ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

بازی؛ اصلی غیرقابل انکار در دوران کودکی

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا : 

بازی کردن، مهمترین اصل دوران کودکی هر فرد به شمار می‌رود که می‌تواند فواید بسیاری به همراه داشته و در هویت بزرگسالی افراد، نحوه ارتباط‌گیری وی با محیط پیرامون، خانواده و جامعه تاثیرگذار باشد؛ در واقع بازی دریچه‌ای رو به رشد و تکامل مهارت‌های کودکانه است و هویت کودکان در چهارچوب بازی شکل می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایمنا، دوران کودکی یکی از مهمترین دوران‌های زندگی هر فرد به شمار می‌رود، چراکه مهارت‌های کودکان در این دوران شکل می‌گیرد و آنها راه‌های ارتباط با پیرامون خود را می‌آموزند، در این میان بازی کردن یکی از مهم‌ترین اصول گذراندن دوران کودکی محسوب می‌شود و نه تنها سرگرمی برای کودکان به همراه دارد، بلکه در مسیر رشد و پرورش کودکان مؤثر واقع می‌شود.

به طور کلی نمی‌توان اهمیت بازی را در زندگی کودکان نادیده گرفت، هر یک از بازی‌ها مزایای خود را دارند، مهارت ویژه‌ای به کودک اعطا می‌کنند و در رشد کودک، نقشی خاص بر عهده می‌گیرند؛ در واقع کودک با بازی کردن می‌تواند خود را بهتر بشناسد و بسیاری از مهارت‌های خود را توسعه بخشد.

بنابر گفته متخصصان، کودکان از طریق بازی کردن می‌توانند مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را به میزان زیادی پرورش دهند و بازی کردن با همسالان منجر می‌شود که کودکان بتوانند حل کردن تعارضات، به اشتراک‌گذاری وسایل، همدلی و کار تیمی را بیاموزند و در محیطی امن، احساسات خود را نسبت به دیگران پردازش کنند.

بازی کردن در سنین کودکی کنجکاوی کودکان را تحریک می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا خود را بیشتر بشناسند، علایق خود را کشف کنند و پاسخ بسیاری از سوال‌های خود را بیابند؛ بر اساس تحقیقات انجام شده، بازی‌های کودکانه نقش مهمی در افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان دارد و انجام بازی‌های مفید می‌تواند مسئولیت‌پذیری، مهارت‌های حل مسئله، مقابله با چالش‌ها و موانع را به کودکان بیاموزد.

عملکرد و واکنش‌های کودکان از طریق بازی توسعه می‌یابد و به تقویت خودتنظیمی در آنها منجر می‌شود و کودکان می‌آموزند که در موقعیت‌های استرس‌زا، تمرکز خود را حفظ کنند و هیجانات خود را به صورت کنترل شده بروز دهند، همچنین کودکان در روند بازی کردن، نحوه برقراری ارتباط سالم را یاد می‌گیرند و با جهان خود آشنا می‌شوند.

در واقع بازی کردن راهی طبیعی و لذت بخش برای فعال، پویا، سالم و شاد بودن کودک است و با توجه به اهمیت و نقش بازی در روند رشد کودکان و تقویت مهارت‌های آنها، بازی درمانی به یکی از روش‌های درمانی منتخب میان متخصصان مختلف بهداشت روان مانند روانشناسان، روانپزشکان، رفتاردرمانگرها، فیزیوتراپیست‌ها و مددکاران اجتماعی بدل شده است و بر اساس اعلام مؤسسه بین‌المللی بازی، تا ۷۱ درصد از کودکانی که به بازی درمانی روی می‌آورند ممکن است تغییرات مثبتی را تجربه کنند.

از جمله مزایای بازی درمانی می‌توان به قبول مسئولیت بیشتر در مورد بعضی رفتارها، توسعه استراتژی‌های مقابله‌ای و مهارت‌های خلاقانه، حل مسئله، احترام به خود، همدلی و احترام به دیگران، کاهش اضطراب، یادگیری، تجربه و بیان کامل احساسات، مهارت‌های اجتماعی قوی‌تر و ارتباطات خانوادگی قوی‌تر اشاره کرد.

بازی؛ مهمترین اصل دوران کودکی

عباس زارعی، مربی بازی کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه انواع بازی‌ها به ویژه بازی‌های فکری در رشد کودکان تأثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: بازی می‌تواند به کودکان مهارت‌های بسیاری را بیاموزد، جنبه‌های مختلف رشد کودک از جمله رشد ذهنی، اجتماعی و عاطفی را تقویت کند و بازی‌هایی که با فعالیت جسمانی همراه باشند، در رشد و تکامل عضلانی کودک و هماهنگی جسم و ذهن کودکان تأثیر بسزایی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه مهمترین اصل دوران کودکی هر فردی بازی کردن و داشتن آزادی عمل در بازی‌ها است، افزود: بازی‌های دوران کودکی فرد را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد و آنها را به نوعی برای زندگی واقعی و شرایط مختلف آن آماده می‌سازد.

مربی بازی کودک با بیان اینکه تأثیر انواع بازی‌ها به ویژه بازی‌های فکری بر جسم و روح و جنبه‌های مختلف رشد کودکان به گونه‌ای اثبات شده است که امروزه از آموزش مبتنی بر بازی در سیستم‌های برتر آموزشی جهان استفاده می‌شود، تصریح کرد: افزایش خلاقیت و نیروی تخیل در کودکان از جمله فوایدی است که ابزارهایی ساده مانند اسباب بازی لگو برای کودکان به همراه دارد.

شکل‌گیری چهارچوب هویت کودک در قالب بازی

زارعی ادامه داد: بازی‌های دسته جمعی و گروهی، مهارت‌های اجتماعی افراد را تقویت می‌کند و افزایش تعامل با همسالان را در پی خواهد داشت، همچنین کودکان در قالب بازی می‌توانند احساسات خود را ابراز کنند و با احساساتی از جمله عشق، شادی، نگرانی و ترس آشنا شوند.

وی گفت: اصل تنوع باید برای بازی‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، مد نظر قرار داشته باشد، چراکه تنوع در بازی‌ها از دل‌زدگی کودکان جلوگیری می‌کند و هر بازی جنبه متفاوتی از شخصیت کودک را رشد می‌دهد و مهارت متفاوتی به او می‌آموزد.

مربی بازی کودک با بیان اینکه کودکان با بازی کردن نسبت به طبیعت و پیرامون خود شناخت پیدا می‌کنند، اضافه کرد: والدین باید در بازی کردن همراه کودکان خود باشند، چراکه حضور آنها می‌توانند تجربیات متفاوتی را برای کودکان رقم بزند و در احساس امنیت کودک تأثیرگذار است.

زارعی خاطرنشان کرد: کودکان هنگام بازی کردن شخصیت واقعی خود را آشکار می‌سازند و چهارچوب هویتی آنها در قالب بازی شکل می‌گیرد، در واقع بازی به نوعی راهی برای ارتباط با دیگر افراد و تخلیه هیجانات باز می‌کند و می‌تواند بسیاری از اختلالات رشدی و روحی و روانی کودک را آشکار سازد.

بازی درمانی برای چه کودکانی موفق واقع می‌شود؟

فائزه عابدی، مربی بازی کودک با بیان اینکه در پشت زمینه هر بازی فکری اهدافی گنجانده شده است که بر شخصیت کودکان تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: بازی‌ها هدفی مشخص را دنبال می‌کنند و کودکان پیش از ورود به جامعه‌ای بزرگ‌تر، در قالب بازی‌ها مهارت‌های بسیاری را کسب می‌کنند و نکات متعددی را می‌آموزند.

وی با بیان اینکه پرورش یادگیری، تقویت قدرت حل مسئله، تقویت قدرت تخیل و خلاقیت و افزایش آگاهی از جمله فواید بازی‌های فکری برای کودکان است، افزود: با توجه به تأثیر بازی‌ها و جنبه‌های مختلف شخصیت کودکان، بازی درمانی به یکی از درمان‌های مؤثر در علم روانشناسی تبدیل شده است.

مربی بازی کودک تصریح کرد: از جمله شرایطی که بازی درمانی می‌تواند در آن موفق واقع شود و مهارت‌های کودکان را افزایش دهد، می‌توان به تأخیر در رشد یا درگیری کودک با اختلالات یادگیری، داشتن رفتارهای پرخاشگرانه، تجربه اتفاقاتی ناخوشایند، درمان افسردگی و اضطراب، بیش فعالی یا نقص توجه و اختلال طیف اوتیسم اشاره کرد.

کودک هنگام انتخاب بازی باید آزادی عقیده داشته باشد

عابدی با بیان اینکه کودکان هنگام بازی کردن هیجانات درونی خود را بروز می‌دهند، ادامه داد: بازی‌های هدفمند باید از سن ۱.۵ تا دو سالگی به کودکان آموزش داده شود تا اختلالات روانی احتمالی کودک در قالب بازی‌ها آشکار شود.

وی با بیان اینکه والدین در انتخاب بازی‌ها و همراهی با کودک خود در فرایند بازی کردن باید نکاتی را مد نظر داشته باشند، گفت: کودکان باید در انتخاب بازی آزادی عقیده داشته باشند، در واقع والدین نباید به هر بهانه‌ای تلاشی برای تغییر نظر کودک خود برای انتخاب بازی کنند.

مربی بازی کودک اضافه کرد: والدین باید مد نظر داشته باشند که همراهی آنها با کودکان خود در فرایند بازی کردن می‌تواند عاملی تأثیرگذار در شکل‌گیری ارتباطی صحیح باشد، همچنین پدر و مادرها هنگامی که سلامت کودک مورد تهدید قرار ندارد، باید از امر و نهی کردن پرهیز کنند و برای اوقات فراغت کودکان مطابق با میل خود، برنامه‌ریزی نکنند.

بازی کردن می‌تواند فواید بسیاری برای کودکان به همراه داشته باشد که از جمله این فواید می‌توان به تحریک اولیه رشد مغز، تقویت هوش، شکل‌گیری تفکر خلاقانه، بهبود مهارت‌های کلامی و ارتباطی، ارتقای مهارت‌های کنترل عواطف و تنظیم هیجانات، رشد همدلی و شایستگی اجتماعی، ارتقای سطح جسمی و روانی، کسب تجربیات مفید در زندگی، برقراری رابطه بهتر و محکم‌تر با والدین، مربیان و همسالان اشاره کرد.

در واقع بازی کردن برای رشد کودک ضروری است و می‌تواند شرایط بهتری را برای یادگیری کودکان فراهم کند؛ والدین کودکان باید توجه داشته باشند که تمام زندگی کودک در قالب بازی شکل واقعی به خود می‌گیرد، تجارب زندگی کودکان از طریق بازی کسب می‌شود و بازی موجب رشد و تحول کودکان می‌شود، در واقع کودکان از طریق بازی خلاقیت‌های خود را شکوفا می‌کنند و بازی در تربیت احساسات کودک تأثیر بسزایی دارد.

در این میان بازی نکردن کودکان، فرایند دشوارتری را برای رشد آنها پدید می‌آورد، این کودکان دیرتر از همسالان خود مهارت‌ها را می‌آموزند، ممکن است اعتماد به نفس کمتری داشته باشند و در توسعه مهارت‌های اجتماعی و تعامل با دیگر افراد دچار مشکل شوند، بازی‌ها طیف وسیعی دارند و والدین و مربیان باید تنوع بازی‌ها را مد نظر داشته باشند، چراکه هر بازی مهارت‌های مختلفی را توسعه می‌بخشد.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج