ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

مواجهه مادر باهوش با خشم کودک

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

تجربه ما از خشم براساس تجربیات دوران کودکی ما متفاوت است. برخی از والدین ممکن است در محیط‌هایی بزرگ شده باشند که در آن‌ها بزرگسالان تمایل به فوران خشم خود را داشتند یا برعکس کاملا از نشان دادن آن اجتناب می‌کردند. این پیشینه بر نحوه برخورد والدین با خشم فرزندانشان تأثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، خشم یکی از تأثیرگذارترین و پیچیده‌ترین احساسات انسانی است و هنگام برخورد با کودکان خردسالی که توانایی بیان و ابراز متعادل آن را ندارند، این چالش افزایش می‌یابد. والدین ممکن است خود را با موقعیت‌های دشواری مانند عصبانیت کودک سه ساله‌ای که با اخم و صدای عصبانی رنجش خود را نشان می‌دهد مواجه شوند. اگرچه این رفتار ممکن است ناراحت کننده به نظر برسد؛ اما نمایانگر گامی مثبت در جهت یادگیری کودک برای ابراز احساسات خود بدون آسیب رساندن به خود یا دیگران است.

چرا آموزش مدیریت خشم دشوار است؟

تجربه ما از خشم براساس تجربیات دوران کودکی ما متفاوت است. برخی از والدین ممکن است در محیط‌هایی بزرگ شده باشند که در آن‌ها بزرگسالان تمایل به فوران خشم خود را داشتند یا برعکس کاملا از نشان دادن آن اجتناب می‌کردند. این پیشینه بر نحوه برخورد والدین با خشم فرزندانشان تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود هنگام رویارویی با این احساس در فرزندانشان احساس ناراحتی کنند.

با این حال، درک اینکه خشم یک احساس طبیعی است، به تغییر این بینش کمک می‌کند. با درک این موضوع که خشم نباید سرکوب شود یا فوران کند، والدین می‌توانند به فرزندان خود بیاموزند که چگونه آن را بپذیرند و به روش‌های سالم آن را حل و فصل کند.

خشم و رشد مغز کودکان

مغز کودکان خردسال قادر به تجربه احساسات نیرومندی است؛ اما هنوز مهارت‌های لازم برای کنترل آن‌ها را توسعه نداده است. کودک خشمگین اغلب در بیان احساسات خود به وسیله کلمات مشکل دارد. این مسئله به علت تکامل نیافتگی بخش‌هایی از مغز است که مسئول خود مراقبتی و بیان می‌باشد.

چگونه به کودک خود کمک کنید؟

۱- تنظیم هیجانی مشترک

هنگامی که کودک احساسات شدیدی مانند خشم را تجربه می‌کند، برای آرام کردن بدن و ذهن خود به کمک بزرگسالان نیاز دارد. این کار را می‌توان از طریق آرام سازی فیزیکی (مانند نشستن در کنار کودک یا گرفتن دست او) و برقراری ارتباط کلامی آرام به دست آورد. به عنوان مثال، می‌توانید دست کودک خود را روی قلب او قرار دهید تا او را تشویق کنید سرعت ضربان قلب خود را ملاحظه و آن را آرام کند.

۲- پذیرش خشم به عنوان یک احساس موجه

به کودک خود نشان دهید که عصبانیت یک احساس عادی و قابل قبول است. می‌توانید بگویید: «می‌بینم که عصبانی هستی؛ زیرا به آنچه می‌خواستی نرسیدی و این سخت است». این کار این احساس را نزد او تقویت می‌کند که شما احساسات او را درک می‌کنید. این مسئله باعث می‌شود او راحت‌تر از آن احساسات عبور کند.

۳. آموزش راهبردهای بیان سالم:

هنگامی که کودک آرام شد، او را تشویق کنید تا احساسی را که تجربه کرده توصیف کند و اینکه چگونه بر آن احساس غلبه کرده است. این کار می‌تواند از طریق نقاشی یا کلمات ساده متناسب با سن او باشد؛ مانند: «من عصبانی بودم؛ زیرا آن اسباب بازی را می‌خواستم».

نتایج اثبات شده

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آموزش خودتنظیمی احساسات از سنین پایین به کودکان تأثیر مثبتی بر سلامت روانی و اجتماعی آن‌ها دارد. یک پژوهش منتشر شده در مجله «روانشناسی رشد» نشان داد کودکانی که یاد می گیرند احساسات خود را مدیریت کنند، مهارت‌های بهتری برای حل مسئله بدست می‌آورند و مشکلات رفتاری کمتری در آینده دارند.

رسیدگی به خشم کودک نه تنها یک چالش بلکه فرصتی برای رشد مهارت‌های هیجانی او است. از طریق پذیرش خشم به عنوان یک هیجان طبیعی و آموزش روش‌های سالم به کودکان برای ابراز آن، می‌توان آن‌ها را آماده کرد تا با اعتماد به نفس احساسات خود را مدیریت کنند. الگوی مثبتی برای فرزندتان باشید و فراموش نکنید که کودکان با تماشای شما زمانی که با آرامش و متانت احساسات خود را مدیریت می‌کنید، بهتر یاد می‌گیرند. صبور باشید. توسعه مهارت‌های کنترل هیجان‌ها یک سفر طولانی است؛ اما ثمره آن ارزش تلاش را دارد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج