ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

هیس، مردها گریه نمی‌کنند!

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

بر اساس مطالعات، دختران برای ابراز احساسات بازتر هستند و کمتر از گریه کردن در مقابل همکاران خود خجالت می‌کشند، در حالی که پسرها احساسات خود را پنهان می‌کنند و از بحران‌های روانی خود صحبت نمی‌کنند و یا به رفتارهای مخرب، خشونت و اعتیاد روی می‌آورند و در نتیجه به دلیل رفتار نادرست خود در معرض بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین، همه ما اطلاعاتی را می‌دانیم که درست به نظر می‌رسد، مبنی بر اینکه زنان بیشتر از مردان گریه می‌کنند، اگرچه تفاوتی میان متوسط گریه دو جنس در مراحل نوزادی و اوایل کودکی وجود ندارد. توضیحات علمی این موضوع را به ماهیت عاطفی زنان و تغییرات هورمونی همراه با بلوغ نسبت می‌دهد، اما آیا واقعا گریه نکردن پسر شما نشانه مردانگی اوست؟ یا علم نظر خود را در این مورد تغییر داده است؟

 

سرکوب شدن احساسات
کارن فرای، روانشناس دانشگاه واشینگتن، در دهه ۱۹۸۰ این فرضیه را مطرح کرد که شکاف میان زن و مرد در دفعات گریه، زمانی شروع می‌شود که زنان به قاعدگی می‌رسند. این توضیح تا سال ۲۰۰۲، زمانی که محققان روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه تیلبرگ هلند با مطالعه تفاوت‌های جنسیتی در گریه کردن در دوران نوجوانی و نقش قاعدگی در همدلی، این فرضیه را آزمایش کردند، واقعیت باقی ماند.
پژوهشگران ۵۰۰ پسر و دختر۱۱ تا ۱۶ ساله را برای تکمیل پرسشنامه‌های تحقیق انتخاب کردند. محققان دریافتند که تفاوت در متوسط گریه میان دو جنس قبل از ۱۱ سالگی ایجاد می‌شود و میان تعداد دفعاتی که دختران بالغ و غیربالغ گریه می‌کنند تفاوتی وجود نداشت و تعداد دفعاتی که دختران بعد از بلوغ گریه می‌کردند تغییری نکرد. با این حال، تعداد دفعاتی که پسرها تا قبل از ۱۱ سالگی گریه می‌کردند به سرعت کاهش یافت.
لیز الیوت، استاد علوم اعصاب دانشکده پزشکی شیکاگو، در مقاله‌ای در نشریه ساینتیفیک آمریکن توضیح داد که پسرها در ابتدای زندگی خود تفاوت چندانی با دختران ندارند اما قابل توجه است که پسرها در دوران کودکی خود اغلب گریه و فریاد می‌کنند، تا زمانی که پسر بزرگ شود و یاد بگیرد که ترس، غم و دلسوزی خود را پنهان کند، وقتی که این دگرگونی تأثیر خود را بر مغز او بگذارد و فعالیت آمیگدال که مسئول همدلی است کاهش یابد، باعث می‌شود کمتر احساسات خود را بیان ‌کند و احساسات دیگران را کمتر درک کند.


چگونه سرکوب احساسات به کودک شما آسیب می‌رساند؟
با تعجب می‌بینند که برخی از مادران از خجالت لب‌های‌شان را گاز می‌گیرند تا فریاد درد روحی یا جسمی فرزندانشان را خفه کنند. دختران در کودکی یاد می‌گیرند که گریه کردن شرم ندارد.  در حالی که پسرها توسط اطرافیان‌شان تشویق می‌شوند که جلوی اشک‌هایشان را بگیرند، اگر اشک بریزند ممکن است با تندخویی با آنها رفتار شود.
وب سایت دانشگاه اکستر بریتانیا در آوریل گذشته، نتایج مطالعه‌ای را در مورد تأثیر جنسیت بر گریه دانش‌آموزان مدارس منتشر کرد.  محققان با دانش‌آموزان دو مدرسه متوسطه مختلط، یکی در منطقه روستایی و دیگری در یک شهر مصاحبه کردند. آنها نظر ۳۴ دانش‌آموز دختر و پسر در رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال را بررسی کردند و با معلمان و مدیران دو مدرسه نیز مصاحبه کردند.
بر اساس گزارشی که وب سایت «ساینس دیلی» منتشر کرده محققان دریافتند که کلیشه‌های جنسیتی بر دختران و پسران تأثیر می‌گذارد. دختران برای ابراز احساسات بازتر هستند و کمتر از گریه کردن در مقابل همکاران خود خجالت می‌کشند، در حالی که پسرها احساسات خود را پنهان می‌کنند و از بحران‌های روانی خود صحبت نمی‌کنند و یا به رفتارهای مخرب، خشونت و اعتیاد روی می‌آورند و در نتیجه به دلیل رفتار نادرست خود در معرض بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

مردها گریه نمی‌کنند!

دانش‌آموزان و معلمان، ترس خود را از دشواری دریافت حمایت روانی برای مردان، در نتیجه سرزنش اطرافیان در صورت گریه کردن یا غمگین بودن ابراز کردند، زیرا مردها گریه نمی‌کنند. این امر ممکن است آنها را به گروهی در معرض سرکوب تبدیل کند و به خشونت متوسل شوند.  از سوی دیگر، محققان نسبت به نگاه عاطفی به دختران هشدار دادند تا اختلالات روانی زنان با جدیت کمتری درمان نشود.
به گزارش وب سایت «دیکشنری» انجمن روانشناسی آمریکا رویکرد مردانه برای سرکوب احساسات و گریه را به عنوان «مقابله سرکوبگرانه» تعریف می‌کند، که در آن فرد از فواید گریه کردن که منجربه سلامت قلب، تسکین درد وغم می‌شود، را در ازای نشان دادن تصویر مثبت خیالی از فردی که نگران نیست، چشم‌پوشی می‌کند.
طبق مطالعه یک محقق روانشناسی دانشگاه فریدریش شیلر ینا آلمان که توسط وب سایت «پابمد» گزارش شده، سبک مقابله سرکوبگرانه یک فرد در مواجهه با احساساتش با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان مرتبط است.
به گزارش وب سایت «هلث‌لاین»، عملکرد سیستم ایمنی فرد نیز ممکن است کاهش یابد و ممکن است علائم فیزیکی استرس مانند: اسپاسم عضلانی، مشکلات سیستم گوارشی، خستگی و اختلالات خواب را نشان دهد.

چگونه می‌توان یک پسر دلسوز تربیت کرد؟

والدین با احساسات فرزندشان برخورد متفاوتی دارند، اگر کودک گریه کند، مادر او را درک کرده و به او گوش فرا می‌دهد در حالی که پدر او را سرزنش می‌کند، اما این بدان معنا نیست که به صورت اجتناب ناپذیری به روح و روان کودک آسیب وارد می‌شود. بلکه ترکیب این دو دیدگاه ممکن است به نفع او باشد، به شرطی که فرصت حمایت روانی از سوی یکی از والدین وجود داشته باشد.



چند نکته مفید در وب‌سایت «سایکولوجی تودی» ارائه شده که بدین شرح است:

۱- اگر پسرتان به سن نوجوانی رسیده و احساساتش را سرکوب کرده است، و می‌ترسید که اطرافیانتان در هنگام گریه کردن به او چگونه نگاه کنند، می‌توانید راه‌های جایگزینی به او ارائه کنید. در صورت گریه کردن، پسرتان را به ضعف متهم نکنید، فواید گریه او را انکار نکنید و او را با نگاه دیگران نترسانید، بلکه به او کمک کنید تا دلیل گریه خود را مشخص کند و مشکلی را که با آن مواجه است حل کند.

 ۲- برای توصیف احساسات کودک‌تان واژگانی مانند: شاد، غمگین، ترس، تنها را به او ارائه کنید. از توصیف احساسات خود در مقابل او خجالت نکشید. سعی کنید داستان‌هایی در مورد هر احساس نقل کنید و از او بپرسید که قهرمان در یک موقعیت خاص چه احساسی دارد و بهترین راه‌ها را برای ابراز احساسات در آن موقعیت به او بیاموزید تا حس همدلی‌اش را توسعه دهید.

۳- پسر نوجوان شما به همان اندازه که نیاز به گریه کردن دارد، نیاز به ایجاد انعطاف‌پذیری عاطفی در بسیاری از موقعیت‌ها دارد. زمانی که احساس ناامیدی، عصبانیت، سردرگمی و حسادت بر نوجوان غلبه می‌کند و از توصیف آنها خجالت می‌کشد پس از او نپرسید که چه احساسی دارد، بلکه اگر می‌خواهد صحبت کند منبع اعتماد او باشید. برای نصیحت کردن عجله نکنید و قبل از اینکه از او بپرسید قصد انجام چه کاری را دارد به دقت به او گوش دهید، سپس درباره تصمیمش تبادل‌ نظر کنید.

۴- همانطور که وب سایت «پرنتس» پیشنهاد می‌کند پسرها ممکن است مخفیانه گریه کنند، این امر مانع از آن نمی‌شود که بغل کردن، نوازش کردن و لمس محبت‌آمیز را با فرزندان خود به عادت تبدیل کنید.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج