجر به اشتیاق هرچه بیشتر فعالان و افزایش مددکاری‌های تخصصی از قبیل روانشناسی حمایتی و سپس درمان می‌شود.

محمد داوری فعال اجتماعی، مربی و درمانگر حوزه آسیب‌های اجتماعی از دیگر سخنرانان این مراسم بود و به ارائه تجربیات خود درباره آسیب‌های اجتماعی پرداخت و درباره اهمیت مسئولیت اجتماعی در کوچکترین کنش‌های اجتماعی گفت: هر شهروند می‌تواند نسبت به دیگر افراد جامعه حساس بوده و به هر اندازه ممکن از افراد مورد آسیب‌ها حمایت کند.

وی در ادامه از حاضران خواست تا امید را هرچه بیشتر در دل خود و خانواده‌شان بکارند که ناامیدی کلید بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

همایش "کارکردهای خانواده ایرانی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی" در قالب نهمین نشست «فرهنگ و خانواده» به میزبانی فرهنگسرای خانواده و با مشارکت موسسه هیجان اندیشه برگزار شد. 

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج