ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نسل Z هستم؛ لطفا مرا بیشتر بشناسید

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - زنجان :

درک عمیق‌تر از نسل زد نه تنها به خود آن‌ها، بلکه به جامعه نیز کمک خواهد کرد تا به سمت آینده‌ای روشن‌تر و پرانرژی‌تر حرکت کند. 

Generation Z یا همان نسل زد که به اختصار به آن Gen Z می‌گویند، بنا به تعریف جامعه‌شناسان، افرادی هستند که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ میلادی و به تاریخ شمسی ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ متولد شده‌اند. 

این نسل در یک فضای کاملاً دیجیتال بزرگ شده‌اند و اینترنت و تکنولوژی، تاثیری انکارناپذیر بر آنان گذاشته است. نسل زد را افرادی کم حوصله، پرمطالبه، بی‌اعتماد، حواس پرت و البته تأثیرگذار می‌دانند اما این‌ها همه خصوصیاتی نیست که نسل زد با آن تعریف می‌شود.

زندگی نسل Z به تکنولوژی و اینترنت گره خورده است. نسل Z یا در واقع بخشی از دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌های خودمان، نه تنها موثرترین نسل بر موج‌های اجتماعی و ترندهای فضای مجازی هستند، بلکه زبان و ادبیات مخصوص خودشان را ابداع کرده‌اند.

نحوه ارتباط نسل Z با جهان اطراف خود بسیار متفاوت از سایر نسل‌ها است و آن‌ها از طریق تولید محتوای آنلاین، چت و تماس ویدیویی و شرکت فعالانه در جنبش‌های اجتماعی خود را ابراز می‌کنند. فضای مجازی نقشی پررنگ در تمامی جنبه‌های زندگی آنان مثل هویت‌یابی، رفتارهای مقابله‌ای، تنظیم هیجان و ارتباطات دارد.

همه این تعاریف موجب می‌شود نسل زد را افرادی بی‌احساس و بی‌تفاوت نسبت به هر مسئله‌ای تصور کنیم این در حالی است که نسل زد در میان انبوهی از اضطراب و استرس زندگی و رشد می‌کند. مسائلی مثل احساس تنهایی، ایجاد یک زندگی بامعنا، تصور نامطمئن درباره هویت و خود و ارتقای کیفیت سلامت روانی از جمله مسائلی هستند که نسل زد به طور مدام با آن‌ها درگیر است. اگر بخواهم یک توصیف از نسل زد داشته باشم آنها را به زندانی‌های اینترنت توصیف می‌کنم که در زندان‌های انفرادی تلفن‌های همراهشان زندگی ‌می‌کنند. 

این نسل در فضای مجازی متولد شده‌اند، با بازی‌های ویدئویی بزرگ شده‌اند و احتمالا بازی با هم‌سالانشان در کوچه را حتی تصور هم نکرده باشند. به جای بازی‌های جمعی که صدای خنده و فریادشان در کوچه بپیچد در «کلش اف کلنز» اتک زده‌اند. این افراد نسل گوشی‌های هوشمند هستند.

یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نوزایی‌فکری در جامعه کنونی، اظهار می‌کند: جوانان دهه ۸۰، دیگر مانند جوانان دهه‌های پیشین نیستند. جوانان امروزی با توجه به انجام تحصیلات و کسب علم و دانش افرادی به اصطلاح خردگرا هستند؛ این افراد از منطق پیروی می‌کنند و سنت‌خواهی و سنت‌گرایی را پشت سر گذاشته‌اند.

زینب مصطفوی عنوان می‌کند: جوانان امروزی تکیه به تجربه‌های زندگی بزرگترهای خود را کنار گذاشته‌اند و اکنون به‌واسطه تحصیل و کسب علم، طرز تفکر جوانان تغییر کرده و اعمال، رسم و سنت ریش‌سفیدان برای آنها پایان یافته است.

این جامعه شناس به تاثیر رسانه‌های جمعی و نقش همسالان در رفتار متفاوت نسل جدید اشاره کرده و می‌گوید: سریال‌ها، رسانه‌های جمعی و فضای مجازی همواره جوانان را به ساختن زندگی خود تشویق کرده‌اند و اکنون جوانان عنوان می‌کنند که ما هستیم که زندگی را می‌سازیم.

مصطفوی می‌افزاید: اکنون جوانان تقدیر را نمی‌پذیرند و می‌خواهند زندگی خودشان را بسازند و در نتیجه خواسته‌ها و اعمال آنها با سنت‌خواهان متفاوت است.

در ادامه یک روانشناس، شناخت نسل زد را ضروری دانسته و می‌گوید: شناخت ابعاد روانشناسی نسل Z می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر با این نسل ارتباط برقرار کرده و از توانایی‌ها و استعدادهای آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

اعظم نوری متذکر می‌شود: با توجه به ویژگی‌ها، چالش‌ها و تأثیرات نسل زد، می‌توانیم راهکارهای مناسبی برای حمایت از این نسل و ایجاد یک محیط مطلوب برای رشد و توسعه آن‌ها فراهم کنیم. در نهایت، درک عمیق‌تر از نسل Z نه تنها به خود آن‌ها، بلکه به جامعه نیز کمک خواهد کرد تا به سمت آینده‌ای روشن‌تر و پرانرژی‌تر حرکت کند.

وی تصریح می‌کند: مسائل مربوط به حوزه سلامت روان، اضطراب، افسردگی، روابط عاطفی کمرنگ و تفاوت با خانواده و والدین، از چالش‌های این نسل محسوب می‌شوند که باید بررسی شوند. ویژگی‌های اختصاصی این نسل و شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی، نسل Z را به نسلی متفاوت و نیازمند شناخت بیشتر تبدیل کرده است.

نوری با بیان اینکه نه این نسل را می‌شناسیم و نه برایش تولید محتوا می‌کنیم، یادآور می‌شود: تربیت نسلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که نیاز به آموزش دارد؛ آموزش شامل سه لایه «خانواده، اجتماع و رسانه» است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه خانواده‌ها نیز باید وظایف خود را ایفا کنند، خاطرنشان می‌کند: تا هفت سالگی درک کودکان محیطی است و آنها همه چیز را در فضای خانواده درک می‌کنند. در آن دوره، بایدها و نبایدهای تربیت رسانه‌ای را باید برای بچه‌ها تعریف کنیم. این نسل در مواجهه با رسانه‌های دیجیتال ویژگی‌های خود را پیدا کرده‌اند. بنابراین نیاز داریم روی مباحث سواد رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای روی نسل جدید به ویژه نسل آلفا کار کنیم، چون خودمان آموزش ندیده‌ایم دنبال روش‌های سنتی هستیم آن هم در حالی که می‌توانیم با استفاده از منابع و محتوای تولیدشده در این راستا در مواجهه با کودکان و تربیت نسلی آنها عملکرد موفق‌تری داشته باشیم.

نسلی که باید شناخت

نسل Z نسلی هستند که به وضوح می‌گویند چه می‌خواهند و دنبال خواسته خود می‌روند، رودربایستی با کسی ندارند و تکلیف‌شان با خودشان مشخص است هر چند که نسل ما می‌گوییم این نسل سردرگم هستند. با این حال باید به دنبال زبان مشترکی بود که هردو نسل بتوانند در کنار هم زندگی آرامی را پشت سر گذاشته و هر کس در جایگاه خود از زندگی لذت ببرند چرا که والدین هم نسل ما نیاز به فرزندانی حرف گوش کن و فرزندانمان هم نیاز به والدینی صبور دارند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج