ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تاثیرات مدرسه بر سبک زندگی

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری میگنا:

مدرسه فضایی را فراهم می‌کند تا کودکان با همسالان خود تعامل کرده و مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری، رقابت سالم، حل مسئله و همدلی را بیاموزند. همچنین ارتباط با همکلاسی‌ها و معلمان به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشیده و روابط بین فردی سالمی برقرار کنند.
مدرسه به عنوان دومین خانه‌ کودک، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری شخصیت، ارزش‌ها و سبک زندگی او ایفا می‌کند. محیط آموزشی، از طریق تعاملات اجتماعی، برنامه‌های آموزشی و فضای فیزیکی، به طور مستقیم بر رشد کودکان تاثیرگذار است.
به این بهانه گفتگویی با  علی بسطامی کارشناس مدیریت ورزشی و مدرس دانشگاه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مدرسه و محیط‌های آموزشی چه تاثیراتی بر سبک زندگی کودکان دارند؟
از جمله تاثیرات مدرسه بر کودکان، تاثیر بر تعاملات اجتماعی آن‌هاست. مدرسه فضایی را فراهم می‌کند تا کودکان با همسالان خود تعامل کرده و مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری، رقابت سالم، حل مسئله و همدلی را بیاموزند. همچنین ارتباط با همکلاسی‌ها و معلمان به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشیده و روابط بین فردی سالمی برقرار کنند. مدرسه به عنوان یک محیط اجتماعی، هنجارها و ارزش‌های جامعه را به کودکان آموزش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نقش موثری ایفا کنند.

برنامه‌های آموزشی که در مدرسه برگزار می‌شوند نیز بر کودکان تاثیرگذار است. چرا که مدرسه به کودکان روش‌های یادگیری موثر را آموزش می‌دهد و عادات مطالعه و تحقیق را در آن‌ها تقویت می‌کند. همچنین برنامه‌های آموزشی متنوع، فرصتی را برای کشف علایق و استعدادهای کودکان فراهم کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا مسیر شغلی خود را انتخاب کنند.
مدرسه می‌تواند نگرش مثبت یا منفی نسبت به یادگیری را نیز در کودکان ایجاد کند.
 
طراحی کلاس‌ها و فضاهای آموزشی نیز بر انگیزش و یادگیری کودکان تاثیرگذار است. یک فضای جذاب و پویا می‌تواند به کودکان انگیزه دهد تا فعالانه در کلاس شرکت کنند. همچنین دسترسی به تجهیزات آموزشی مناسب، مانند کتابخانه، آزمایشگاه و وسایل کمک آموزشی، به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنند. فعالیت‌های فوق برنامه مانند ورزش، هنر و موسیقی، نیز به رشد همه جانبه‌ی کودکان کمک کرده و به آن‌ها فرصت‌های جدیدی برای یادگیری و تجربه‌ کردن می‌دهد.

از تاثیرات دیگر مدرسه بر روی کودکان می‌توان به موارد دیگری چون:
- خودباوری و اعتماد به نفس: موفقیت در مدرسه و دریافت تشویق از معلمان و همسالان، به افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند.
- مسئولیت‌پذیری: مدرسه به کودکان آموزش می‌دهد که مسئولیت کارهای خود را بپذیرند و به موقع وظایف خود را انجام دهند.
- انگیزه برای پیشرفت: مدرسه به عنوان یک محیط رقابتی، به کودکان انگیزه می‌دهد تا برای پیشرفت تلاش کنند.
در نتیجه، مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری شخصیت و سبک زندگی کودکان ایفا می‌کند. با ایجاد یک محیط آموزشی مثبت و پویا، می‌توان به رشد همه جانبه‌ کودکان کمک کرد و آینده‌ای روشن برای آن‌ها رقم زد.
تقدیر و تشویق کلامی از عملکرد کودکان در فعالیت‌های ورزشی، می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه آن‌ها کمک کند. ارائه پاداش‌های غیرمادی مانند مدال، لوح تقدیر و... هم می‌تواند به عنوان یک انگیزه برای کودکان عمل کند

چگونه از طریق مدارس می‌توان در سبک زندگی کودکان تغییر ایجاد کرد؟
تشویق کودکان به تغییر سبک زندگی و گرایش به فعالیت‌های ورزشی در مدرسه، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد انگیزه در آن‌هاست. از جمله این راهکارها، ایجاد محیطی جذاب و انگیزشی است. ارائه فعالیت‌های ورزشی متنوع و جذاب مانند بازی‌های گروهی، ورزش‌های مهارتی، ورزش‌های رقابتی و... می‌تواند باعث شود کودکان از یکنواختی خسته نشوند.

فراهم کردن تجهیزات ورزشی متنوع و رنگارنگ، نیز می‌تواند انگیزه کودکان را برای فعالیت بیشتر افزایش دهد. همچنین برگزاری مسابقات ورزشی کوچک بین کلاس‌ها یا گروه‌های مختلف، می‌تواند حس رقابت سالم را در کودکان ایجاد کرده و آن‌ها را به فعالیت بیشتر تشویق کند.

راهکار دیگر همکاری با معلمان و مربیان است. برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان و مربیان در زمینه ورزش و فعالیت بدنی، به آن‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌های ورزشی متنوع و موثری را طراحی کنند. تشویق معلمان به شرکت در فعالیت‌های ورزشی، نیز می‌تواند الگوی مناسبی برای دانش‌آموزان باشد. همچنین همکاری نزدیک بین معلمان، مربیان و اولیا، می‌تواند برنامه‌های ورزشی مدرسه را موثرتر کند.

مشارکت اولیا نیز در تغییر سبک زندگی مهم است. تشویق اولیا به شرکت در فعالیت‌های ورزشی خانوادگی و حمایت از فعالیت‌های ورزشی فرزندانشان، می‌تواند به ایجاد انگیزه در کودکان کمک کند. همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اولیا در زمینه اهمیت ورزش و تغذیه سالم، می‌تواند آگاهی آن‌ها را افزایش داده و کمک کنند تا نقش موثرتری در تشویق فرزندانشان به فعالیت داشته باشند.

راه حل بعدی ایجاد ارتباط بین ورزش و سایر دروس است. گنجاندن فعالیت‌های ورزشی در برنامه درسی سایر دروس، می‌تواند به کودکان کمک کند تا ورزش را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود بپذیرند. استفاده از ورزش برای آموزش مفاهیم علمی مانند فیزیک، زیست‌شناسی و ریاضی، نیز می‌تواند به کودکان کمک کند تا به ورزش علاقه‌مند شوند.

تشویق و پاداش نیز در تغییر رویه و سبک زندگی کودکان مهم است. تقدیر و تشویق کلامی از عملکرد کودکان در فعالیت‌های ورزشی، می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه آن‌ها کمک کند. ارائه پاداش‌های غیرمادی مانند مدال، لوح تقدیر و... هم می‌تواند به عنوان یک انگیزه برای کودکان عمل کند. برگزاری جشن‌های ورزشی در پایان هر ترم یا سال تحصیلی، نیز می‌تواند به ایجاد یک فضای شاد و انگیزشی کمک کند.

ایجاد تنوع در فعالیت‌ها نیز مورد دیگری است که باید به آن اشاره کنیم. برگزاری فعالیت‌های ورزشی متناسب با هر فصل، می‌تواند به ایجاد تنوع و جذابیت در برنامه‌های ورزشی کمک کند. ارائه ترکیبی از ورزش‌های گروهی و انفرادی، به کودکان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های اجتماعی و فردی خود را توسعه دهند. همچنین برگزاری فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های مختلف مانند سالن ورزشی، حیاط مدرسه و پارک، می‌تواند به کاهش یکنواختی کمک کند. با اجرای این راهکارها، می‌توان محیطی شاد و انگیزشی را در مدرسه ایجاد کرد که کودکان را به سمت فعالیت بدنی و داشتن سبک زندگی سالم سوق دهد.
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج