ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

مشکلات عدم تمرکز و توجه در کودکان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا:

اجتناب از کارهای ذهنی از نشانه‌های کودکان دارای عدم تمرکز است. آن‌ها از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز زیاد دارند (مانند تکالیف درسی یا خواندن) اجتناب می‌کنند.  بی‌قراری ذهنی یا فیزیکی نیز در این کودکان دیده می‌شود. ممکن است نتوانند آرام بنشینند، مدام حرکت می‌کنند یا در فکرهای مختلف غرق می‌شود. 

سبک زندگی امروز به غایت با نسل گذشته تفاوت یافته است. تمرکز والدین و بزرگ‌ترهای خانواده بر کودکان و اهتمام به موفقیت تحصیلی و سلامت آن‌ها به شکلی معنادار افزایش یافته است. به همین میزان و علی‌رغم مشکلات معیشتی، سطح رفاه کلی جامعه نسبت به قبل بالاتر رفته است. از اینرو دغدغه‌های خانواده نیز بیشتر شده است. یکی از مشکلاتی که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند مشکل عدم تمرکز و توجه کودکان است که گاه این وضعیت و تلاش‌های بی سرانجام والدین برای رفع این مساله، به نتیجه نمی‌رسد. به این بهانه با خانم محیا چوپانی بابکی کارشناس روانشناسی صنعتی سازمانی و مشاور تحصیلی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:


عدم تمرکز و کم توجهی در کودکان شامل چه مواردی می‌شود؟

عدم تمرکز و کم‌ توجهی در کودکان به شرایطی اشاره دارد که کودک در انجام وظایف یا فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند به مدت طولانی توجه خود را روی یک موضوع حفظ کند. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. عدم تمرکز و کم‌توجهی در کودکان شامل نشانه‌هایی است از جمله آن‌ها مشکل در انجام وظایف است. این که کودک نمی‌تواند فعالیت‌ها یا تکالیف مدرسه را به پایان برساند و اغلب نیمه‌کاره آن‌ها را رها می‌کند. نشانه دیگر فراموشی مکرر است. فراموش می‌کند وسایلش را کجا گذاشته، یا جزئیات وظایف یا دستورالعمل‌ها را به یاد نمی‌آورد. 

حواس‌پرتی زیاد نشانه دیگری است که باید به آن اشاره کرد. کودک به‌ راحتی با صداها، اشیاء، یا محیط اطراف حواسش پرت می‌شود. عدم توانایی در گوش دادن نیز از دیگر نشانه این کودکان است. به نظر می‌رسد وقتی کسی با آن‌ها صحبت می‌کند، توجهی ندارند و حرف‌ها را نادیده می‌گیرند. این کودکان مشکل در سازمان‌دهی دارند، یعنی نمی‌تواند برنامه‌ریزی کنند یا کارهای روزانه خود را به‌طور منظم انجام دهند. 

اجتناب از کارهای ذهنی از نشانه‌های کودکان دارای عدم تمرکز است. آن‌ها از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز زیاد دارند (مانند تکالیف درسی یا خواندن) اجتناب می‌کنند.  بی‌قراری ذهنی یا فیزیکی نیز در این کودکان دیده می‌شود. ممکن است نتوانند آرام بنشینند، مدام حرکت می‌کنند یا در فکرهای مختلف غرق می‌شود. 

چه عواملی در ایجاد کم توجهی در کودکان موثر هستند؟

دلایل احتمالی کم‌توجهی در کودکان شامل موارد زیر است:

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD):   یکی از شایع‌ترین دلایل کم‌توجهی در کودکان است که با بیش‌فعالی نیز همراه است. استرس یا اضطراب: نگرانی‌های مداوم می‌توانند بر توانایی تمرکز کودک تأثیر بگذارند. کم‌خوابی: نداشتن خواب کافی یا باکیفیت می‌تواند باعث خستگی ذهنی و کاهش تمرکز شود. مشکلات یادگیری: مشکلاتی مانند دیسلکسیا(اختلالی است که با خواندن پایین‌تر از سطح مورد انتظار از سن فرد مشخص می‌شود.) یا دیگر اختلالات یادگیری می‌توانند بر توجه کودک تأثیر بگذارند. تغذیه نامناسب: کمبود مواد مغذی مانند آهن، امگا-۳ یا ویتامین‌های ضروری می‌تواند باعث کاهش تمرکز شود. استفاده زیاد از فناوری: زمان زیاد سپری‌شده در مقابل صفحه نمایش می‌تواند توانایی کودک در تمرکز روی فعالیت‌های طولانی‌تر را کاهش دهد.
 

 والدین باید چه راهکارهایی در پیش بگیرند؟

والدین نقش مهمی در بهبود تمرکز و توجه کودک ایفا می‌کنند. برای کمک به ایجاد تمرکز در کودک، والدین  محیط مناسب برای تمرکز کودک ایجاد کنند. محیطی آرام و مرتب فراهم کرده و وسایل الکترونیکی، تلویزیون و اسباب‌بازی‌های غیرضروری را از محل کار کودک حذف کنند.  خانواده‌ها باید برنامه‌ریزی و تنظیم فعالیت‌ برای کودک داشته باشند. فعالیت‌های طولانی را به بخش‌های کوتاه‌تر تقسیم کنند و پس از انجام هر بخش زمان کوتاهی برای استراحت برای کودک در نظر بگیرند. برای مثال به جای انجام یک تکلیف ۳۰ دقیقه‌ای، آن را به سه بخش ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنند.

تقویت انگیزه و تشویق مثبت برای کودک داشته باشند. اهداف کوچک تعیین کرده به کودک بگویند اگر یک کار مشخص را کامل انجام دهد، می‌تواند به فعالیت مورد علاقه‌اش بپردازد. با تشویق و پاداش‌های کوچک کودک را به تمرکز بیشتر ترغیب کنند. والدین باید تمرین‌های تقویت تمرکز و بازی‌های ذهنی با کودک داشته باشند. بازی‌هایی مانند پازل، شطرنج، سودوکو یا حتی بازی‌های کارتی، مدیتیشن ساده یا تمرین تنفس می‌تواند برای کودک کمک کننده باشد.

بر خواب و تغذیه کودک نظارت داشته باشند. غذاهای سرشار از امگا-۳ (ماهی، گردو)، آهن (اسفناج)، ویتامین B و پروتئین‌ها را در رژیم غذایی کودک اضافه کنند . همچنین کودک باید به اندازه کافی و به موقع بخوابد، چرا که کم‌خوابی باعث کاهش تمرکز می‌شود.

کاهش زمان استفاده از فناوری نیز بسیار مهم است. زمان استفاده از تلویزیون، تبلت و بازی‌های کامپیوتری را محدود کنند. کودکان را تشویق به بازی‌های عملی کنند. خودشان برای فرزندشان الگوی مناسبی باشند و حمایت عاطفی از آن‌ها داشته باشند. اگر مشکل ادامه‌دار بود، بهتر است با یک متخصص روان‌شناسی یا مشاور کودک مشورت بگیرید. بنابراین صبوری و پیگیری منظم، والدین می‌تواند تأثیر زیادی در تقویت تمرکز کودک داشته باشد.
 

نقش معلم و مدرسه در این موضوع چگونه است؟

معلمان و محیط مدرسه نقش بسیار مهمی در بهبود توجه و تمرکز کودکان دارند، زیرا بخش زیادی از زمان روزانه کودکان در مدرسه سپری می‌شود. اقدامات معلمان و برنامه‌های مدرسه می‌توانند تاثیر مثبتی در تقویت توانایی‌های تمرکز و توجه کودکان داشته باشند.

از جمله این اقدامات طراحی محیط یادگیری مناسب است.  مانند کاهش عوامل حواس‌پرتی، چیدمان کلاس و ایجاد تنوع در فعالیت‌ها. استفاده از روش‌های تدریس تعاملی نیز کمک کننده است. فعالیت‌های گروهی، پرسش و پاسخ، تشویق به مشارکت فعال از جمله این موارد هستند. نظیم برنامه درسی متناسب با نیاز دانش‌آموزان باشد. استراحت‌های کوتاه بین دروس و انعطاف در زمان‌بندی وجود داشته باشد.

دانش‌آموزان با مشکل تمرکز باید شناسایی و حمایت شوند. که شامل مراحل مشاهده و ارزیابی، ارتباط با والدین و تشویق کردن، است. به طور کلی معلمان و مدرسه با ایجاد محیطی حمایتی و استفاده از روش‌های خلاقانه می‌توانند به بهبود توجه و تمرکز کودکان کمک کنند. همکاری نزدیک میان معلمان، والدین و مشاوران می‌تواند بهترین نتایج را در این زمینه به همراه داشته باشد.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج