ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

وسواس، رفیق ناخوانده‌ای که به زندگی‌مان چسبیده است

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - زنجان :
 

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیمارستان بهشتی زنجان گفت: اختلال وسواس فکری - عملی یک اختلال روانی است که در آن فرد افکار افراطی و خاص به عنوان وسواس فکری را به‌طور مکرر تجربه می‌کند یا نیاز به انجام مکرر اعمال خاصی به عنوان وسواس عملی را احساس می‌کند.

الهه محمدلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به تشریح اختلال وسواس فکری - عملی پرداخت و اظهار کرد: وسواس‌های عملی یا اجبارها عبارتند از رفتارها یا اعمال ذهنی که در پاسخ به وسواس‌های فکری به شکل و قاعده‌مند یا انعطاف‌ناپذیر انجام می‌شوند. این وسواس‌های عملی یا فکری ناراحتی شدیدی برای فرد ایجاد می‌کنند. این وسواس های فکری یا عملی سبب اتلاف وقت شده و اختلال قابل ملاحظه‌ای در روند معمولی و طبیعی زندگی کارکرد شغلی فعالیت‌های معمول اجتماعی یا روابط فرد ایجاد می‌کنند.

وی افزود: اختلال وسواس فکری - عملی شامل افکار مزاحم آداب وسواسی اشتغالات ذهنی و وسواس‌های عملی هستند و سواس‌های فکری عبارتند از افکار امیال یا تکانه‌های مزاحم و ناخواسته که منجر به افزایش قابل توجه اضطراب یا ناراحتی می‌شوند.

او در ادامه به انواع اختلال وسواس فکری - عملی اشاره کرد و یادآور شد: آلودگی و پاکی، شایع‌ترین الگو در اختلال وسواس فکری - عملی (Obsessive-compulsive disorder) است که وسواس آلودگی و به دنبالش شست‌وشو یا اجتناب اجبارگونه از شیء که فرد گمان می‌کند، آلوده است وجود داشته باشد. فرد اغلب از شیء اجتناب‌ناپذیر مثل مدفوع، ادرار، گرد و غبار یا میکروب می‌ترسد. بیمار ممکن است دست‌هایش را به افراط بشوید و در واقع بسابد و بخراشد یا از ترس میکروب، حتی قادر به ترک خانه‌اش هم نباشد.

محمدلو ادامه داد: اضطراب شایع‌ترین واکنش هیجانی در برابر شیء است که فرد از آن می‌ترسد، منتها شرم و نفرت وسواس‌گونه هم احساسات شایعی است. بیمارانی که وسواس آلودگی دارند معمولاً معتقدند که آلودگی با کوچک‌ترین تماس از شیء به شیء دیگر و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

او تردید مرضی و وارسی را دومین الگوی شایع در این اختلال دانست و عنوان کرد: این الگو که به دنبالش وسواس عملی به صورت وارسی روی می‌دهد، این وسواس اغلب متضمن نوعی احساس خطر از انجام عملی خشونت بار است؛ مثلاً فرد می‌ترسد مبادا اجاق را خاموش یا در را قفل نکرده باشد. وارسی هم اغلب به این صورت است که بیمار چند بار به خانه برمی‌گردد تا مثلاً ببیند اجاق را خاموش کرده یا نه این بیماران تردید وسواس‌گونه‌ای درباره خود دارند به طوری که همیشه به خاطر فراموش کردن یا انجام چیزی احساس گناه می‌کنند.

کارشناس ارشد روانشناس بالینی بیمارستان بهشتی زنجان گفت: افکار مزاحم و ممنوعه، سومین الگوی شایع اختلال وسواسی - جبری آن است که فرد صرفاً افکار وسواسی مزاحمی بدون هیچ‌گونه وسواس عملی داشته باشد. این‌گونه وسواس‌ها معمولاً افکاری تکراری درباره نوعی عمل جنسی یا پرخاشگرانه است که به نظر خود فرد، شرم آور است. افکار خودکشی نیز ممکن است داشته باشند در این حالت بعید است، فرد این افکار را عملی کند .

وی در ادامه تقارن و نظم را چهارمین الگوی شایع این اختلال عنوان کرد و افزود: در این الگو، لزوم، رعایت تقارن یا دقت است به طوری که ممکن است موجب شود فرد دچار وسواس عملی کندی شود بیمار واقعاً ساعت‌ها وقت لازم دارد تا یک وعده غذا بخورد، یا صورتش را اصلاح کند.

محمدلو گفت: وسواس‌های مذهبی و ذخیره‌سازی اجبارگونه هم در بیماران وسواسی - جبری شایع است. وسواس کندن مو و وسواس کندن پوست و ناخن جویدن هم ممکن است وسواس‌های عملی از نوع اختلال وسواسی - جبری باشد. خودارضایی هم ممکن است جنبه وسواس‌گونه پیدا کند.

او در ادامه با اشاره به علل وسواس، عنوان کرد: آسیب و تغییر در عملکرد مدار مغزی کورتیکو - استریاتو - تالامو - کورتیکال که این مدار در بروز نقایص شناختی و عاطفی در اختلال وسواس فکری - عملی نقش زیادی دارد. تغییر در عملکرد مدارها و روابط عصبی میان قشر حدقه‌ای پیشانی، هسته دم‌دار و تالاموس و کاهش اندازه هسته دم‌دار؛ بد تنظیمی سروتونین، شواهد حاکی از آن است که در اختلال وسواس فکری - عملی سروتونین نقش زیادی دارد؛ عوامل ژنتیکی؛ وراثت در شکل‌گیری اختلال وسواس فکری - عملی نقش دارد و در نهایت عوامل شناختی؛ شکل‌گیری راهبرد اجتنابی برای رهایی از اضطراب.

کارشناس ارشد روانشناس بالینی بیمارستان بهشتی زنجان به روش‌های درمانی وسواس فکری - عملی اشاره کرد و گفت: دارو درمانی یکی از روش‌های درمان این اختلال است، داروهای مؤثر برای این اختلال عبارتند از کلومیپیرامین و مهارکننده‌ای اختصاصی بازجذب سروتونین مانند سرترالین و فلوکستین و بیمارانی که به یکی ازآنها پاسخ ندهند، ممکن است به یکی دیگر از داروهای این دسته پاسخ دهند. بیشترین حجم شواهد در خصوص تقویت درمان اختلال وسواس فکری - عملی آنتی‌سایکوتیک‌ها است و دو داروی ریسپریدون و آری پیپرازول برای درمان موثر است .سایر داروهای امیدوارکننده در تقویت درمان اختلال وسواس فکری - عملی عبارتند از ممانتین ،ریلوزول ،کتامین لاموتریژین واستیل سیستئین .

محمدلو ادامه داد: روان درمانی موثر در درمان اختلال وسواس فکری – عملی درمان شناختی رفتاری است، مانند درمان مواجهه‌سازی و ممانعت از پاسخ، تمرکز بر تحریف‌های شناختی، فنون ذهن آگاهی و جلسات خانوادگی که می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد.

او گفت: درمان ترکیبی که هر یک از دو روش دارودرمانی یا روان‌درمانی به تنهایی یک مداخله خط اول منطقی در معالجه اختلال وسواس فکری - عملی هستند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیب درمان‌شناختی رفتاری و دارودرمانی به‌خصوص مفید است.

کارشناس ارشد روانشناس بالینی بیمارستان بهشتی زنجان خاطرنشان کرد: جراحی اعصاب می‌تواند کارآیی داشته باشد که این رویکردها شامل حلقه‌بری (سینگولو تومی) قدامی و کپسولوتومی و سایر فنون جراحی می‌شوند. تمرکز اعمال جراحی اعصاب اخیر بر تحریک عمقی مغز است که در آن الکترودهایی را به منظور تحریک نواحی مغزی خاص در مغز قرار می‌دهند؛ تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای نیز برای درمان اختلال وسواس فکری - عملی مورد مطالعه قرار گرفته است، هر چند که داده‌های موجود برای تشویق کاربرد بالینی این روش به اندازه کافی قوی نیستند و درمان با الکتروشوک که ظاهراً برای اختلال وسواس فکری – عملی فایده ای ندارد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج