ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

بسیاری از مهدکودک‌ها از یک بنیان فکری درستی تبعیت نمی‌کنند

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان رضوی:

یک روانشناس کودک با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ایراداتی که بیشتر مهدکودک‌ها با آن مواجه هستند نبود فضای مناسب برای کودکان است، گفت: این موجب شده فقط فرزند خود را از خانه‌ای به خانه دیگر انتقال دهیم و بازهم در فضای بسته نگهداری شود.

احمد اکبری در گفت و گو با ایسنا با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از مهدکودک‌ها از یک بنیان فکری درستی تبعیت نمی‌کنند و تنها به مکانی برای نگهداری کودکان تبدیل شده‌اند، افزود: هیچ‌کدام از مهدکودک‌ها به یک نظریه تربیتی پایبند نیستند.

وی با بیان اینکه تاکنون سن مشخصی برای سپردن کودکان به مهدها اعلام نشده است، افزود: کودکان در دو سال اول زندگی علاوه بر اینکه باید کودکی کنند باید مراقب غذا خوردن و جلوگیری از خطرهای احتمالی باشند به همین دلیل این دوره به پرستاری معروف است.

وی بیان کرد: به‌رغم اینکه در بسیاری از نظام‌های آموزشی دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و در جوامع توسعه یافته و حتی برخی جوامع در حال توسعه خانواده‌ها نیز به آن توجه ویژه‌ای دارند اما متأسفانه در کشور ما این دوره‌ها مغفول مانده است.

این روانشناس کودک تصریح کرد: بسیاری از روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی هفت سال نخست را مهم‌ترین دوره در شکل‌گیری ابعاد شخصیتی فرد می‌دانند.

آن‌گونه که باید به شکل‌گیری تربیتی کودکان در مهدکودک‌ها توجه نمی‌شود

وی اظهار کرد: با تغییر شرایط زندگی و افزایش آمار زنان شاغل از یک‌سو و تک‌فرزندی شدن خانواده‌ها یا فاصله زیاد سنی بین فرزندان، مهدکودک‌ها به‌تدریج رونق گرفته تا جایی که امروز حتی مهدکودک‌ها در روستاها از رونق خوبی برخوردارند.

اکبری گفت: هر چند طی چند سال اخیر فضای کار در بین مهدکودک‌ها رقابتی شده و هرکدام با تبلیغات فراوان برای جذب خانواده‌ها تلاش می‌کنند اما متأسفانه آن‌گونه که باید به شکل‌گیری تربیتی کودکان در مهدکودک‌ها توجه نمی‌شود.

یکی از مواردی که همواره بین مسئولان مهدکودک‌ها و والدین کودکان مورد بحث و حتی گاهی جدل قرار می‌گیرد، نحوه خدمت‌رسانی برخی مربیان مهدکودک‌ها است.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ایراداتی که بیشتر مهدکودک‌ها با آن مواجه هستند نبود فضای مناسب برای کودکان است، گفت: این موجب شده فقط فرزند خود را از خانه‌ای به خانه دیگر انتقال دهیم و بازهم در فضای بسته نگهداری شود.

نبود مربی متخصص عامل وارد شدن لطمات روحی فراوان به کودکان

این روانشناس کودک همچنین با اعلام اینکه نبود مربی متخصص با رشته مربوطه در برخی مراکز موجب شده لطمات روحی فراوانی به کودکان وارد شود که از نگاه مدیران مهدها چندان حائز اهمیت نیست، گفت: هرچند مهدهای کودک بخش خصوصی هستند و هزینه شهریه‌ای که می‌گیرند کفایت هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد ولی این دلیل نیست مربیانی که استخدام می‌کنند توانمند نباشند.

وی اسباب بازی‌های برخی مهدها را فرسوده و بی‌کیفیت دانست و اظهار کرد: درمجموع مربیان کودکان را در یک فضای بسته نگه داشته و مدام در حال ساکت کردن هستند.

اکبری در ادامه از ۳ سالگی تا موقع ورود به مدرسه را زمان رفتن به مهدکودک و پیش‌دبستانی دانست و گفت: در این دوران اگر فرزندی بخواهد کودکی کند باید مدیریت شده باشد. 

شادی‌های کم‌خطر و تعاملات اجتماعی مد نظر قرار گیرد

وی با تأکید بر اینکه بازی‌های آموزشی، شادی‌های کم‌خطر و تعاملات اجتماعی باید مد نظر قرار گیرد، بیان کرد: مهدکودک و پیش‌دبستانی در ایران اجباری نیست و خانواده‌ها این مرحله را تقریباً انجام نمی‌دهند.

این روانشناس کودک افزود: به دلیل اینکه اغلب خانواده‌ها امیدوارند فرزندانشان با رفتن به مدرسه ادب خواهند شد اما در واقع کودکان در این سن نه کودکی می‌کنند، نه ادب می‌شوند و نه رفتارهای خوب را نهادینه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان وقتی وارد مدرسه می‌شوند چون از بازی‌های گروهی و جمعی محروم بوده‌اند می‌خواهند کودکی کنند، بیان کرد: اگر مهدهای کودک به صورت باغ کودک نشاط‌آور مبتنی بر مراقبت، مواظبت و مدیریت محیط مهیا شود موجب بهتر شدن چرخه آموزش و پرورش می‌شود.

اکبری با بیان اینکه بسیاری مواقع شکل طبیعی تعلیم و تربیت را با فرستادن اجباری کودکان به کلاس‌های کامپیوتر، زبان و سایر کلاس‌ها از بین می‌بریم، گفت: متأسفانه برگزاری این کلاس‌ها برای برخی مهدکودک‌ها تبدیل به یک اصل شده به همین دلیل کودک تصویر بدی از این فعالیت در ذهن خود شکل می‌دهد.

مهم‌ترین مرحله تربیتی یک کودک دوران مهد و پیش‌دبستانی است

این صاحب‌نظر آموزش فلسفه برای کودکان در حوزه تعلیم و تربیت گفت: هر چند مهدکودک‌ها باید نگاه علمی سودمندی داشته باشند اما هرکدام از آن‌ها با تقلید کردن برنامه‌ای را پیش گرفته‌اند ضمن اینکه ابزار درستی هم ندارند.

وی گفت: به‌رغم اینکه مهم‌ترین مرحله تربیتی یک کودک دوران مهد و پیش‌دبستانی است اما نباید انتظار داشت با حداقل حقوق ماهیانه‌ای که به مربیان مهدهای کودک پرداخت می‌شود کار تعلیم و تربیت به‌خوبی انجام شود.

 

 اکبری در ادامه با اظهار تأسف از اینکه اکثر مهدهای کودک و پیش‌دبستانی در ساختمان‌های مسکونی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: مربیان برای شناخت هر چه بهتر کودکان باید دارای تخصص روانشناسی کودک یا کارشناس تربیت مربی پیش‌دبستانی باشند.

وی  مهدکودک را مهم‌ترین مرحله تربیت کودک دانست و افزود: به همین دلیل برگزاری دوره‌های تخصصی برای تکمیل این دوره بسیار مورد نیاز است.

اکبری ادامه داد: متأسفانه روش‌های ما هنوز همان روش‌های آزمایش و خطا بوده و روش‌های نوینی برای تربیت درست کودکان نداریم.

وی با تأکید بر اینکه دولت و آموزش و پرورش باید توجه جدی به مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها برای مراحل تربیت و تأدیب داشته باشد، گفت: به دلیل اینکه اکنون آنگونه که باید در مهدها و پیش‌دبستانی تربیت به‌خوبی انجام نمی‌گیرد معلم بر سر کلاس درس که حاضر می‌شود باید برای ساکت کردن، نقش مبصر را بر عهده بگیرد و این موجب می‌شود از آموزش اصلی خود عقب بیفتد.

بدون شک شادی زمانی اتفاق می‌افتد که انسان از بودن در لحظه در زمان و مکان احساس خوشی داشته باشد اگر نمی‌توانیم به راحتی برای کودک خود فضای مناسبی فراهم کنیم حداقل می‌توان همان مکان را با فرصت‌های کودکی کردن و زندگی متناسب با زمان برای کودک فراهم کرد و شادی را برای آنها به ارمغان آورد.

بهترین کار این است که مقداری از زمانی که به دلایل مختلف از کودک دریغ داشته‌ایم دوباره به آن اختصاص دهیم و با کودک خود هم صحبت بوده و به عنوان یک هم بازی کودک بود.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج