ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

به پسرانتان نگویید مرد که گریه نمی‌کند!

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی استان اصفهان گفت: نباید پسرانمان را با یک الگوی رفتاری جنسیتی بزرگ کنیم که دیگر کارایی خود را از دست داده است. وقتی پسری اشک می‌ریزد، به او می‌گویند مرد که گریه نمی‌کند! هر انسانی باید مشکلاتش را به زبان آورد و از دیگران کمک بخواهد.

امراله ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن نظر به اهمیت سلامت روان مردان بیان کرد: صحبت‌هایم را با پرسشی آغاز می‌کنم که در دنیای امروز بسیار مورد تأمل است. آیا الگوی شیوع مشکلات روان‌شناختی و بیماری‌های جسمی، تفاوت جنسیتی دارد یا خیر؟

او ادامه داد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردان در برابر ابتلا به برخی اختلالات مستعدترند. بر این اساس، در حالی که افسردگی، استرس و وسواس بین زنان شیوع بیشتری دارد، بین مردان، برخی اختلالات شخصیت، مانند شخصیت ضداجتماعی شایع‌تر است.

عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سپس توضیح داد: بر اساس نکتۀ یادشده ممکن است که پرخاشگری، دعواهای خیابانی و برخی منازعات محیط کار بین مردان بیشتر دیده شود. این مسائل می‌تواند برآمده از تفاوت‌های شخصیتی و بیولوژیکی افراد یا زن و مرد باشد. حتی اقدام به خودکشی بین مردان به‌گونه‌ای است که بیش از زنان به مرگ منتهی می‌شود.

این روانشناس بالینی با نظر به مسائل سایکوسوماتیک یا روان‌تنی یادآور شد: روان‌تنی در مردان می‌تواند به بروز امراضی چون بیماری‌های قلبی، عروقی، فشار خون و دیابت منجر شود یا برای مثال در فرد مشکلات اسکلت عضلانی خودنمایی کند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی استان اصفهان با نظر به عوامل روان‌شناختی تصریح کرد: بروز این بیماری‌ها می‌تواند متأثر از استرس‌ها و فشار مسئولیتی است که مرد در حوزۀ مدیریت اقتصادی خانواده به عهده دارد. نبود منابع و امکانات مالی از یک سو و نبود آموزش در زمینۀ سلامت روان، می‌تواند مقدمۀ بروز برخی عوامل روان‌شناختی و روان‌تنی باشد.

ابراهیمی با نظر به نقش شهروندان در حفظ سلامت یکدیگر اظهار کرد: شهروندان در برابر یکدیگر مسئولیت دارند. هر شهروندی با آگاهی و درک درست از استرس‌هایی که یک مرد ممکن است در زندگی با آن‌ها مواجه شود، می‌تواند رفتارها و برخوردهای بهتری داشته باشد. ما نیز باید بتوانیم احساسات خودمان و هم احساسات طرف مقابل را درک کنیم.

او با ذکر اینکه می‌توان دنیا را از دید یک مرد نگاه کرد، گفت: وقتی می‌گوییم دنیا را از دید فردی دیگر ببینیم، یعنی به منتالیزیشن یا پدیده ذهنی‌سازی اقدام کنیم. برای نمونه، خوب است که همسر یک مرد بتواند از روی چهره و خلق‌وخوی شوهرش تشخیص دهد که روز پراسترس و دشواری را پشت‌سر گذاشته است یا خیر. این آگاهی می‌تواند از بروز برخی مشکلات  بین زن و مرد جلوگیری کند. از همین مسیر ذهنی‌سازی و درک، درگیری‌ها و اختلافات خانوادگی هم به حداقل می‌رسد.

عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه انتظاراتی که فرهنگ ما از مردان دارد بر روان این گروه تأثیرگذار است، بیان کرد: زنان راحت از افسردگی و ناامیدی خود صحبت می‌کنند. از گریه‌کردن ابایی ندارند. اما در مردان وضعیت متفاوت است. متأسفانه این ما هستیم که یک نقش متفاوت و نادرست را به مردان می‌دهیم.

بدون مردان سالم، جامعۀ سالم نخواهیم نداشت

این روانشناس بالینی تأکید کرد: نباید پسرانمان را با یک الگوی رفتاری جنسیتی بزرگ کنیم که دیگر کارایی خود را از دست داده است. مردان هم باید بتوانند از افسردگی و اندوهشان صحبت کنند. وقتی پسری اشک می‌ریزد، به او می‌گویند مرد که گریه نمی‌کند! این در حالی است که گریه زن و مرد ندارد، هر انسانی باید بتواند از احساساتش صحبت کند. هر انسانی باید مشکلاتش را به زبان آورد و از دیگران کمک بخواهد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی استان اصفهان یک زندگی و جامعه سالم را نیازمند مردان و زنان سالم دانست و توضیح داد: در هر دو عرصۀ پیشگیری و ارتقای سطح سلامت باید تلاش کنیم. امروزه، روان‌شناسی تأکید دارد که باید منابع درون روان‌شناختی و سرمایۀ روان‌شناختی افراد را توسعه دهیم. کاهش انواع استرس، ناامیدی، بدبینی ازجملۀ آن اقدامات است.

ابراهیمی اضافه کرد: باید در مردان احساس خودکارآمدی، احترام و عزت‌نفس ایجاد کرد. این همان سرمایه‌ای است که اگر در مردی شکل بگیرد و بداند محیط‌ اطرافش، ازجمله همسر و فرزندانش حامی او هستند، درکش می‌کنند، او را می‌فهمند و در لحظات مختلف زندگی واکنش مناسب نشان می‌دهند، سلامت روانش نیز بهتر تأمین می‌شود.

او آموزش در حوزۀ سلامت روان را بسیار حیاتی دانست و گفت: برخورداری از یک خانوادۀ کارآمد یا رسیدن به تعاملات بهتر در گرو تأمین سلامت روان است. اگر در مسئلۀ سلامت روان به آموزش و پیشگیری توجه شود، از هدررفت هزینه‌ها در مسیر درمان جلوگیری می‌شود. این مسئله کمک‌کنندۀ سیستم بهداشت و درمان و بر کارآیی جامعه هم اثرگذار است.

عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأمل در این نکته که امروزه جامعه ازجمله مردان به گرفتن مشاوره اهمیت می‌دهند، توضیح داد: همۀ ما نه‌فقط در حوزۀ سلامت روان، بلکه در موضوعات و ابعاد مختلف زندگی به مشاوره نیازمندیم. همۀ ما توانمندی‌های روان‌شناختی‌ای در وجودمان نهفته است که باید بکوشیم از آن‌ها همسو با پیشرفت جامعه و در جنبه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم.

این روانشناس بالینی با تأمل در تغییر خلق افراد اظهار کرد: اگر مردی یا هر فرد دیگری احساس می‌کند که خلقش عوض شده است، دیگر دست و دلش به کاری نمی‌رود، انگیزه‌ای برای شروع کارهای نو ندارد، لذت نمی‌برد و هم‌زمان نگرانی‌اش هم بیش از حد شده است، این را به مثابه تغییری در زندگی خود ببیند که درمان‌پذیر است. این مسائل درمان‌شدنی است و نباید در زندگی خانوادگی آن‌ها را به اموری نسبت داد که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. با مراجعه به روان‌شناس و روان‌پزشک کاربلد و مطمئن می‌توان از این مسیر عبور کرد. هرکسی می‌تواند کیفیت زندگی‌اش را ارتقا دهد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج