ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

آگاهی‌بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است
به گزارش مشاورنیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا- اصفهان :

 

یک متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت: اتیسم یک اختلال چند وجهی است که آگاهی بخشی به همه سطوح جامعه در مورد شناسایی زودهنگام علائم اولیه و شرایط مبتلایان آن ضروری است.

محمدحسن صدفی، امروز(یکشنبه، ۶ خرداد) در کارگاه آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اتیسم، اظهار کرد: شناسایی زودهنگام اختلال اتیسم ممکن است آثار عصب شناختی این اختلال را به حداقل برساند و درمان و توانبخشی به موقع، به بهبود وضعیت کودک بسیار کمک می‌کند.

وی افزود: سن مؤثر برای آموزش کودکان طیف اتیسم، زیر هشت سال است که روند درمان بعد از گذشت این زمان بسیار سخت خواهد شد. تشخیص اختلال معمولاً با تاخیر همراه است و ممکن است باعث از دست دادن فرصت‌های طلایی جهت مداخله اثربخش شود.

به گزارش ایسنا، این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی تصریح کرد: زمان ایده‌آل برای تشخیص اتیسم قبل از سه‌ سالگی است که بر مبنای ۱۵ رفتار خاص و قابل مشاهده انجام می‌شود و تفاوت کودک اتیستیک و عادی را نشان می‌دهد. نشانه‌های اولیه، نقص‌های هسته‌ای این اختلال هستند که در بیشتر مبتلایان به اختلالات اتیسم ظاهر می‌شود.

صدفی گفت: اگر کودکی در نشان دادن این ۱۵ رفتار متناسب با دوره سنی ۱۲ ماهگی تا ۳ سالگی ناتوان باشد حتماً باید این کودک برای تشخیص اولیه اتیسم مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی افزود: بی‌تفاوتی به اطرافیان مثل مادر یا پرستار کودک، واکنش نداشتن به نام خود، ناراحتی شدید از به هم ریختن نظم اشیا، نداشتن تماس چشمی با دیگران، نداشتن بازی عملکردی، ناتوانی در نشان دادن واکنش به تظاهرات چهره دیگران از جمله نشانه‌های تشخیص اولیه اتیسم است.

این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی، اظهار کرد: بازی وانمود سازی را نشان نمی‌دهند، به صداهای محیط واکنش نشان نمی‌دهد، فعالیت هدفمند ندارند،  ناتوانی از تقلید کردن، به دستورات کلامی واکنشی نشان نمی‌دهند، از کلمات استفاده نمی‌کند، برای در آغوش گرفته شدن دست‌هایش را دراز نمی‌کند، از اشارات بدنی استفاده نمی‌کند و تکرار چندباره یک بازی از دیگر نشانه‌هایی است که باید به طور تخصصی بررسی کرد.

صدفی تأکید کرد: اگر برخی از این نشانه‌ها را در فرزند خود و یا دانش‌آموزان مشاهده کردید، حتماً به متخصصان روانشناسی و روانپزشکی مراجعه نمایید تا کودک مورد بررسی جدی و رسمی قرار گیرد.

مبتلایان طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند

یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این کارگاه گفت: کودکان با اختلال طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند که باید توسط متخصصان، والدین و مربیان فراهم شود تا علاوه بر کاهش مشکلات آنها به افزایش تعامل اجتماعی و ارتباط و رفتار کودک در خانه و اجتماع کمک شود.

علیمه حق پناه، اظهار کرد: بنابه پژوهش‌ها، بروز اختلال طیف اتیسم علت‌های مختلفی دارد که شناخت این علت‌ها برای شناسایی اختلال و درمان به موقع مبتلایان آن بسیار مهم است.

وی افزود: تشخیص افتراقی اوتیسم با اختلال‌های پردازش بینایی، شخصیت ضداجتماعی، اسکیزوفرنی، همبود، اختلال وسواس فکری-عملی، بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی نیازمند بررسی تخصصی و ارزیابی کودک است.

صدفی تصریح کرد: کودکان اتیسم، به نام خود و صداهای محیط واکنشی نشان نمی‌دهد، به گونه‌ای که تصور می‌کنید ناشنواست یا هنگام تماس چشمی با دیگران، به سرعت تماس چشمی برقرار کرده و نگاه خود را بر می‌گرداند که ممکن است با اختلال پردازش بینایی اشتباه شود.

این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت: مربیان مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی و معلمان دوره ابتدایی نقش مؤثری در شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم دارند که این تشخیص به موقع می تواند از پیشرفت اختلال جلوگیری کند.

کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم 

مدیرعامل یک مؤسسه خیریه اتیسم در کاشان گفت: سومین دوره کارگاه‌های آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اُتیسم با همکاری مرکز توانمندسازی اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان و آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

مریم خیامی‌پور افزود: این کارگاه یک روزه با حضور ۸۰ نفر از فرهنگیان شهرهای مختلف استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار اجرا شد و گواهینامه آموزش از دانشگاه کاشان برای شرکت‌کنندگان صادر شد.

وی اظهار کرد: کارگاه‌های آموزشی دوره‌های اول و ودوم برای آشنایی و آموزش کارکنان پایگاه‌های پایش رشد و سلامت منطقه کاشان با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دو سال گذشته اجرا شد.

وین تأکید کرد: کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم، یکی از چالش‌هایی است که با توجه به افزایش شیوع اتیسم درگیر آن هستیم بنابراین تلاش می‌کنیم از همه گروه‌های جامعه برای شناسایی مبتلایان به این اختلال کمک بگیریم.

خیامی‌پور گفت: برنامه‌های غربالگری در مناسبت‌های ملی و مذهبی، برپایی نمایشگاه آثار مبتلایان به انیسم در خانه بروجردی در تعطیلات عید نوروز و برخی هتل‌های کاشان ازجمله فعالیت‌هایی است که جهت آشنایی مردم با این اختلال اجرا می‌کنیم.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج