ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تفسیر تست‌های آنلاین روانشناسی، ممنوع!

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - یزد:

تست‌های روانشناسی آنلاین، ابزاری محبوب و جذاب برای شناخت شخصیت و وضعیت روانی افراد هستند اما باید به دقت و اعتبار آن‌ها توجه شود چرا که هرچند برخی از این تست‌ها، براساس اصول علمی و پژوهش‌های دقیق طراحی شده‌اند و می‌توانند به درک بهتر از خود کمک کنند ولی بسیاری دیگر، تنها با هدف سرگرمی و جذب مخاطب ارائه می‌شوند و فاقد اعتبار علمی هستند.

در دنیای امروز، تست‌های روانشناسی آنلاین به یکی از ابزارهای پرطرفدار برای شناخت شخصیت، ارزیابی سلامت روان و تعیین ویژگی‌های رفتاری تبدیل شده‌اند.

با افزایش علاقه مردم به خودشناسی و پیگیری وضعیت روانی‌شان، هزاران تست روانشناسی در فضای مجازی به‌ راحتی در دسترس هستند اما سؤال اصلی اینجاست؛ «آیا این تست‌های آنلاین واقعاً دقیق و معتبر هستند و می‌توان به نتایج آن‌ها اعتماد کرد؟»

به طور کلی تست‌های روانشناسی آنلاین به‌ دو دسته عمده «تست‌های شخصیتی» و «تست‌های مربوط به سلامت روان» تقسیم می‌شوند؛ هر چند که تست‌های دیگری به عنوان تست‌های سرگرمی و عمومی نیز وجود دارند که به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های عمومی موجودند که این آزمون‌ها معمولاً بدون پایه علمی قوی و عمدتاً با هدف سرگرمی طراحی می‌شوند و نتایج آن‌ها به هیچ وجه علمی و دقیق محسوب نمی‌شوند.

تست‌های شخصیتی، ابزاری هستند که به منظور سنجش ویژگی‌های شخصیتی افراد به کار می‌روند؛ این تست‌ها به کمک سوالاتی در حوزه‌های مختلف رفتاری و فکری، به افراد کمک می‌کنند تا به درک بهتری از ویژگی‌های شخصیتی، الگوهای فکری و عاطفی، و نقاط قوت و ضعف خود دست پیدا کنند.

تست‌های سلامت روان نیز ابزارهای سنجشی هستند که برای ارزیابی وضعیت روانی، شناختی، عاطفی و رفتاری افراد به کار می‌روند. این تست‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ها، مصاحبه‌ها و طراحی فعالیت‌های خاص، به متخصصان کمک می‌کنند تا مشکلات یا ویژگی‌های روان‌شناختی و رفتاری افراد را شناسایی کرده و در صورت نیاز، راهکارهای درمانی یا مشاوره‌ای ارائه دهند.

برخی از این تست‌ها شامل آزمون‌های معتبر علمی و استاندارد مانند تست شخصیت‌شناسی MBTI (مایرز-بریگز)، تست پنج عامل بزرگ شخصیت (Big Five) و تست افسردگی بک (BDI) هستند که توسط روانشناسان طراحی شده و اعتبار بالاتری دارند و در واقع این تست‌ها، نسخه‌های کوتاه و دیجیتالی از تست‌های روانشناسی استاندارد و مورد استفاده در کلینیک‌های روان‌شناسی هستند.

با تمام این اوصاف، اعتبار علمی یک تست روانشناسی به عوامل مختلفی از جمله طراحی صحیح سوالات، بررسی‌های آماری و البته پژوهش‌های طولانی‌مدتی که بر روی نمونه‌های بزرگ انجام شده‌اند، بستگی دارد.

تست‌های معتبر روانشناسی به دلیل داشتن شاخص‌های روان‌سنجی روایی و پایایی مشخص، به نتایج دقیق‌تری دست پیدا می‌کنند. ‌شاخص‌ روایی، نشان‌دهنده این است که آیا تست مورد نظر واقعاً چیزی را که ادعا می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند یا خیر و شاخص پایایی نیز به معنای ثبات و تکرارپذیری نتایج تست است.

بسیاری از تست‌های روانشناسی معتبر آنلاین از تحقیقات علمی پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل قابل اعتمادترند. به عنوان مثال، تست‌های «پنج عامل بزرگ شخصیت» و تست «مایرز-بریگز»، که مبتنی بر پژوهش‌های معتبر روانشناسی هستند، دارای سطح بالایی از روایی و پایایی هستند و نتایج حاصل از آن‌ها تا حدودی می‌تواند به افراد در درک بهتر شخصیت خود کمک کند.

البته علاوه بر اهمیت استاندارد بودن تست‌های روانشناسی آنلاین، یکی دیگر از چالش‌های اصلی در این حوزه نبود راهنمایی‌های حرفه‌ای و تفسیر دقیق نتایج است به طوری که بسیاری از افراد پس از انجام این تست‌ها به تفسیر نادرست نتایج می‌پردازند و گاه این نتایج را به‌عنوان یک حقیقت قطعی درباره خود یا وضعیت روانی‌شان تلقی می‌کنند.

نبود یک روانشناس حرفه‌ای برای تفسیر نتایج و توضیح دقیق مفاهیم تست می‌تواند موجب اشتباهات و سوء‌تفاهم‌های جدی شود.

همچنین، برخی از تست‌های آنلاین بدون پشتوانه علمی طراحی شده‌اند و با هدف کسب بازدید بیشتر یا جمع‌آوری اطلاعات کاربران به کار می‌روند؛ این تست‌ها، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های غیرتخصصی، عمدتاً سرگرمی‌محور هستند و نتایجی غیر دقیق و حتی گمراه‌کننده به کاربران ارائه می‌دهند.

موضوع دیگری که در خصوص تست‌های آنلاین روانشناسی اهمیت بالایی دارد، نتیجه و پیامد استفاده از آنهاست؛ نتایج تست‌های آنلاین روانشناسی می‌توانند تأثیرات روانی مثبتی مانند افزایش خودآگاهی و شناخت ویژگی‌های شخصیتی داشته باشند اما در برخی موارد، افراد ممکن است به دلیل نتایج منفی یا نامطلوب دچار استرس و اضطراب شوند.

افرادی که نتایج تست‌های افسردگی، اضطراب یا دیگر اختلالات روانی را مشاهده می‌کنند، بدون تأیید یک روانشناس حرفه‌ای ممکن است به اشتباه تصور کنند که دچار مشکلات جدی روانی هستند.

همچنین، تکیه بیش از حد بر نتایج تست‌های شخصیت‌شناسی ممکن است باعث ایجاد برداشت‌های غلط درباره خود شود؛ این موضوع، به‌ویژه در افرادی که به دنبال یافتن هویت و مشخصات خود هستند، تأثیر بیشتری دارد و در درازمدت می‌تواند منجر به ایجاد تصورات اشتباه و اعتماد به نفس پایین شود.

با تمام این تفاسیر در صورتی که افراد تمایل به استفاده از این تست‌ها را دارند بایستی در انتخاب تست‌های روانشناسی آنلاین، به نکات مهمی که ذکر می‌شود توجه کنند؛ باید ابتدا از اعتبار علمی تست‌های روانشناسی مطمئن شویم؛ تست‌هایی که بر مبنای پژوهش‌های علمی و با تأیید متخصصان روانشناسی ارائه شده‌اند، اعتبار بیشتری دارند. به عنوان مثال، تست‌هایی مانند  «Big Five»، «MBTIK» و « BDI» از جمله آزمون‌های معتبر در زمینه شخصیت و سلامت روان هستند.

علاوه بر اعتبار علمی تست، توجه منبع معتبر نیز از مواردی است که باید به آنها توجه کنیم؛ برای این کار باید تست‌های روانشناسی آنلاین را از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط با روانشناسی انجام دهیم. وب‌سایت‌هایی مانند وب‌سایت‌های تخصصی روانشناسی، دانشگاه‌ها یا مراکز روانشناسی دارای اعتبار و دقت بیشتری در ارائه تست‌ها هستند.

حتی اگر تمایل دارید بدون مراجعه به روانشناس تست‌ روانشناسی داشته باشید، حتما پس از دریافت نتیجه تست، برای تحلیل و تفسیر آن با یک روانشناس مشورت کنید.

برای تفسیر نتایج تست‌های معتبر، بهتر است از روانشناس یا متخصصی که در این زمینه مهارت دارد، کمک بگیرید و هرگز نتایج را به تنهایی و بدون تفسیر تخصصی به عنوان یک نتیجه نهایی نپذیرید.

در پایان تست‌هایی که با عناوینی مانند «آینده شما»، «ویژگی پنهان شخصیت شما» یا «تیپ شخصیتی بر اساس تصویر انتخابی» ارائه می‌شوند، عموماً علمی نیستند و نتایج آن‌ها قابل اعتماد نیست لذا از انجام آنها پرهیز کنید یا صرفاً آنها را به عنوان یک سرگرمی بدانید.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج