ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چرا هوش هیجانی مهم است ؟ راه تقویت آن چیست ؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری میگنا :

این مفهوم در طول سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده و در محیط کار از اهمیت ویژهای برخوردار است.

به گزارش مشاور نیوز رسانه سلامت روان ایران احساسات نوعی اطلاعات هستند که پیامهایی را راجع به آنچه درون هر شخص میگذرد، ارسال میکنند. اگر به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم و بفهمیم این احساسات به ما چه میگویند، میتوانیم آگاهانهتر تصمیم بگیریم، سالمتر باشیم و روابط معنادارتری بسازیم. هوش هیجانی بر ابعاد مختلف زندگی ما تاثیر میگذارد و باعث میشود توجهمان را به کدام سمت معطوف کنیم، چه چیزی را به یاد بیاوریم و چه چیزی را بیاموزیم.

مریم فرجی روانشناس و مترجم در ادامه این مطلب آورده است کارکنانی که دارای وجدان کاری و احساس وظیفه شناسی بالایی هستند، اما فاقد هوش هیجانی و اجتماعی هستند، در مقایسه با کارکنان مشابهی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، عملکرد ضعیفتری دارند. بنابراین هوش هیجانی نقش مهمی در موفقیت فردی و سازمانی ایفا میکند و رهبران و مدیران با هوشهای هیجانی بالاتر، توان بیشتری برای هدایت سازمان تحت کنترلشان دارند.
برای رشد و تقویت هوش هیجانی، نظریات و روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. هوش هیجانی یا EQ به توانایی درک، مدیریت و استفاده از احساسات خود و دیگران اشاره دارد و شامل مهارت‌هایی مانند خودآگاهی، همدلی و مدیریت روابط است.


 نظریات مهم در مورد هوش هیجانی
۱. نظریه مایر و سالووی
این نظریه به سه بخش اصلی هوش هیجانی اشاره دارد:

- خودآگاهی: توانایی شناسایی و درک احساسات خود.
- مدیریت احساسات: توانایی کنترل و تنظیم احساسات خود و دیگران.
- همدلی: توانایی درک و پاسخ به احساسات دیگران.

۲. نظریه گاردنر
هوش هیجانی به عنوان یک نوع هوش مستقل در نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر مطرح شده است. او بر این باور است که هوش هیجانی به اندازه هوش منطقی-ریاضی مهم است و می‌تواند به موفقیت‌های فردی و اجتماعی کمک کند.

 ۳. نظریه بار-اون
این نظریه هوش هیجانی را به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌ها تعریف می‌کند که شامل توانایی‌های عاطفی، اجتماعی و روان‌شناختی است. بار-اون بر این باور است که هوش هیجانی تأثیر زیادی بر سلامت روان و کیفیت زندگی دارد.


 راه‌های تقویت هوش هیجانی
۱. خودآگاهی
برای تقویت هوش هیجانی، اولین قدم افزایش خودآگاهی است. نوشتن خاطرات روزانه و تحلیل احساسات و واکنش‌ها به موقعیت‌های مختلف می‌تواند به این امر کمک کند.

 ۲. مدیریت استرس
یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس، مانند تنفس عمیق و مدیتیشن، به افراد کمک می‌کند تا در شرایط دشوار آرامش خود را حفظ کنند و احساسات خود را به درستی مدیریت کنند.

 ۳. تمرین همدلی
توجه به احساسات دیگران و تلاش برای درک آن‌ها، به تقویت روابط اجتماعی و بهبود مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کند. این امر می‌تواند با گوش دادن فعال و مشارکت در گفتگوهای معنادار تقویت شود.

 ۴. بازخورد و یادگیری
دریافت بازخورد از دیگران و یادگیری از تجربیات گذشته، به بهبود مهارت‌های هوش هیجانی کمک می‌کند. افراد باید به انتقادات سازنده گوش دهند و از آن‌ها برای رشد شخصی استفاده کنند.

 ۵. تمرینات عملی
انجام تمرینات عملی و مشارکت در فعالیت‌های گروهی می‌تواند به تقویت مهارت‌های هوش هیجانی کمک کند. این تمرینات شامل کار تیمی، حل مسئله و مدیریت اختلافات است.

با توجه به این نظریات و روش‌ها، می‌توان به طور مؤثری هوش هیجانی را تقویت کرد و از آن در زندگی شخصی و حرفه‌ای بهره‌مند شد.

هوش هیجانی (EI) که اغلب به عنوان ضریب عاطفی (EQ) شناخته می شود، توانایی تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و همچنین احساسات دیگران است. این مفهوم توسط روانشناس دانیل گولمن رایج شد، که بر اهمیت آن در موفقیت شخصی و حرفه ای تأکید کرد.

هوش هیجانی به چند دلیل حیاتی است:
- روابط بهبودیافته: افراد با EI بالا می توانند با دیگران همدلی کنند که منجر به روابط شخصی و حرفه ای قوی تر می شود. این توانایی همکاری و کار گروهی را تقویت می‌کند، که هم در محیط کار و هم در محیط‌های اجتماعی ضروری است.

- ارتباط موثر: EI بالا به تشخیص نشانه های عاطفی کمک می کند، که باعث افزایش ارتباطات می شود. این مهارت به ویژه در مدیریت تعارضات و هدایت پویایی های اجتماعی اهمیت دارد.

- مدیریت استرس: افراد باهوش عاطفی تمایل دارند استرس را بهتر مدیریت کنند. آنها می توانند احساسات خود را تنظیم کنند، که به حفظ خونسردی در موقعیت های چالش برانگیز کمک می کند.

- ویژگی های رهبری: در نقش های رهبری، EI برای الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در تیم ها حیاتی است. رهبران با هوش هیجانی بالا می توانند یک محیط کاری مثبت ایجاد کنند که منجر به افزایش رضایت و بهره وری کارکنان می شود.

- بهزیستی شخصی: توسعه هوش هیجانی به انعطاف پذیری عاطفی بیشتر و رضایت کلی از زندگی کمک می کند. این افراد را قادر می سازد تا احساسات خود را به طور موثر مدیریت کنند و منجر به زندگی رضایت بخش تر شوند.

به طور خلاصه، هوش هیجانی یک مهارت حیاتی است که بر جنبه های مختلف زندگی، از روابط شخصی تا موفقیت حرفه ای، تأثیر می گذارد. توسعه آن می تواند به بهبود ارتباطات، مدیریت بهتر استرس و افزایش قابلیت های رهبری منجر شود.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج