ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

دانش‌آموزان باید چگونه دروس خود را مطالعه کنند؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

یک درمانگر اختلالات یادگیری ضمن تشریح سبک‌های مطالعه کارآمد برای دانش‌آموزان، گفت: پژوهش‌های موجود در حوزه روانشناسی مدرسه، حاکی از رابطه مثبت و اثرگذار بین سبک‌های مطالعه و عملکرد تحصیلی موفقیت‌آمیز دانش‌آموز است، به‌گونه‌ای که سبک‌های مطالعه می‌تواند منجر به افزایش خودکارآمدی تحصیلی یادگیرنده شود و باور مثبت دانش‌آموز در مورد توانمندی‌هایش را افزایش دهد.

پریسا خسروتاش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تکنیک‌های مطالعه برای دانش‌آموزان، اظهار کرد: سبک‌های مطالعه، روش‌هایی هستند که دانش‌آموزان در یادگیری مطالب درسی از آن بهره می‌گیرند و به آن روش‌ها، بیشتر از روش‌های دیگر مطالعاتی گرایش دارند و بیشتر زمان‌های مطالعه خود را طبق آن سبک پیش می‌برند. از سویی دیگر، هر عملکرد و قابلیتی که توانمندی فرد را در مطالعه و دریافت نمرات مطلوب در آزمون‌ها، نمرات مطلوب مستمر کلاسی و نمرات مطلوب پایان ترم افزایش دهد، مهارت مطالعه موثر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سبک‌های مطالعه موثر باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموز خواهد شد و از افت تحصیلی دانش‌آموز پیشگیری می‌کند، گفت: پژوهش های حوزه روان شناسی مدرسه حاکی از رابطه مثبت و اثرگذار بین سبک‌های مطالعه و عملکرد تحصیلی موفقیت‌آمیز دانش‌آموز است. از سوی دیگر، یافته‌های پژوهشی، حاکی از آن است که سبک‌های مطالعه با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموز رابطه مثبتی دارد و می‌تواند منجر به افزایش خودکارآمدی تحصیلی یادگیرنده شود و باور مثبت دانش‌آموز نسبت به خود، داشتن‌احساس خوشایندتر در محیط مدرسه و تجربه هیجانات تحصیلی مثبت تر در مدرسه و کلاس درس را ایجاد نماید.

بنابر اظهارات این درمانگر اختلالات یادگیری، سبک‌های مطالعه که براساس راهبردهای شناختی صورت می‌گیرند، به هر نوعی از رفتار یا عملکرد گفته می‌شود که دانش‌آموز ضمن فرایند یادگیری از آن بهره می‌گیرد و به دانش‌آموز کمک می‌کند تا داده‌های دروس را به خوبی دریافت کرده، در ذهن سازمان‌بندی کند و سپس خلاصه‌سازی بر روی آنها انجام دهد تا برای استفاده‌های بعدی به شکل مناسبی در دسترس او قرار داشته باشد. به عبارتی سبک‌های مطالعه از جمله مهارت‌هایی است که در سازمان‌دهی و کسب اطلاعات جدید، دسته‌بندی و مرتبط‌سازی اطلاعات جدید با اطلاعات قدیمی و آمادگی برای موفقیت در آزمون‌های پایان ترم و میان ترم، نقش ویژه‌ای دارند.

خسروتاش در ادامه، برخی از سبک‌های مطالعه و راهبردهای شناختی مرتبط با آنها را تشریح کرد و گفت: یکی از این راهبردها در یادگیری موضوعات غیر معنی‌دار مانند یادگیری فرمول ها و موارد غیر معنادار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند که هدف اصلی در یادگیری و کسب اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت، ایجاد یادگیری معنادار مطالب است، اما گاهی لازم است یادگیرندگان برای رسیدن به هدف نهایی خود که کسب اطلاعات معنادار است، به تعدادی از اهداف بین راه هم مسلط شوند و در این مسیر تعدادی از مطالب غیر معنادار را حفظ کنند. این مطالب در ذات خود معنادار نیستند اما برای مطالب معنی‌دار سطح بالاتر خود، اساس و پایه‌های پر اهمیتی محسوب می‌شوند.

وی یک راه برای حفظ اطلاعات غیرمعنادار را روش «مطالعه همراه با فواصل» عنوان کرد و توضیح داد: در این روش، زمان مطالعه یادگیرنده  به زمان‌های متفاوت تقسیم می شود و در چندین نوبت، اطلاعات مورد نظر مورد مطالعه  قرار می گیرند. در این شکل از یادگیری، به دلیل کاهش خستگی ذهنی دانش‌آموز، انگیزه و اشتیاق ذهنی یادگیرنده جهت یادگیری مطالب، بیشتر می‌شود و از طرفی به دلیل استراحت‌هایی که بین عملکرد یادگیری در فواصل متفاوت وجود دارد، مطالب بهتر و کامل‌تر در حافظه ثبت و ضبط می‌شوند.

این روان شناس حوزه تحصیلی بیان کرد معمولا بعد از یادگیری، به میزانی فراموشی رخ می‌دهد اما  در این روش به دلیل اینکه یادگیرنده در چند نوبت به یادگیری یک مطلب می‌پردازد، هر آنچه در بار قبل فراموش شده است را در نوبت بعدی، با سرعت بیشتری از بار قبل می‌آموزد،‌ زیرا همیشه یادگیری مجدد یک مطلب، سریع‌تر و در زمان کوتاه‌تری نسبت به بار اول رخ می‌دهد.

این درمانگر اختلالات یادگیری، یکی دیگر از راه‌های به خاطر سپردن این نوع مطالب را تقسیم هر مطلب به بخش‌های کوچک‌تر و حفظ بخش‌های جداگانه این مطلب، در هر نوبت یادگیری دانست و گفت: زمانی که اطلاعات به بخش‌های متفاوت و کوچک‌تر تقسیم شوند، انتقال آنها به حافظه درازمدت آسان‌تر خواهد شد و با نظم و دسته‌بندی دقیق‌تر در طبقات کتابخانه‌ای حافظه درازمدت دانش‌آموز جای می‌گیرند.

خسروتاش افزود: چگونگی عملکرد مغز انسان به این صورت است که معمولا در زمان دریافت و به خاطرسپاری اطلاعاتی با حجم زیاد و طولانی با مشکل در فرایند پردازش مواجه می‌شود، اما وقتی این اطلاعات به تکه‌های کوچک‌تر و ساده‌تر تقسیم شده باشند با سهولت بیشتر، کیفیت بالاتر و نظم قانون‌مندتری در خاطر دانش‌آموز حفظ شده و ماندگاری و دوام طولانی‌تری در حافظه درازمدت وی خواهند داشت.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج