ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

«بازی» عاملی مهم در رشد فردی، اجتماعی و عاطفی کودک

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - قزوین :

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: بازی رشد فردی، اجتماعی و عاطفی کودک را تقویت می‌کند و باعث شکوفایی استعدادهای او می‌شود در این راستا بازی گروهی به شدت برای کودکان توصیه می‌شود.

امیرارسلان رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تأثیرات بازی بر روی ذهن کودکان، اظهار کرد: اصولاً خانواده‌ها از لجبازی، پرخاشگری، بی‌توجهی و یا حواس‌پرتی کودک خود گله دارند در صورتی که راه‌حل این بدخلقی‌ها در بازی است. در علم روانشناسی، بازی مفهومی است که ذهن کودک را پر کرده و در بیشتر موارد به خود مشغول می‌کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان بیان کرد: امروز بازی درمانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای روانشناسی به حساب می‌آید چراکه فردی که در سنین کودکی بازی می‌کند، کمتر در معرض اختلالات روانی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بازی‌ باعث رشد فردی، اجتماعی و عاطفی کودک می‌شود و ابزاری مهم برای یادگیری است. مطالعات نشان می‌دهد، کودکانی که در طول روز زمانی برای استراحت و بازی دارند، تمرکز و توجه بیشتری به مسائل جدی پیدا می‌کنند.

رحمانی گفت: بازی با کودکان روشی نوین و مؤثر است که به آن‌ها در مدیریت احساسات و مشکلات روحی کمک می‌کند. این رویکرد به کودک اجازه می‌دهد تا از طریق فعالیت‌های بازی‌وار، احساسات خود را بیان کند و مهارت‌های اجتماعی، حل مسئله و خودآگاهی را درون خود تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: بازی نه تنها به رشد اجتماعی و عاطفی و فردی کودک کمک می‌کند بلکه باعث تقویت هورمون‌های رشد و همچنین رشد هیجانی، جسمی و حرکتی، تخیل و خلاقیت کودک نیز می‌شود.

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: بازی گروهی به شدت برای کودکان توصیه می‌شود چراکه کودکان در بازی‌های جمعی، روش‌های همکاری و کار تیمی، مذاکره و تصمیم‌گیری جمعی را یاد می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود تا در آینده نوجوانی با روابط اجتماعی معقول داشته باشیم.

وی گفت: بازی‌های آموزشی نوعی از بازی‌ها هستند که در آن یادگیری‌های مختلفی از جمله آموختن، خواندن، نوشتن و ریاضی انجام می‌شود، مثل پازل‌ها، لگو، کارت‌های حروف الفبا یا اعداد، بنابراین این ابزارهای آموزشی بهترین شیوه یادگیری به کودکی است که توجه و تمرکز به آموزش آکادمیک ندارد.

رحمانی با بیان اینکه بازی با ابزار آموزشی راحت‌تر و عمیق‌تر است، اظهار کرد: عناصر مهمی در طراحی اسباب‌بازی‌های آموزشی وجود دارد؛ از جمله، رنگ، شکل، طرح و ایمنی. رنگ مناسب، عملکرد حافظه را تقویت کرده و خصوصاً توجه کودکان دختر را به خود جلب می‌کند. طبق تحقیقات رنگ قرمز برای یادگیری جزئیات و رنگ آبی به تقویت عملکرد خلاقیت کمک می‌کند. همچنین از نظر بصری، اسباب بازی‌های دایره‌ای شکل برای کودکان سه تا ۶ سال مناسب‌تر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بازی‌های تخیلی شامل بازی‌هایی که کودک در طی آن وانمود می‌کند فرد دیگری‌ است مثلاً یک بزرگسال و یا یک شخصیت با یک شغل خاص است، تأثیر بسزایی در رشد عاطفی و کنترل هیجانی کودک دارد. بنابراین خانواده‌هایی که با این سبک از بازی کودکان خود مواجه هستند، باید خوشحال باشند چراکه کودک آن‌ها در مسیر درستی از رشد قرار گرفته است. این نوع از بازی‌ها با کمترین امکانات نیز قابل انجام هستند و خانواده می‌تواند بستر آن را برای کودک خود فراهم کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان تصریح کرد: هیچ امری به اندازه خلق کردن یک کاردستی نمی‌تواند کودکان را به وجد آورد. اسباب‌بازی‌های ساختنی و هنری به دلیل ماهیت خود هماهنگی دست و چشم و همین‌طور مهارت‌های حرکتی ظریف را تقویت می‌کنند. خانواده‌هایی که کودک پرخاشگر دارند به خلق یک اثر هنری و کاردستی همراه با کودک خود روی بیاورند چرا که کاردستی درست کردن، ذهن کودک را متمرکز می‌کند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج