ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

زخمی عمیق بر روح قربانی‌های یک تصمیم

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

طلاق، زخمی عمیق است که نه تنها بر زندگی والدین، بلکه بر قلب و روح فرزندان تأثیر می‌گذارد و جهانی کوچک را در ذهن کودکان فرو می‌ریزد، جهانی که سرشار از اعتماد و امنیت است و پس از آن، بی‌ثباتی و تنهایی، تنها بخش کوچکی از احساساتی خواهند بود که فرزندان در دوران پس از طلاق با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 به نقل از ایمنا، طلاق و جدایی والدین نه تنها دنیای کودکان را به هم می‌ریزد، بلکه می‌تواند پایه‌های زندگی آنها را برای همیشه تغییر دهد و هر لحظه‌ای از زندگی کودکان تحت تأثیر این جدایی قرار می‌گیرد، در واقع طلاق یادآور زخمی است که التیام آن نیازمند زمان و محبت بی‌پایان والدین و جامعه است، طلاق یکی از تجربیات دشوار و پیچیده‌ای است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فرزندان داشته باشد، این تجربه می‌تواند به شکل‌های مختلفی بر روان و رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد، از همین رو فرزندان نیازمند توجه و حمایت ویژه‌ای هستند و یکی از مهم‌ترین تأثیرات طلاق بر فرزندان، احساس ناامنی و بی‌ثباتی است.

کودکان ممکن است احساس کنند که دنیای آنها به هم ریخته است و دیگر نمی‌توانند به والدین خود اعتماد کنند، این احساسات می‌تواند به اضطراب و افسردگی منجر شود، از همین رو نیازمند حمایت روانی و عاطفی از سوی والدین و مشاوران هستند؛ تغییرات در زندگی روزمره و محیط زندگی نیز می‌تواند برای فرزندان چالش‌برانگیز باشد، جابه‌جایی بین خانه‌های والدین، تغییر مدرسه و از دست دادن دوستان می‌تواند به احساس تنهایی و انزوا منجر شود که این تغییرات نیازمند تطبیق و حمایت از سوی والدین و محیط‌های آموزشی است.

طلاق همچنین می‌تواند بر روابط اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی فرزندان نیز تأثیر بگذارد، کودکان ممکن است در برقراری روابط جدید دچار مشکل شوند و از ایجاد ارتباطات عمیق و پایدار خودداری کنند که این مسئله می‌تواند به مشکلات اجتماعی و عاطفی در آینده منجر شود؛ احساس گناه و مسئولیت نیز یکی دیگر از تأثیرات منفی طلاق بر فرزندان است، برخی کودکان ممکن است احساس کنند که به نوعی مسئول جدایی والدین خود هستند و این احساس گناه می‌تواند به مشکلات روانی و عاطفی منجر شود، از همین رو والدین باید به کودکان خود اطمینان دهند که جدایی آنها به هیچ وجه تقصیر کودکان نیست.

تأثیرات تحصیلی نیز از دیگر جنبه‌های منفی طلاق بر فرزندان است؛ کاهش تمرکز و انگیزه تحصیلی، افت نمرات و مشکلات رفتاری در مدرسه می‌تواند نتیجه طلاق باشد و والدین و معلمان باید با همکاری یکدیگر به حمایت از کودکان در محیط تحصیلی بپردازند؛ طلاق می‌تواند به مشکلات جسمی نیز منجر شود و استرس و اضطراب ناشی از جدایی والدین می‌تواند به صورت مشکلات جسمی مانند سردرد، مشکلات گوارشی و اختلالات خواب بروز کند، از همین رو توجه به سلامت جسمی و روانی کودکان در این دوران بسیار اهمیت دارد.

برچسب فرزند طلاق؛ مهم‌ترین آسیب جدایی والدین

علیرضا تبریزی، دکترای روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی کشور با بیان اینکه آسیب‌های طلاق گاهی می‌تواند از آسیب‌های حضور فرزندان در خانواده‌هایی که والدین آنها طلاق عاطفی گرفته‌اند و مشاجره و درگیری دارند، کمتر باشد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نخستین آسیبی که در پی جدایی والدین به فرزندان می‌شود، برچسب خوردن فرزندان است که این موضوع برای آنها بار منفی معنایی به همراه دارد و همین مسئله برای آنها آسیب‌هایی از جمله استرس و اضطراب را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اضطراب گاهی می‌تواند به صورت خشم و پرخاشگری یا حتی افسردگی بروز کند، می‌افزاید: به طور معمول در جدایی والدین، موضوع سکونت و زندگی فرزندان با یک والد مطرح می‌شود که حضور نداشتن دیگر والد در کنار فرزندان، می‌تواند آسیب‌زا باشد و از آسیب‌هایی که متوجه فرزند می‌شود، آسیب‌های عاطفی است.

دکترای روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی کشور با بیان اینکه دریافت نکردن توجه لازم از یک والد و کمبود توجه از جمله مشکلاتی است که در پی حضور نداشتن یکی از والدین در کنار فرزند ایجاد می‌شود، تصریح می‌کند: الگوبرداری فرزندان از هم‌جنس خود، از جمله دیگر مسائل حائز اهمیت است، در واقع هنگامی که فرزند دختر با پدر خود یا فرزند پسر با مادر خود زندگی می‌کند و الگوی هم‌جنس ندارد، از غیرهم‌جنس خود الگوبرداری می‌کنند و رفتارهایی در تضاد با جنسیت خود بروز می‌دهند.

چگونه آسیب‌های طلاق را برای فرزندان کاهش دهیم؟

تبریزی با بیان اینکه گاهی اوقات برخی فرزندان که جدایی والدین را تجربه می‌کنند، تصور می‌کنند در آینده و در روند ازدواج خود با مشکل مواجه خواهند شد، ادامه می‌دهد: برخی از این فرزندان به دلیل تجربه نکردن و ندیدن نمونه مناسب و الگویی صحیح از روابط زوجی، طی درازمدت در روابط خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند و این موضوع خود می‌تواند آسیبی دیگر برای آنها به همراه داشته باشد.

وی می‌گوید: داشتن جایگزین والد غایب در کنار کودک می‌تواند از جمله راهکارهای مؤثر در کاهش آسیب طلاق برای کودکان باشد تا الگوبرداری‌ها به درستی صورت گیرد و جایگزین والد غایب برای کودک باید از افرادی باشد که به نسبت رابطه‌ای نزدیک با کودک دارند و در زندگی او ماندگاری بیشتری خواهند داشت، به عنوان مثال دایی، خاله، عمو یا عمه می‌توانند جایگزین والد غایب مناسبی برای فرزند باشند.

دکترای روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی کشور اضافه می‌کند: برخی خانواده‌ها پس از طلاق والدین یک کودک، حمایت‌های بیش از اندازه از فرزند می‌کنند که این موضوع می‌تواند آسیب‌زا باشد، در واقع مدل تربیتی مد نظر قرار گرفته برای فرزندانی که جدایی والدین را تجربه کرده‌اند، باید مشابه مدل تربیتی سایر کودکان باشد و اصول فرزندپروری مشابهی برای آنها نیز در نظر گرفته شود.

طلاق و آسیب‌هایی که فرزندان را درگیر می‌کند

شقایق درویشی، دکترای تخصصی روان‌شناسی و عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران، با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است متوجه فرزندان پس از طلاق والدین شود، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آسیب‌هایی متوجه کودکان در طول فرایند طلاق والدین و جدایی آنها می‌شود که تأثیرات متعددی بر توسعه و رشد کودک دارد و این آسیب‌ها می‌تواند حتی پس از طلاق والدین و در ادامه زندگی افراد تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه آسیب‌هایی که در پی طلاق والدین متوجه فرزندان می‌شود می‌تواند به صورت اجتماعی، روانی و حتی فیزیکی بروز کند، می‌افزاید: از جمله آسیب‌ها و مشکلات این کودکان می‌توان به درگیر شدن با استرس و اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، پرخاشگری و ایجاد خلاء عاطفی اشاره کرد، همچنین ممکن است این کودکان با مشکلات تحصیلی مانند افت نمرات و نداشتن تمرکز مواجه شوند.

دکترای تخصصی روان‌شناسی و عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران با اشاره به اینکه احتمال بروز اختلالات روانی نیز برای این کودکان متحمل است، تصریح می‌کند: پرخاشگری، منزوی شدن و داشتن تمایل به تنهایی، از جمله دیگر آسیب‌هایی است که می‌تواند متوجه فرزندان شود، همچنین این کودکان گاهی اوقات احساس گناه را تجربه می‌کنند و دچار دوگانگی ناراحتی و خوشحالی می‌شوند و با توجه به آسیب‌هایی که متوجه آنها می‌شود ممکن است در روابط اجتماعی و بین فردی خود نیز دچار مشکل شوند.

درویشی با بیان اینکه طلاق والدین به طور قطع زندگی فرزندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کودکان شرایط دشواری را تحمل می‌کنند، ادامه می‌دهد: می‌توان گفت که به نوعی این کودکان قربانی تصمیم پدر و مادر خود می‌شوند و والدین باید در جریان این تصمیم، شرایط و وضعیت فرزندان خود را نیز در نظر بگیرند و سعی در به حداقل رساندن آسیب‌های طلاق برای فرزندان خود داشته باشند.

دلایل طلاق را برای فرزندان شرح و به او احساس امنیت دهید

وی با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری صحیح والدین و تأثیر آن در پیشگیری از بروز مشکل و آسیب برای فرزندان می‌گوید: برخی والدین در جریان فرایند طلاق محیطی دارای تنش و پر از مشاجره ایجاد می‌کنند که همین موضوع می‌تواند تأثیرات متعدد و بی‌شماری بر روح و روان فرزندان آنها داشته باشد.

دکترای تخصصی روان‌شناسی و عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران با اشاره به اینکه کودکانی که در معرض تنش و مشاجره‌های فیزیکی یا لفظی والدین خود قرار می‌گیرند ممکن است پس از طلاق رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه از خود نشان دهند، اضافه می‌کند: کودکان در جریان جدایی والدین، احساس نداشتن امنیت را تجربه می‌کنند و افسردگی، ترس از تنهایی، اضطراب و بی‌قراری، از جمله هیجانات و احساساتی است که کودکان با آنها درگیر می‌شوند.

درویشی با اشاره به اینکه برخی کودکان خود را مقصر اصلی طلاق والدین می‌دانند، می‌افزاید: به منظور پیشگیری از اینکه کودکان احساس گناه را تجربه کنند، والدین باید پیش از طلاق دلایل خود برای جدایی را به فرزند توضیح دهند و این توضیحات باید با توجه به شرایط، سن و درک و فهم کودک به او ارائه شود و در این جریان، کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند مؤثر واقع شود.

وی با تاکید بر لزوم دادن احساس امنیت و دوست داشته شدن به کودک خاطرنشان می‌کند: استرس از جمله آسیب‌های جدی است که در پی جدایی والدین متوجه کودکان می‌شود و خود می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های دیگری باشد، از همین رو والدین باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا به کودک خود آرامش دهند.

کاهش آسیب‌های طلاق برای فرزندان نیازمند توجه ویژه‌ای به حمایت عاطفی، روانی و اجتماعی آنها و مهم‌ترین راهکار، برقراری یک محیط پایدار و محبت‌آمیز برای کودکان است، والدین باید با همکاری و هماهنگی یکدیگر، روندی ثابت و پایدار را حفظ کنند که به کودکان حس امنیت و آرامش بدهد، همچنین، والدین باید به صورت فعالانه فضایی فراهم کنند که کودکان احساس کنند می‌توانند نگرانی‌ها و احساسات خود را به راحتی بیان کنند.

روان‌شناسان و مشاوران می‌توانند به کودکان و والدین کمک کنند تا با احساسات و تغییرات ناشی از طلاق بهتر کنار بیایند، جلسات مشاوره فردی و گروهی می‌تواند به فرزندان کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کنند و مهارت‌های لازم برای مقابله با چالش‌های جدید را فراگیرند، همچنین مشاوران می‌توانند به والدین راهکارهای عملی برای حمایت بهتر از فرزندانشان ارائه دهند.

حتی پس از طلاق، تلاش برای حفظ روابط سالم و مثبت با هر دو والد می‌تواند به کودکان کمک کند تا احساس تنهایی و انزوا نکنند، والدین باید تلاش کنند تا به صورت منظم و باکیفیت با فرزندان خود وقت بگذرانند و فعالیت‌هایی را انجام دهند که به تقویت رابطه عاطفی بین آنها کمک کند، این تعاملات می‌تواند احساس تعلق و محبت در کودکان را تقویت و به آنها در کنار آمدن با جدایی والدین کمک کند.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج