ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

کوتاه اما کاربردی

 

 

نقش مهم مادری و پدری,کودکان معصوم

 

قابل توجه کسانی که در نقش مهم مادری و پدری قرار دارند. یک اصل مهم را همواره به خاطر داشته باشید و فراموش نکنید که بچه های ما همانی می شوند که ما هستیم. پس شایسته است که سعی در شناخت خویشتن را همیشه مد نظر داشته باشیم.

 

خانواده

در قدم بعدی باید این موضوع را باور کنیم که کودکان معصوم ما، میل به سمت خوب بودن دارند. میزان خوشحالی و شادمانی بچه ها تا حد زیادی به تائید والدین وابسته است. حتی ان زمان که بچه ها مرتکب خطا می شوند و احساس ناراحتی و حمایت والدین را دارند، به نوعی سعی در جلب نظر والدین دارند.

 

لازم است تا والدین در بروز علاقه و محبت خود به فرزندان، تلاش کنند و این کار را به طرق مختلف انجام دهند. مثلا ابراز زبانی داشته باشند یا کودک را در آغوش گیرند و او را ببوسند و به سمت کارهای خوب دعوت کنند. مطمئن باشید که بچه ها در اغلب اوقات می توانند تفاوت محبت کردن را با لوس کردن، درک کنند.

 

از طرف دیگر این مسئله مهم است که والدین بتوانند در موقعیتهای مختلف، با خونسردی برخورد کنند و با هر اتفاقی از کوره در نروند و با عصبانیت با بچه ها برخورد نکنند. مسلما برخوردهای خشن، تهدیدهای سنگین و داد کشیدن های بیهوده، فقط به وخیم تر شدن اوضاع منجر می شود. ممکن است فریاد کشیدن در یک مقطع کوتاه زمانی بچه ها را میخکوب کند و ظاهرا انها تسلیم شوند اما تاثیر منفی این رفتار به مراتب بیش از تاثیر مثبتی است که مورد نظر والدین می باشد.اما همانقدر که عصبانیت بی فایده و نادرست است، مصمم بودن والدین بر اجرای یک رفتار تربیتی در برابر بچه ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. والدین باید بر آنچه که به عنوان قانون برای بچه ها قرار داده اند، ثبات داشته باشند و مثلا اگر در مورد خاصی با موردی مخالف بودند،به طور جدی پاسخ منفی را به کودک اعلام کنند و بر این موضع استوار باشند. هرچند باید این نکته را مد نظر داشت که موقعیت های "نه" گفتن به بچه ها باید محدودیت داشته باشد و در موارد لازم باید از این کلمه استفاده کرد.

 

مسلما جدی بودن والدین در برابر فرزندان، اثرات مطلوب تربیتی را به دنبال دارد اما جدیتی که در حد اعتدال و ضرورت باشد. مهم این است که والدینی مهربان و جدی باشید. مسلما برای درونی کردن و انتقال برخی از مسائل به بچه ها، لازم است در مواردی از قانون هایی بهره برید و این قوانین را ابتدا در خانه اجرا کنید و سعی داشته باشید تا دلیل وضع و اجرای این قوانین را برای بچه ها تشریح کنید تا به تدریج به آنها عادت و از آنها اطاعت کنند. در این روند و به طور کلی در روند تربیت و برخورد با بچه ها، باید صبور بود و مثبت حرف زد و مثبت رفتار کرد.

 

اصولا کیفیت کلام به کار برده شده در برابر بچه ها باید به گونه ای باشد که ظاهر و محتوای مطلوب و شایسته ای داشته باشد.

 

مادرهای عزیز دقت داشته باشند که هیچگاه از پدر خانواده به عنوان ابزاری تهدید آمیز و دلهره اور برای بچه ها، استفاده نکنند. استفاده از عبارت" صبرکن تا بابات بیاد"، جمله مرسومی است که از دهان اغلب مادرها خارج می شود و شاید آنها ندانند که به کارگیری این جمله می تواند به این معنا باشد که مادر در خانواده قدرتی ندارد و از طرف دیگر، از پدر به عنوان اهرمی برای فشار استفاده می شود. این در حالی است که باید نوعی هماهنگی میان پدر ومادر در وضع قوانین در خانواده وجود داشته باشد و اجرای این قوانین باید به طور یکسان از جانب والدین، صورت گیرد. این حالت خوبی نیست که بچه ها از پدرشان بترسند و از مادرشان حساب نبرند.

توافق موجود میان والدین، در طول مسیر تربیتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از والدین از دوران طفولیت بچه ها، با عدم توافق با همسرشان مواجه هستند وتلاشی در همسوشدن با همسرشان در امور تربیتی ندارند و متاسفانه این موضوع بر روح و شخصیت کودکان تاثیر می گذارد

 

بنابراین هماهنگی والدین برای انجام امور تربیتی کودکان، مسئله ای لازم وضروری است و اختلاف نظر و سلیقه میان والدین، لطمات زیادی را بر کودک وارد میکند. روی دیگر سکه به اتفاق نظر و تفاهم والدین در کار تربیت مربوط می شود. این موضوع از نکات مهم و ضروری در امر تربیت است. چنانچه رفتار پدر ومادر در مقابل کودک، هر لحظه به گونه ای خاص باشد، موجب می شود تا قدرت تشخیص کودک تضعیف شود و نتواند معنای دقیق و درست یک رفتار و یا تفکر را درک کند.

 

به هر حال باید بپذیریم که مسئولیت پدر بودن ومادر بودن، مسئولیت عظیم و دقیقی است و باید لحظه به لحظه آن، با تدبیر و تفکر سپری شود.

منبع:تبیان

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج