ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

اهمیت و اصول گفتگو با کودکان
به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری میگنا :

گفتگو مبادله اطلاعات به صورت شفاهی یا نوشتاری بین دو نفر یا چند نفر درباره یک موضوع است. گفتگو ممکن است از نوع توضیحی، مشورتی، حل مسئله، دوستانه یا انتقادی باشد.
 
گفتگو جزو ذات انسان است. انسان موجود اجتماعی است و گفتگو مهمترین وجه این اجتماعی بودن است. گفتگو دو جنبه دارد: یک جنبه بیرونی در ارتباط با دیگران و یک جنبه درونی به عنوان گفتگوی درونی ، گفتگوی در هردو بعد دورنی و بیرونی میتواند بر سلامت روان و تاب آوری فردی و اجتماعی موثر باشد
 
گفتگوی موثر والدین با فرزندان بسیار حائز اهمیت است. چنین ارتباطی به ایجاد پیوندی قوی بین والدین و کودک کمک میکند. فرزندان از طریق ارتباط موثر با والدین میتوانند مهارتهای ارتباطی مثل گفتگو، گوش دادن و بیان عاطفه را یاد بگیرند.
 
برقراری ارتباط خوب با فرزندان به والدین کمک میکند تا درباره مسائل پیچیده با آنها صحبت کنند. همچنین باعث میشود کودکان احساس امنیت و اعتماد به نفس کنند. در مقابل، نداشتن ارتباط مناسب با والدین میتواند منجر به افسردگی، وابستگیهای افراطی و مخرب در کودکان شود.
 
والدین باید سعی کنند به حرفهای فرزندان با علاقه گوش داده و به آنها توجه کنند. همچنین مهم است که والدین الگوی مثبتی برای فرزندان خود باشند و به آنها مهارتهای زندگی مثل مدیریت احساسات و حل مسئله را آموزش دهند.
 
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران گفتگوی موثر والدین با فرزندان نقش بسیار مهمی در رشد سالم و موفقیت کودکان ایفا میکند. این ارتباط باید از همان ابتدای تولد شکل گرفته و به صورت تدریجی و پویا تقویت شود.
 
برقراری ارتباط خوب با فرزندان به والدین کمک میکند تا درباره مسائل پیچیده با آنها صحبت کنند. همچنین باعث میشود کودکان احساس امنیت و اعتماد به نفس کنند. در مقابل، نداشتن ارتباط مناسب با والدین میتواند منجر به افسردگی، وابستگیهای افراطی و مخرب در کودکان شود. والدین باید سعی کنند به حرفهای فرزندان با علاقه گوش داده و به آنها توجه کنند.
 
همچنین مهم است که والدین الگوی مثبتی برای فرزندان خود باشند و به آنها مهارتهای زندگی مثل مدیریت احساسات و حل مسئله را آموزش دهند. در مجموع، گفتگوی موثر والدین با فرزندان نقش بسیار مهمی در رشد سالم و موفقیت کودکان ایفا میکند. این ارتباط باید از همان ابتدای تولد شکل گرفته و به صورت تدریجی و پویا تقویت شود.
 
گفتگو در جامعه از مهمترین شاخصه های اخلاق اجتماعی است. به چند دلیل گفتگو در جامعه اهمیت دارد:
 
1. انسان موجود اجتماعی است و گفتگو مهمترین وجه این اجتماعی بودن است. گفتگو جزو ذات انسان است و بخشی از طبیعت او محسوب می‌شود.
 
2. گفتگو مبادله اطلاعات به صورت شفاهی یا نوشتاری بین افراد درباره موضوعات مختلف است. از طریق گفتگو می‌توان به تبادل نظر پرداخت و اطلاعات را به اشتراک گذاشت.
 
3. گفتگو می‌تواند به صورت خودمانی و تصادفی اتفاق بیفتد یا برنامه‌ریزی شده باشد. گفتگوهای تصادفی بدون قصد قبلی و با افراد ناشناس شکل می‌گیرد، در حالی که گفتگوهای برنامه‌ریزی شده با اعتماد به نفس بالا انجام می‌شود.
 
4. گفتگو می‌تواند از انواع مختلفی مانند توضیحی، مشورتی، حل مسئله، دوستانه یا انتقادی باشد بسته به موضوع و هدف، گفتگوها شکل متفاوتی به خود می‌گیرند.
 
5. گفتگو مجموعه رفتارهای درستی است که افراد باید در برخورد با یکدیگر رعایت کنند تا احترام و منزلت همگی حفظ شود. گفتگو به حفظ روابط اجتماعی کمک می‌کند.
 
گفتگو می تواند به صورت خودمانی و تصادفی اتفاق بیفتد، بدون قصد قبلی و با کسی که شاید نشناسیم. همچنین گفتگوها ممکن است برنامه ریزی شده باشند تا بتوان با اعتماد به نفس بالا با دیگران ارتباط گرفت و گفته ها را بدون کم و کاستی بیان کرد.
گفتگوی موفق با کودکان دارای ویژگی های مهمی است که به برقراری ارتباط موثر و سازنده کمک می کند گفتگو همبسته تاب آوری است. در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم:
 
1. گوش دادن فعال
یکی از مهم ترین ویژگی های گفتگوی موفق با کودکان، گوش دادن فعال است. این بدان معناست که والدین و بزرگسالان باید به حرف های کودک با دقت گوش داده و سعی کنند منظور او را درک کنند. این امر به کودک نشان می دهد که او مورد توجه و احترام قرار گرفته است و باعث می شود او احساس امنیت و اعتماد کند.
 
گوش دادن فعال شامل برقراری تماس چشمی، تکان دادن سر، تکرار کردن حرف های کودک و پرسیدن سوالات برای درک بهتر است. این رفتارها به کودک نشان می دهد که شما به او گوش می دهید و به حرف هایش اهمیت می دهید.
 
2. پرسیدن سوالات باز
سوالات باز به کودکان کمک می کند تا افکار و احساسات خود را بهتر بیان کنند. این سوالات شروع می شوند با "چه"، "چطور"، "چرا" و "توضیح بده" و به کودک اجازه می دهند تا پاسخ های طولانی تری بدهند. در مقابل، سوالات بسته که با "آیا"، "هست" و "می توانی" شروع می شوند، پاسخ های کوتاه تری را دریافت می کنند.
 
پرسیدن سوالات باز به کودکان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی و تفکر انتقادی خود را توسعه دهند. همچنین به والدین و بزرگسالان کمک می کند تا بهتر درک کنند که کودک چه چیزی را می فهمد و چگونه فکر می کند.
 
 3. تشویق و تایید
تشویق و تایید کودکان در طول گفتگو بسیار مهم است. این امر به کودکان کمک می کند تا اعتماد به نفس و انگیزه خود را افزایش دهند و به طور فعال تر در گفتگو مشارکت کنند. تشویق می تواند شامل تعریف و تمجید از کودک، تایید افکار و احساسات او و تشویق او برای ادامه صحبت باشد.
 
تشویق و تایید همچنین به کودکان کمک می کند تا احساس امنیت و پذیرش کنند. این امر به آنها نشان می دهد که افکار و احساسات آنها مورد توجه و ارزش قرار دارد و باعث می شود آنها بیشتر احساس راحتی کنند تا در گفتگو مشارکت داشته باشند.
 
 4. استفاده از زبان ساده و قابل درک
استفاده از زبان ساده و قابل درک برای کودکان بسیار مهم است. این امر به آنها کمک می کند تا بهتر درک کنند و به طور موثرتری در گفتگو مشارکت داشته باشند. والدین و بزرگسالان باید از واژگان و اصطلاحات پیچیده و دشوار برای کودکان پرهیز کنند و به جای آن از زبان ساده و روزمره استفاده کنند.
 
همچنین، استفاده از جملات کوتاه و روشن به کودکان کمک می کند تا بهتر متوجه شوند. این امر به آنها اجازه می دهد تا بهتر تمرکز کنند و به طور موثرتری در گفتگو مشارکت داشته باشند.
 
5. توجه به سطح رشد و درک کودک
هر کودک در سطح رشد و درک متفاوتی قرار دارد و والدین و بزرگسالان باید این تفاوت ها را در نظر بگیرند. آنها باید سعی کنند تا سطح گفتگو را با سطح رشد و درک کودک هماهنگ کنند تا او بتواند به طور موثرتری در گفتگو مشارکت داشته باشد.
 
این امر شامل استفاده از زبان ساده تر برای کودکان کوچکتر، پرسیدن سوالات ساده تر و ارائه توضیحات بیشتر می شود. همچنین، والدین و بزرگسالان باید به علایق و نیازهای کودک توجه داشته باشند و گفتگو را به سمت موضوعاتی هدایت کنند که برای او جذاب و مرتبط است.
 
6. ایجاد محیط امن و مثبت
ایجاد محیط امن و مثبت برای گفتگو با کودکان بسیار مهم است. این امر به آنها کمک می کند تا احساس راحتی و اعتماد کنند و به طور موثرتری در گفتگو مشارکت داشته باشند.
 
والدین و بزرگسالان باید به کودکان نشان دهند که آنها را قضاوت نمی کنند و به افکار و احساسات آنها احترام می گذارند. همچنین، آنها باید از ایجاد محیطی خبر دار و دوستانه اطمینان حاصل کنند تا کودکان بتوانند به راحتی افکار و احساسات خود را بیان کنند.
 
 7. توجه به زبان بدن و تن صدا
زبان بدن و تن صدا نیز در گفتگوی موفق با کودکان بسیار مهم است. والدین و بزرگسالان باید به حالات چهره، حرکات بدن و لحن صدای خود توجه داشته باشند تا بتوانند پیام های غیرکلامی مثبتی را به کودکان منتقل کنند.
 
برقراری تماس چشمی، لبخند زدن، سر تکان دادن و داشتن حالت باز و دوستانه می تواند به کودکان نشان دهد که شما به آنها توجه دارید و به حرف هایشان گوش می دهید. همچنین، استفاده از لحن آرام و مهربان می تواند به آنها احساس امنیت و آرامش بدهد.
 
مریم فرجی روانشناس و مشاور در خاتمه این مطلب آورده است که گفتگوی موفق با کودکان شامل ویژگی هایی مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سوالات باز، تشویق و تایید، استفاده از زبان ساده و قابل درک، توجه به سطح رشد و درک کودک، ایجاد محیط امن و مثبت و توجه به زبان بدن و تن صدا است. این ویژگی ها به والدین و بزرگسالان کمک می کند تا ارتباط موثرتری با کودکان برقرار کنند و به آنها کمک کنند تا به طور فعال تری در گفتگو مشارکت داشته باشند.
 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج