ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

سلامت روان چگونه شخصیت کودکان را شکل می‌دهد؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خوزستان:

یک متخصص روانشناسی بالینی با اشاره به اهمیت سلامت روان در شکل‌گیری شخصیت کودکان گفت: سلامت روانی در کودکان، نیازمند رویکردهای گوناگونی است که شامل گفت‌وگو با کودکان، ارتقای مهارت‌های ارتباطی آن‌ها، مدیریت استرس و تشویق به فعالیت‌های خلاقانه روزمره می‌شود.

دکتر قدسیه حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۱۶ مهرماه روز ملی کودک، اظهار کرد: سلامت روانی کودکان یکی از مهمترین عواملی است که بر رشد شخصیت آن‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. کودکی که دارای سلامت روانی است، قادر خواهد بود با موفقیت با چالش‌های روزمره زندگی مقابله و روابط سالمی را با دیگران تجربه کند.

وی افزود: سلامت روان در کودکان مستقیما به یادگیری و عملکرد تحصیلی آن‌ها مرتبط است و برای ایجاد پایه‌های سالم برای زندگی بزرگسالی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. اهمیت سلامت روان تنها به جنبه‌های روانی و عاطفی کودکان مربوط نمی‌شود بلکه بر توانایی‌های شناختی و اجتماعی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

این متخصص روانشناسی بالینی گفت: سلامت روان منجر می‌شود کودک در محیط مدرسه روابط دوستانه بهتری را تجربه کند. سلامت روان در کودکان می‌تواند به عنوان پیش‌نیازی برای رشد فیزیکی سالم آن‌ها در نظر گرفته شود. شواهد و مطالعات نشان داده است کودکانی که تحت فشار و استرس مداوم قرار دارند، بیماری‌های فیزیکی  بیشتری را تجربه می‌کنند.

شاخص‌های سلامت روان در کودکان

حکیم‌زاده عنوان کرد: شاخص‌های سلامت روانی کودکان بسیار گسترده و متنوع هستند که تعادل در هیجانات، اعتماد به نفس، رفتارهای اجتماعی، خلاقیت، توانایی تمرکز و توجه، توانایی حل مسئله و خلاقیت، مهارت‌های تحصیلی، رضایت از زندگی، سطح اضطراب و افسردگی و سطح استقلال و خودکنترلی مهم‌ترین شاخص‌ها هستند.

وی افزود: کودکانی که با هیجان‌های خود آشنا هستند و مهارت‌های مدیریت هیجانی دارند، بهتر می‌توانند با استرس مواجه شوند و روابط سالمی را با دیگران برقرار کنند. اعتماد به نفس شامل اعتماد به توانایی‌ها، احساس ارزشمندی و پذیرش خود است. کودکانی که اعتماد به نفس خوبی دارند، معمولا برای مواجهه با چالش‌ها و رسیدن به اهداف خود قوی‌تر هستند.

این متخصص روانشناسی بالینی گفت: رفتارهای اجتماعی نیز شامل مهارت‌های ارتباطی، تعاملات دوستانه، همکاری و تعامل با دیگران است. کودکانی که در این زمینه موفق هستند، معمولا دارای روابط سالم و مثبت با همسالان و بزرگسالان هستند.

وی افزود: توانایی حل مسائل، خلاقیت در فکر و ایده‌پردازی و پذیرش تفاوت‌ها نشان‌دهنده سلامت روانی است. میزان توجه کودک به وظایف و فعالیت‌های مختلف، توانایی تمرکز و حفظ توجه به طولانی مدت نیز بسیار مهم است.

حکیم‌زاده ادامه داد: میزان توانایی کودکان برای حل مسائل مختلف و استفاده از خلاقیت در روند حل مسائل نیز شاخص مهمی است. پیشرفت در زمینه‌های تحصیلی مانند خواندن، نوشتن، محاسبه و مسائل مرتبط با مهارت‌های تحصیلی دیگر، نشانگر رشد و توسعه سلامت روانی کودکان است. همچنین میزان خوشحالی، رضایت و شادکامی کودکان نشان‌دهنده سلامت روان آنان است.

وی بیان کرد: میزان اضطراب و افسردگی کودکان و تاثیر آن بر کیفیت زندگی روزمره آن‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. توانایی کودک در انجام وظایف و فعالیت‌های روزمره بدون وابستگی به دیگران و توانایی مدیریت خود نیز بسیار مهم است.

عوامل موثر بر سلامت روان کودکان

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: سلامت روانی در کودکان، نیازمند رویکردهای گوناگونی است که شامل گفت‌وگو با کودکان، ارتقای مهارت‌های ارتباطی آن‌ها، مدیریت استرس و تشویق به فعالیت‌های خلاقانه روزمره می‌شود.

وی افزود: ارتباطات سالم و نزدیک با والدین و اعضای خانواده و فراهم کردن یک محیط پایدار و پشتیبان برای کودکان، امنیت محیط مدرسه، ارتباطات مثبت با معلمان و ارائه فرصت‌های یادگیری برای کودکان، داشتن دوستان صمیمی و ارتباطات مثبت با همسالان، آموزش مهارت‌های مقابله با استرس، حل مسئله و مدیریت احساسات، توجه به هویت فردی و فراهم کردن فضاهایی برای بیان و ارتباط با دیگران، کودکان را قادر می‌سازد با چالش‌های زندگی بهتر برخورد کنند و  به سلامت روانی آن‌ها کمک می‌کند.

علائم هشدار دهنده مشکلات سلامت روان در کودکان

حکیم‌زاده بیان کرد: والدین باید علائم هشداردهنده مشکلات سلامت روان در کودکان خود را بشناسند که علائمی از قبیل  تغییر در رفتار، اختلال در خواب، عدم تمرکز و اختلال در یادگیری، مشکلات جسمی بدون علت فیزیکی، بازی‌های خیالی ناراحت‌کننده، افکار و وسواس‌های ناشی از نگرانی، افکار خودکشی، ترس‌ها و فوبیاها هستند. 

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج