ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

۴ هزار کودک اوتیسم در اصفهان زندگی می‌کنند / کودکان اوتیسم به مدرسه طبیعت نیاز دارند

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - اصفهان :

مدیرعامل انجمن اوتیسم استان اصفهان گفت: در اصفهان به مدرسه طبیعت ویژه بچه‌های اوتیسم نیاز داریم. سالیان سال است که این مطالبه را مطرح می‌کنم. مدرسه طبیعت می‌تواند نیازهای خاص آموزشی این افراد را پاسخ گوید.

رؤیا قرائتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درخصوص مهم‌ترین مطالبات جامعه اوتیسم در اصفهان، اظهار کرد: اوتیسم یک نوع اختلال است. بچه‌های اوتیسم به‌نوعی در گفتار، ارتباطات اجتماعی یا مسائل شناختی مشکلاتی دارند. این بچه‌ها با توجه‌ به ویژگی‌های خاصی که دارند، در ردیف بیماران مزمن شناخته می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت این افراد را در گروه بیماران قرار داده است، ادامه داد: با این‌ حال، ما در بهزیستی به بیماربودن این بچه‌ها اعتقادی نداریم. در واقع، این افراد در عملکرد مغزشان اختلالی دارند که با آن متولد می‌شوند.      

این فعال حوزه اوتسیم با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین مشکل بچه‌های اوتیسم مربوط به ارتباطات آن‌هاست، یادآور شد: همین عدم برقراری ارتباط با محیط و افراد سبب می‌شود که عملکرد مغز دچار مشکل شود. با توجه‌ به همین مسئله ارتباطی باید گفت که ویژگی‌های آموزش این افراد نیز خیلی خاص محسوب می‌شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم استان اصفهان با تأکید بر اینکه آموزش بچه‌های اوتیسم باید از ۲ یا ۳ سالگی شروع شود، بیان کرد: این سنین درواقع فرصت طلایی آموزش به بچه‌های اوتیسم است. اصلی‌ترین مشکلی که مراکز یا خانواده‌هایشان با آن روبه‌رو هستند، در همین حوزه آموزش است. در راقع هر کودک اوتیسم به یک مربی جدا نیاز دارد. این افراد نمی‌توانند مانند برخی از مثلاً معلولان ذهنی در گروه‌های ۱۰نفری آموزش ببینند. کودکان اوتیسم دست‌کم به ۸ تا ۱۲ ساعت آموزش در روز نیاز دارند.  اما مراکز ما حدود ۴ ساعت و آن هم با چند مربی برای یک کودک پیش می‌روند.

قرائتی با اشاره به اینکه سعی دارد به زبانی ساده مسئله آموزش این کودکان را تبیین کند، تأکید کرد: آموزش کودک اوتیسم در محیط جداگانه و زیرنظر یک مربی مخصوص به خودش سبب شده است تا آموزش این بچه‌ها برای مراکز و خانواده‌ها هزینه‌بر باشد. هزینه‌های یک مربی که فقط مخصوص یک کودک باشد، هزینه کمی نیست.

او در ادامه بحث هزینه‌ها این‌گونه بیان کرد: سازمان بهزیستی مبلغی را طبق عرف خودشان یا آنچه کارشناسان تشخیص داده‌اند، برای بچه‌های اوتیسم در مراکز مربوطه اختصاص داده است. واقعیت این است که مبلغ مذکور با مبالغی که برای بچه‌های اوتیسم هزینه می‌شود، همخوانی ندارد. مابقی این هزینه سنگین را خانواده و مدیران مراکز با کمک خیرین و نهادهای اجتماعی باید تأمین کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم استان اصفهان با تأمل در محیط آموزشی بچه‌های اوتیسم توضیح داد: محیط‌های آموزشی این کودکان که در حال حاضر موجود است، به‌ هیچ‌ وجه با استانداردهای واقعی مطابقت ندارد. محیط در آموزش این کودکان نقش مهمی دارد، یعنی هر چه آنان بیشتر در محیط‌های باز و طبیعی آموزش ببینند، تأثیرگذاری آن هم بیشتر است. هم‌اکنون غالب محیط‌های تعریف‌شده برای آموزش این کودکان به‌صورت آپارتمانی و فضای بسته است. همین مسئله سبب می‌شود که یک رکود نسبی در آموزش این گروه وجود داشته باشد.

خانواده‌های کودکان اوتیسم به حمایت‌ اساسی نیازمندند

قرائتی اضافه کرد: در اصفهان به مدرسه طبیعت ویژه بچه‌های اوتیسم نیاز داریم. سالیان سال است که این مطالبه را مطرح کرده‌ام. مدرسه طبیعت می‌تواند نیازهای خاص آموزشی این گروه را پاسخ گوید. از سال ۱۳۸۶ اولین نامه‌نگاری‌ها در این زمینه آغاز شد. خود من بارها از راه‌های مختلف از جمله شهرداری و شورای شهر پیگیری کرده‌ام، اما سرانجامی نیافته است. هر دفعه که طرح مدرسه طبیعت به یک نقطه امیدبخش رسید، به طریقی منتفی شد و مسیرش تغییر کرد. بنابراین، ما ناخواسته به یک سطح آموزشی کم‌کیفیت روی آورده‌ایم. در واقع، امکانات و بودجه کافی برای آموزش بچه‌های اوتیسم در اختیار نداریم. ما واقعاً باور داریم که هر کودک اوتیسم به یک مربی جداگانه نیاز دارد، اما به‌ناچار خلاف آن را عمل می‌کنیم.

او با تأکید مجدد بر اهمیت آموزش استاندارد برای کودکان اوتیسم یادآور شد: این استاندارد باید در دو بعد فضاهای آموزشی و مربی رعایت و لحاظ شود. در حال حاضر، مربیان ما در رشته‌های تخصصی روان‌شناسی درس خوانده‌اند و مدارج لیسانس به بالا هم دارند. به‌اجبار حداقل حقوق اداره کار را به این افراد می‌دهند، اما می‌دانیم که کار طاقت‌فرسایی به عهده‌شان است و شایستگی دریافت بیش از این مبلغ را دارند. مربی‌های ما از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر در دو نوبت کار می‌کنند، اما حداقل‌ها را دریافت می‌کنند. امکانات فیزیکی کمی هم در اختیار دارند.

این فعال حوزه اوتیسم با اشاره به اینکه جامعه ما شناخت نسبی از این افراد ندارد، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی نیز اهمیت دارد. خیلی از افراد جامعه ما شناختی از کودکان اوتیسم و ویژگی‌های آنان ندارند. فضای خانه و سلامت روانی خانواده برای ما بسیار مهم است. کودکان اوتیسم بار احساسی خاص دارند و گاهی فقط یک نگاه ممکن است روحیه آنان را بر هم بزند. بنابراین، فرهنگ‌سازی، آرامش و بهداشت روانی خانواده‌ها بر کودکانشان هم اثر دارد. نگهداری بچه‌های اوتیسم برای خانواده‌هایشان فوق‌العاده فرسایشی است و گاهی واقعاً عنوان می‌کنند که بریده‌ایم.

مدیرعامل انجمن اوتیسم استان اصفهان درخصوص شمار بچه‌های اوتیسم در اصفهان بیان کرد: معمولاً  کسانی به انجمن مراجعه می‌کنند و پرونده تشکیل می‌دهند که الزامی داشته باشند. این افراد وقتی می‌خواهند بچه‌هایشان را در مراکز توان‌بخشی ثبت‌نام کنند، به نامه پذیرش و تست مخصوص یا کمیسیون پزشکی خود سازمان بهزیستی الزام دارند. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر پرونده تشکیل داده‌اند، اما براساس برآورد و تحقیقات ما می‌توان گفت بیش از ۴۰۰۰ نفر کودک اوتیسم در اصفهان زندگی می‌کنند.     

قرائتی با اشاره به اینکه ۹۹درصد بچه‌های اوتیسم از نظر فیزیکی سالم هستند، خاطرنشان کرد: در ظاهر نشان نمی‌دهد که این کودک مشکل خاصی دارد و به همین دلیل معمولاً خانواه‌ها از تشکیل پرونده امتناع می‌کنند، مگر اینکه برای مراجعه به جای خاصی نیازمند پرونده باشند. این خانواده‌ها اغلب خود را در حالت انکار نگه می‌دارند. بنابراین، تعداد کودکانی که اختلال اوتیسم دارند، بیشتر از پرونده‌های تشکیل‌ شده است. البته ما آن‌قدر امکاناتمان کم است که نمی‌توانیم برای تشکیل پرونده فراخوان بدهیم. ما وقتی می‌توانیم فراخوان بدهیم که واقعاً خدمات و امکانات هم برای آنان مهیا کنیم.

 مدیرعامل انجمن اوتیسم استان اصفهان با تأکید بر اینکه که نه‌ فقط بچه‌های اوتیسم، بلکه تمام افراد خاص نیازهایی دارند که باید تأمین شود، گفت: تمام گروه‌ها از نهادها و سازمان‌ها تا مردم عادی جامعه باید به نیازهای افراد خاص توجه کنند. باید در نظر گرفت که اگر یک خانواده بدون فرزند اوتیسم در جامعه کنونی ما با مسائل و چالش‌های متعددی روبه‌رو است، قطعاً خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم مشکلاتشان دوچندان است.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج