ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

والدین معمولا دخترها را به پسرها ترجیح می‌دهند

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری میگنا :

بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، والدین به‌طور معمول دخترها را بیشتر از پسرها ترجیح می‌دهند، هرچند این تفاوت به‌طور ناخودآگاه و فقط توسط والدین قابل شناسایی است.
تحقیقی جدید نشان می‌دهد که رفتار والدین به‌طور ناخودآگاه تحت تأثیر عواملی مانند ترتیب تولد، جنسیت و شخصیت فرزندان قرار می‌گیرد.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حتی بدون قصد، برخی فرزندان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و این موضوع می‌تواند تأثیرات روانی عمیقی بر آنها بگذارد.

در بسیاری از خانواده‌ها، همیشه این سؤال مطرح است که آیا والدین فرزند مورد علاقه دارند؟ سوالی که می‌تواند به رقابت‌های خانوادگی و حتی دلسردی میان خواهر و برادرها منجر شود. تحقیقات جدیدی که توسط دانشگاه بریگهام یانگ (BYU) انجام شده است، نشان می‌دهد که پاسخ به این سوال پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که والدین اغلب به‌طور ناخودآگاه رفتارهای متفاوتی با فرزندان خود دارند. این تفاوت‌ها ممکن است به عوامل مختلفی همچون ترتیب تولد، جنسیت و ویژگی‌های شخصیتی فرزندان بستگی داشته باشد.
هرچند این تمایلات ممکن است ناآگاهانه و از روی نیت خوب باشند اما تأثیرات روانی آن می‌تواند روابط خانوادگی و سلامت فرزندان را تحت‌الشعاع قرار دهد.
این مطالعه به بررسی رفتارهای والدین از منظر روان‌شناسی می‌پردازد و نتایج آن نشان می‌دهد که ترتیب تولد، جنسیت و ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند به‌طور غیرمستقیم در تعیین ترجیحات والدین نقش داشته باشد.

مهر پژوهش‌های جدید بر ترجیح ناخودآگاه والدین نسبت به فرزندان
تحقیق اخیر توسط پروفسور الکس جنسن از مدرسه زندگی خانواده دانشگاه بریگهام یانگ انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که والدین به‌طور ناخودآگاه به فرزندان کوچک‌تر خود توجه بیشتری دارند، هرچند ممکن است این توجه‌ها را به‌طور آگاهانه احساس نکنند همچنین، فرزندان بزرگ‌تر معمولاً آزادی عمل بیشتری دارند و والدین نسبت به آنها کمتر کنترل می‌کنند.

در واقع، این تحقیق به این نکته می‌پردازد که والدین اغلب از روی نیت خوب و از روی نیازهای رشد طبیعی هر کودک، ممکن است رفتار متفاوتی با فرزندان خود داشته باشند. فرزندان کوچک‌تر به‌طور معمول نیازمند توجه بیشتری هستند، زیرا والدین احساس می‌کنند که باید از آنها بیشتر مراقبت کنند. در مقابل، فرزندان بزرگ‌تر چون تجربه بیشتری دارند، والدین معمولاً آنها را آزادتر می‌گذارند.


دخترها یا پسرها، کدام یک ترجیح دارند؟
یکی دیگر از یافته‌های جالب این پژوهش این است که والدین به‌طور معمول دخترها را بیشتر از پسرها ترجیح می‌دهند، هرچند این تفاوت به‌طور ناخودآگاه و فقط توسط والدین قابل شناسایی است. بر اساس این تحقیق، دخترها به‌طور عمومی بیشتر مورد محبت و توجه والدین قرار می‌گیرند اما این توجه تنها در سطح خانوادگی قابل شناسایی است و ممکن است فرزندان به‌طور مستقیم متوجه این تفاوت نشوند.

این تفاوت‌های جنسیتی به‌ویژه در جوامعی که نقش‌های جنسیتی سنتی پررنگ است، بیشتر مشهود است. والدین ممکن است به‌دلیل ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی خود، ارتباط راحت‌تری با دخترها برقرار کنند. همچنین، در جوامع مختلف، برخی باورهای فرهنگی می‌تواند در رفتار والدین تأثیرگذار باشد و در نتیجه، دخترها بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

چگونه خصوصیات شخصیتی باعث ترجیح می‌شود؟
شخصیت کودک نقش بسیار مهمی در نحوه رفتار والدین با فرزندان دارد. بر اساس پژوهش‌ها، کودکانی که ویژگی‌های مثبت مانند توافق‌پذیری، مسئولیت‌پذیری و خودکنترلی دارند، به‌طور عمومی از حمایت و توجه بیشتری برخوردارند. این ویژگی‌ها می‌توانند مستقل از جنسیت یا ترتیب تولد، باعث توجه بیشتر والدین به کودک شوند.

این رفتار از سوی والدین معمولاً از روی تمایل به حمایت از کودکانی است که از نظر اجتماعی و احساسی تطابق بیشتری دارند. در نتیجه، کودکانی که در موقعیت‌های اجتماعی رفتار مثبت‌تری از خود نشان می‌دهند، ممکن است بیشتر مورد تایید و توجه قرار گیرند.

چرا باید این تفاوت‌ها را جدی گرفت؟
مهمترین نکته‌ای که پروفسور جنسن و همکارانش در این تحقیق به آن اشاره دارند، تأثیرات روان‌شناختی این تفاوت‌ها بر فرزندان است. کودکانی که احساس می‌کنند والدین‌شان آنها را کمتر از دیگران مورد توجه قرار می‌دهند، معمولاً به مشکلات روانی و رفتاری مانند اضطراب، افسردگی یا مشکلات در تعاملات اجتماعی دچار می‌شوند. این امر می‌تواند در مدرسه و روابط اجتماعی آنها نیز مشکلاتی ایجاد کند.

نتایج این پژوهش به والدین توصیه می‌کند که به دقت به نیازهای فردی هر کودک توجه کنند و از شایع‌ترین خطاهایی که ممکن است باعث نابرابری در توجه به فرزندان شود، اجتناب کنند. همچنین، این پژوهش نشان می‌دهد که والدین باید به پیام‌های عاطفی فرزندان توجه کنند و هر زمان که احساس می‌کنند یکی از فرزندانشان به دلیل رفتارهای ترجیحی دچار ناراحتی شده است، به اصلاح رفتار خود بپردازند.


چگونه والدین می‌توانند روابط خانوادگی را بهبود بخشند؟
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر والدین به این نکات توجه کنند و از تعصب‌های ناخودآگاه خود آگاه شوند، می‌توانند روابط خانوادگی را تقویت کرده و از مشکلات روانی و رفتاری در فرزندان جلوگیری کنند. وقت‌گذرانی با فرزندان، انجام فعالیت‌های مشترک و گوش دادن به نیازهای هر یک از فرزندان می‌تواند به ایجاد فضایی عادلانه و سالم برای رشد و توسعه آنها کمک کند.

در نهایت، این تحقیق بر این نکته تأکید دارد که شناخت و درک تفاوت‌های فردی در هر کودک به والدین کمک می‌کند که به طور بهتری نیازهای روانی و اجتماعی فرزندان خود را برآورده کنند و روابط خانوادگی را تقویت کنند.
 
منبع: تسنیم
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج