ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تلفن‌های هوشمند به حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن کمک می‌کنند

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

‌بازی‌های فکری و مکمل‌های حافظه را فراموش کنید، زیرا کلید حفظ عملکرد شناختی با افزایش سن ممکن است به سادگی تنظیم یک یادآور روی تلفن همراه شما باشد. این یافته قابل توجه از یک مطالعه جدید به دست آمده است که باور متعارف در مورد پیری و حافظه را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که کمک‌های خارجی به حافظه می‌توانند برخی از تفاوت‌های ایجاد شده در حافظه با افزایش سن را به طور کامل حذف کنند.

گروهی از محققان دانشگاه تگزاس در آرلینگتون و دانشگاه ایالتی آریزونا دریافته‌اند که یادآورهای دیجیتال می‌توانند به طور مؤثر زوال مرتبط با افزایش سن را در «حافظه مربوط به آینده» که توانایی ما برای به خاطر سپردن انجام کارها در آینده است، از بین ببرند. این نوع حافظه برای کارهای روزمره مانند یادآوری مصرف داروها، حضور در قرار ملاقات‌ها یا پرداخت به موقع صورت حساب‌ها ضروری است.

به نقل از اس‌اف، هانتر بال (Hunter Ball)، سرپرست تیم تحقیق و استادیار روانشناسی می‌گوید: حافظه مربوط به آینده برای زندگی روزمره و حفظ استقلال به ویژه با افزایش سن افراد، ضروری است. ناتوانی در به خاطر سپردن وظایف آینده می‌تواند منجر به عواقب جدی شود و تحقیقات قبلی نشان داده است که حافظه مربوط به آینده با افزایش سن کاهش می‌یابد.

این مطالعه نشان می‌دهد در حالی که افراد مسن معمولا بیشتر از جوانان با انواع خاصی از وظایف مربوط به حافظه دچار مشکل می‌شوند، دسترسی به یادآورها می‌تواند زمین بازی را هموار کند. این یافته می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای حمایت از پیری سالم و استقلال در میان سالمندان داشته باشد.

چالش حافظه

تصور کنید در خواربار فروشی هستید و باید به یاد داشته باشید که نسخه خود را از داروخانه تهیه کنید. این نوع به خاطر سپردن از حافظه آینده استفاده می‌کند که یک مهارت شناختی مهم است که به ما کمک می‌کند تا در زندگی روزمره رو به جلو حرکت کنیم. برای بزرگسالان مسن‌تر، این نوع وظایف می‌تواند به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز شود و به طور بالقوه منجر به از دست دادن زمان خوردن داروها، قرار ملاقات‌های فراموش شده یا سایر اختلالات روزانه شود که می‌تواند بر توانایی آنها برای زندگی مستقل تأثیر بگذارد.

گروه تحقیقاتی می‌خواستند بفهمند که چگونه انواع مختلف یادآورها ممکن است به افراد مسن کمک کند تا این نیازهای حافظه را مدیریت کنند. آنها دو آزمایش جداگانه انجام دادند که توانایی افراد جوانتر و مسن‌تر را برای به خاطر سپردن وظایف خاص و کلی آینده، با و بدون کمک یادآور آزمایش کردند.

در آزمایش اول، از ۹۶ شرکت‌کننده، ۵۷ جوان و ۳۹ نفر با میانگین سنی ۶۵ سال، خواسته شد که کلمات خاصی را در حین انجام کارهای دیگر به خاطر بسپارند. گاهی اوقات آنها مجبور بودند فقط یک کلمه را به خاطر بسپارند، در حالی که در بعضی مواقع باید چهار کلمه مختلف را به خاطر بسپارند.

آزمایش دوم شامل ۸۱ شرکت کننده، ۴۴ جوان و ۳۷ فرد با میانگین سنی ۶۷ سال بود و از رویکرد کمی متفاوت استفاده کرد. به جای به خاطر سپردن کلمات خاص، شرکت‌کنندگان باید دسته‌هایی را به خاطر می‌آوردند مانند میوه یا حیوان و هر زمان که کلمه‌ای را می‌دیدند که در آن دسته‌ها قرار می‌گرفت، پاسخ می‌دادند.

آن چه که این آزمایش‌ها را منحصربه‌فرد می‌کرد، نحوه ترکیب یادآورها بود. گاهی اوقات شرکت‌کنندگان می‌توانستند کلمات یا دسته‌هایی را که باید به خاطر بسپارند در بالای صفحه رایانه‌شان ببینند، در حالی که در برخی مواقع مجبور بودند صرفاً به حافظه خود تکیه کنند. محققان همچنین حرکات چشم شرکت کنندگان را ردیابی کردند تا ببینند چقدر به یادآورها نگاه می‌کنند.

نتایج شگفت‌انگیز بود

این یافته‌ها برخی از مفروضات رایج در مورد پیری و حافظه را به چالش کشید. در آزمایش اول، زمانی که شرکت‌کنندگان مجبور بودند کلمات خاصی را به خاطر بسپارند، افراد مسن‌تر به اندازه جوان‌ترها عمل کردند، حتی بدون یادآوری.

با این حال، آزمایش دوم تفاوت‌های جالبی را نشان داد. زمانی که شرکت‌کنندگان مجبور بودند به جای کلمات خاص، دسته‌ها را به خاطر بسپارند، افراد مسن‌تر از جوان‌ترها، به‌ویژه زمانی که مجبور بودند چندین دسته را همزمان به خاطر بسپارند، بیشتر با مشکل مواجه می‌شدند. اما یافته کلیدی اینجاست: وقتی یادآورها در دسترس بودند، این تفاوت‌های مربوط به سن به طور کامل ناپدید شدند.

آنچه به طور ویژه جذاب است، این است که چگونه افراد مسن‌تر از یادآورها استفاده می‌کنند. وقتی کار سخت‌تر بود، افراد مسن‌تر بیشتر از جوان‌ترها یادآوری‌ها را بررسی می‌کردند. این نشان می‌دهد که افراد مسن می‌توانند به طور مؤثر مشکلات حافظه را با استفاده استراتژی کمک‌های خارجی جبران کنند.

نتیجه آن در زندگی روزمره

بسیاری از افراد مسن در حال حاضر از وسایل کمک حافظه مختلف استفاده می‌کنند. از فهرست‌ کارهای ساده گرفته تا دستیارهای دیجیتال پیچیده مانند الکسا. این تحقیق نشان می‌دهد که چنین استراتژی‌هایی نه تنها مفید هستند، بلکه می‌توانند تفاوت‌های حافظه مرتبط با سن را در موقعیت‌های خاص از بین ببرند.

به عنوان مثال، به جای تلاش برای به خاطر سپردن تمام داروهای خود در طول روز، یک فرد مسن ممکن است از تنظیم یادآورهای خاص در تلفن خود یا استفاده از یک سازمان دهنده قرص با زنگ هشدار بهر مند شود. به طور مشابه، یادآورهای تقویم دیجیتال برای قرار ملاقات‌ها یا پرداخت خودکار صورتحساب می‌تواند کمک کننده باشد.

این تحقیق همچنین یک نکته مهم در مورد پیری و سازگاری را نشان می‌دهد: در حالی که برخی از توانایی‌های شناختی ممکن است با افزایش سن کاهش یابد، افراد مسن‌تر می‌توانند به طور مؤثر با استفاده از ابزارها و استراتژی‌های خارجی این کاهش‌ها را جبران کنند. این نشان می‌دهد که حمایت از پیری سالم فقط به معنای جلوگیری از زوال نیست، بلکه در مورد ارائه ابزارها و استراتژی‌های مؤثر برای رفع محدودیت‌های بالقوه نیز هست.

این تحقیق نشان می‌دهد که ممکن است کمتر نیاز باشد که آینده سلامت شناختی به جلوگیری از کاهش حافظه بپردازد و بیشتر در مورد توسعه روش‌های نوآورانه برای سازگاری با آن باشد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج