ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

سازوکار کاهش فشار روانی مراقبت از «مبتلایان به آلزایمر»

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

آلزایمر به‌عنوان یک بیماری پیشرونده، نه‌تنها زندگی بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه فشارهای زیادی بر مراقبین آن‌ها وارد می‌کند. مراقبین این بیماران با مشکلات روانی و جسمانی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع باعث شده توجه بیشتری به سلامت آن‌ها معطوف شود.

به گزارش ایسنا، بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین اختلالات شناختی است که با از دست دادن تدریجی حافظه و توانایی‌های شناختی بروز می‌کند و به مرور زمان نیاز به مراقبت و حمایت شبانه‌روزی بیمار را افزایش می‌دهد. مراقبین این بیماران غالباً اعضای خانواده هستند که مسئولیت سنگین نگهداری از بیمار را بر عهده دارند. این مسئولیت می‌تواند فشارهای روانی و عاطفی زیادی را به مراقبین تحمیل کند، به‌ویژه زمانی که شاهد زوال تدریجی توانایی‌های بیمار خود هستند. ازاین‌رو، بررسی بار روانی مراقبین و شناسایی روش‌های موثر برای کاهش این فشارها اهمیت ویژه‌ای دارد.

بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبت از بیماران آلزایمر می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامت جسمانی و روانی مراقبین بگذارد. مراقبت طولانی‌مدت و بدون وقفه، افزایش استرس، افسردگی، اضطراب و فرسودگی شغلی از جمله چالش‌هایی است که مراقبین با آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل، تحقیقات بیشتر برای شناخت بهتر این مشکلات و ارائه راهکارهایی برای کاهش فشار روانی مراقبین ضروری است. پرداختن به این موضوع می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مراقبین کمک کند و همچنین تأثیرات مثبت بر روند مراقبت از بیماران آلزایمر داشته باشد.

در پژوهشی که به‌تازگی توسط گروهی از محققان انجام شده است، تأثیرات روانی که مراقبین بیماران آلزایمر تجربه می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته اند. این تحقیق توسط مهدی رستمی، از گروه روانشناسی موسسه پژوهشی کی من در کانادا و با همکاری دانشگاه‌های غربی انتاریو و شرق لندن انجام شده است. محققان در این پژوهش تلاش کردند تا با بررسی بارهای روانی مراقبین و روش‌های مقابله‌ای که آن‌ها برای کاهش این فشارها به‌کار می‌برند، اطلاعات جدیدی به دست آورند.

این پژوهش از رویکرد کیفی استفاده کرده و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۲۶ مراقب از مراکز درمانی بیماران آلزایمر در منطقه ریچموند هیل کانادا جمع‌آوری شده اند. انتخاب این افراد به شیوه هدفمند انجام گرفت و تا زمانی که داده‌های کافی برای تحلیل فراهم نشد، مصاحبه‌ها ادامه یافت.

نتایج این پژوهش نشان دادند که مراقبین با چالش‌های متعددی از جمله مشکلات رفتاری بیماران، کمبود حمایت اجتماعی، و فشارهای مالی روبرو هستند.

از دیگر چالش‌های گزارش‌شده، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی روزانه بودند که باعث می‌شدند مراقبین با استرس بیشتری مواجه شوند. بااین‌حال، بسیاری از مراقبین استراتژی‌های مقابله‌ای متنوعی را برای مدیریت این فشارها به کار می‌گرفتند. برخی از آن‌ها از روش‌های فعال مانند جستجوی اطلاعات و حمایت‌های روانشناختی استفاده می‌کردند، در حالی که برخی دیگر به روش‌های انفعالی مانند اجتناب از مواجهه با مشکلات روی می‌آوردند.

همچنین، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که وجود حمایت اجتماعی و استفاده از استراتژی‌های مقابله‌ای فعال، تأثیر چشمگیری در کاهش فشار روانی مراقبین دارد.

مراقبینی که توانسته بودند از حمایت خانواده و دوستان بهره‌مند شوند، سطح استرس کمتری داشتند و بهتر توانسته بودند با شرایط خود سازگار شوند. از سوی دیگر، برخی از مراقبین نیز دستاوردهای مثبتی مانند رشد شخصی و بهبود روابط خانوادگی را تجربه کردند که نشان‌دهنده اثرات مثبت این نوع از مراقبت است.

از یافته‌های تکمیلی این پژوهش می‌توان به تأثیر شدید مشکلات رفتاری بیماران آلزایمر بر سلامت روانی مراقبین اشاره کرد. بسیاری از مراقبین به دلیل پرخاشگری یا سردرگمی بیماران، دچار اضطراب و استرس شدید می‌شدند که به مرور زمان به فرسودگی روانی منجر می‌شد.

همچنین، مشکلات مالی نیز به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی مراقبین مطرح بود، چرا که هزینه‌های درمانی بالا و کاهش درآمد، فشارهای مضاعفی را به آن‌ها وارد می‌کرد.

پژوهشگران امیدوارند که یافته‌های این تحقیق که در «مجله پزشکی بالینی ابن‌سینا» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان منتشر شده اند،. بتوانند به ارائه راهکارهای موثرتری برای حمایت از مراقبین بیماران آلزایمر منجر شده و به بهبود کیفیت زندگی این افراد کمک کنند.

این نتایج نشان‌دهنده اهمیت توجه بیشتر به سلامت روانی و جسمانی مراقبین و ضرورت ایجاد سیستم‌های حمایتی قوی برای آن‌ها است.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج