ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

هنر در خدمت درمان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

یک متخصص روانشناسی سلامت گفت: تجربه‌های میدانی و بالینی نشان داده که استفاده از هنر برای ایجاد انگیزه در افرادی که با ناتوانی مواجه هستند بسیار کمک کننده بوده و در بهبود روانی، شناختی و حرکتی این افراد موثر است.

دکتر فربد مفیدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: توانبخشی مجموعه اقدامات درمانی، تمرینی، کمکی یا جبرانی است که برای افراد دارای معلولیت و یا بیماری‌های مزمن استفاده می‌شود تا بتوانند از توانایی‌های باقیمانده خود استفاده کرده و یا از تشدید بیماری پیشگیری کنند و به دنبال آن با محیط سازگاری بیشتر و زندگی مناسب‌تری داشته باشند.

وی افزود: گروه هدف توانبخشی مجموعه‌ای از افراد دارای معلولیت و بیماری‌های مزمن است که مشکلات حرکتی یا حسی دارند و شامل نابینایان، ناشنوایان، مشکلات ذهنی، بیماری‌های روان، سالمندان ناتوان و یا کودکانی که در مراحل رشد خود تاخیر دارند، می‌شود. اخیرا توانبخشی در بازتوانی بیمارانی که بعد از جراحی‌های سنگین مثل عمل قلب نیاز به کمک دارند، می‌تواند کمک موثری باشد.

این درمانگر ادامه داد: معمولا لازم است که اقدامات توانبخشی توسط یک تیم انجام شود که در آن کادر اصلی توانبخشی، فیزیوتراپیست‌ها، گفتاردرمانگرها، شنوایی سنج‌ها، بینایی سنجی و کارشناسان ارتوپدی فنی هستند و در کنار این، گروه بزرگتری شامل انواع متخصصین پزشکی، پیراپزشکی، پرستاران و مددکاران به طور خاص نقش بسیار مهمی دارند و همچنین روان شناسان و از جمله افرادی که درمان‌هایی را از طریق هنر انجام می‌دهند، در این تیم قرار می‌گیرند.

وی درباره تاثیر هنردرمانی در فرایند توانبخشی بیان کرد: یکی از تخصص‌هایی که در این تیم می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد؛ هنردرمانی است. وقتی صحبت از هنردرمانی می‌کنیم یعنی استفاده از ابزار هنر برای کمک به ارتقاء توانایی‌ها و مشکلات بیماران روان، ذهنی، حرکتی و بیماران مختلفی که دارای محدودیت‌ها یا معلولیت‌هایی هستند. هنردرمانگران می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند. در واقع ابزار هنر از آنجایی که فرم بسیار جذابی دارد؛ می‌تواند برای افراد به عنوان یک کار درمانی و هم به عنوان یک سرگرمی محسوب شود. از این رو استفاده از هنر می‌تواند نقش بسیار مهمی را در فرایند درمان و آموزش به این جامعه هدف توانبخشی بازی کند.

این فعال حوزه توانبخشی اظهار کرد: چنانچه هدف گذاری درستی برای مداخلات هنری طراحی شود؛ می‌توان از آن برای درمان استفاده کرد. در اینجا هنر می‌تواند تمام رشته‌های هنری را در بر بگیرد که شامل موسیقی، نقاشی، تئاتر، مجسمه سازی و سایر شاخه‌های هنری است. وقتی هدف درمانی انتخاب شد، توسط فردی از کادر توانبخشی که آموزش‌های هنری دیده، تکالیف و تمرین‌هایی برای این افراد انتخاب می‌شود. به عنوان مثال وقتی که بیمار مشکلات حرکتی مثلاً مشکل حرکات ظریف در دست دارد، استفاده از نقاشی می‌تواند برای بازتوانی ضعف‌های حرکتی در دستان و انگشتان بسیار ثمر بخش باشد. این فرایند اگر درست طراحی شود، به دلیل جذابیتی که دارد ایجاد انگیزه کرده و می‌تواند فرد ناتوان را به تمرین مداوم ترغیب کند.

وی گفت: وقتی یک اثر هنری توسط این افراد خلق می‌شود به بهبود اعتماد به نفس، تقویت خودپنداری و تصویری که فرد از خود دارد، کمک می‌کند. همین طور زمینه‌ و فرصتی را به واسطه تقویت توانایی‌های فرد برای بازگشت به جامعه فراهم می‌آورد. مثال دیگر استفاده از موسیقی برای افرادی که مشکلات حرکتی و یا کودکان بیش فعالی که مشکل تمرکز و توجه در خواندن و نوشتن دارند، است. در این روش جذابیت موسیقی و لزوم پیروی از ریتم‌ها و حرکاتی که در موسیقی طراحی می‌شود، می‌تواند به حرکات و بهبود توجه، تمرکز و روحیه آنها کمک کند.

مفیدی در ادامه اظهار کرد: همچنین فعالیت‌هایی مثل نقاشی، موسیقی و به طور خاص تئاتر می‌تواند برای افرادی که از افسردگی و مشکلات روان رنج می‌برند، کمک کند. در این فرایند چنانچه برنامه درست طراحی شده و اجرا به بازگویی هیجانی آنها، حضور در جمع، کار گروهی و خود ابرازی آنها کمک کند، می‌تواند در نهایت در بهبود خلق و مود آنها موثر باشد.

متخصص روانشناسی سلامت یادآور شد: حتی در معلولیت‌های شدید می‌بینیم که با وجود مشکلات حرکتی و یا قطع عضو دست، معلولینی هستند که با پا نقاشی و صحنه‌های بسیار زیبا و زیادی را طراحی می‌کنند. طبیعتا بهره گیری از هنر نقاشی و طراحی کمک بسیار بزرگی برای بازگشت این افراد به جامعه بوده و می‌تواند زمینه اشتغال و استفاده از فرصت‌های برابر را برای آنها فراهم کند.

مفیدی در ادامه گفت: در مجموع پژوهش‌ها و تجربه‌های میدانی و بالینی نشان داده که استفاده از هنر برای ایجاد انگیزه در افرادی که با ناتوانی مواجه هستند بسیار کمک کننده بوده و در بهبود روانی، شناختی و حرکتی این افراد موثر است. در کنار استفاده از فرایندهای رسمی و شناخته شده توانبخشی استفاده از روش‌های مختلف مثل بازی درمانی، هنر درمانی، ورزش و همچنین فعالیت‌های اجتماعی و گروهی می‌تواند اثر بسیار بزرگی در بازگرداندن توانایی افراد داشته باشد.

وی درباره استفاده از هنر در مراکز توانبخشی استان افزود: در استان البرز مراکز مختلف توانبخشی به ویژه مراکز حرفه آموزی و همچنین برخی از مراکز آموزش هنر که تحت نظر سازمان فرهنگی-هنری هستند، در زمینه آموزش معلولین کار می‌کنند. این مراکز موفق شده‌اند که نمایشگاه‌های بسیار خوبی را در سطح استان برگزار کنند. حتی نمایشگاه‌هایی به میزبانی استان البرز در تهران و یا سایر نقاط داشته‌ایم که هنرمندان دارای معلولیت سراسر کشور آثار خود را به آن ارسال کرده‌ و رتبه و مقام خوبی را هم کسب کرده‌اند.

 این درمانگر افزود: در استان البرز طرح استفاده از هنرهای تجسمی به طور خاص برای معلولین طراحی و پایلوت شد و سپس در سراسر مراکز بهزیستی کشور توسط اساتید استان البرز آموزش‌ها ارائه شده است. در حال حاضر استفاده از روش‌های تجسمی و نقاشی در مراکز توانبخشی سراسر کشور استفاده می‌شود که بنیان آن در استان البرز گذاشته شده است.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج