ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

کاهش تعاملات اجتماعی با کمرنگ شدن بازی‌های فیزیکی و حضوری

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - ایلام :

کودکان و نوجوانان به دلیل کمرنگ شدن بازی‌های حضوری و تمرین نکردن نقش اجتماعی در بازی‌ها، تعاملات اجتماعی را فرا نمی‌گیرند.

در دنیای امروز که فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال پیشرفت است، شیوه زندگی افراد به طور قابل توجهی تغییر کرده است. یکی از این تغییرات، کاهش چشمگیر تعاملات اجتماعی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان است. این کاهش تعاملات، ارتباط مستقیمی با کم‌رنگ شدن بازی‌های فیزیکی و حضوری و جایگزینی آن‌ها با بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت‌های آنلاین دارد.

زندگی با احساس تفرد

«مجید یاوری» دبیر دبیرستان‌های ایلام در در این خصوص به ایسنا گفت: دانش‌آموزان نه تنها در تعاملات اجتماعی بلکه بازی‌های گروهی و کارهای تیمی هم مهارت ندارند و تنها بودن را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: کمرنگ شدن بازی‌های فیزیکی و حضوری در کودکی و نوجوانی سبب نوعی احساس تفرد در آن‌ها می‌شود که در این حالت مسایل جزیی و پیش‌پا افتاده نیز برای آن‌ها تبدیل به چالش و استرس می‌شود.

کاهش تعاملات اجتماعی، یک چالش جدی

«سیدعبدالرضا سنایی‌زاده» کارشناس ارشد روان‌شناسی در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: بازی‌های فیزیکی و حضوری، از دیرباز به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تعامل اجتماعی کودکان و نوجوانان شناخته می‌شدند، این بازی‌ها به آن‌ها فرصت می‌داد تا با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند و یاد بگیرند چگونه با دیگران همکاری کنند اما با گسترش فناوری و رواج بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه، این بازی‌های سنتی جای خود را به دنیای مجازی داده‌اند.

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر تعاملات اجتماعی

وی خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین، اگرچه مزایای بسیاری دارند، اما می‌توانند بر تعاملات اجتماعی افراد تأثیر منفی بگذارند. 

سنایی‌زاده کاهش مهارت‌های ارتباطی را نتیجه بازی‌های دیجیتال دانست و عنوان کرد: بازی‌های آنلاین اغلب به صورت انفرادی انجام می‌شوند و فرصت‌های محدودی برای تعاملات رو در رو با دیگران فراهم می‌کنند، در نتیجه، کودکان و نوجوانان ممکن است در برقراری ارتباط موثر با دیگران دچار مشکل شوند.

این روان‌شناس، کاهش فعالیت فیزیکی را از دیگر نتایج بازی‌های موبایل محور عنوان کرد و گفت: بازی‌های رایانه‌ای اغلب به صورت نشسته انجام می‌شوند و منجر به کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش مشکلات سلامتی مانند چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

وی افزایش انزوای اجتماعی از نتایج منفی این سبک زندگی در کودکی و نوجوانی دانست و افزود: گذراندن زمان زیاد در دنیای مجازی می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی و کاهش تعاملات با دنیای واقعی شود.

سنایی‌زاده در خصوص اختلالات خواب این کودکان و نوجوانان نیز اضافه کرد: استفاده بیش از حد از دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب می‌تواند باعث اختلال در خواب و در نتیجه، کاهش تمرکز و عملکرد شناختی شود.

راهکارهای مقابله با این چالش

رحیم اسدی کارشناس ارشد علوم تربیتی و دبیر آموزش و پرورش در خصوص راهکارهای عمل برای مقابله با کاهش تعاملات اجتماعی و تشویق کودکان و نوجوانان به بازی‌های فیزیکی و حضوری به ایسنا اظهار کرد: برای حل این مشکل روش‌هایی را باید در پیش گرفت و نوجوانان باید ثمرات تعاملات اجتماعی را در آن لمس کنند و لذت آن را بچشند.

وی ترویج بازی‌های گروهی و مشارکتی را را از جمله راهکارها دانست و گفت: مدارس، خانواده‌ها و مراکز فرهنگی می‌توانند با برگزاری بازی‌های گروهی و مشارکتی، کودکان و نوجوانان را به تعامل با یکدیگر تشویق کنند.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی، محدود کردن زمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی را راهکار دیگر برشمرد، خاطرنشان کرد: تعیین زمان مشخص برای استفاده از تلفن همراه، رایانه و تبلت می‌تواند به کاهش اعتیاد به این دستگاه‌ها کمک کند.

اسدی، راهکار بعدی را ایجاد فضاهای بازی ایمن برشمرد و بیان کرد: فراهم کردن فضاهای بازی ایمن و جذاب در محله‌ها و پارک‌ها می‌تواند کودکان و نوجوانان را به انجام فعالیت‌های فیزیکی و تعامل با همسالان خود ترغیب کند.

وی راهکار پایانی را  آموزش مهارت‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: مدارس و خانواده‌ها می‌توانند با آموزش مهارت‌های اجتماعی مانند برقراری ارتباط موثر، همکاری و حل مسئله، به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا در تعاملات اجتماعی خود موفق‌تر باشند.

اسدی افزود: کاهش تعاملات اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان، یک چالش جدی است که نیازمند توجه و اقدامات جدی است با ترویج بازی‌های فیزیکی و حضوری، محدود کردن زمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و ایجاد فضاهای بازی ایمن، می‌توان به بهبود تعاملات اجتماعی و ارتقای سلامت روانی و جسمی کودکان و نوجوانان کمک کرد.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج