ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نقش مطالعه در حل مسائل پیچیده زندگی

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

کتاب‌ها روایت‌های واقعی یا خیالی از تجربه‌های زندگی هستند که یا به صورت داستان و یا به روایت غیر داستانی منتشر می‌شوند که این روایت‌ها و داستان‌ها راهکارهای مختلفی در اختیار مخاطبان گذاشته که برای حل مسائل زندگی فراوان به کار می‌آید.

به گزارش ایسنا، کسی نمی‌تواند تاثیر کلیدی مطالعه را بر ابعاد مختلف زندگی انسان به خصوص نقش آگاهی کسب شده از طریق آن را در استحکام خانواده، نادیده بگیرد. اکثر خانواده‌ها به دلیل غرق  شدن در روزمرگی از اهمیت پرداختن به مهارت‌های زندگی مثل کتاب‌خوانی غافل شده‌اند. موضوعی که می‌تواند به فرزندانشان نیز سرایت کند. این در حالی است، که مطالعه تاثیرات باورنکردنی بر روی ذهن و رفتار افراد در زندگی فردی و اجتماعی‌اش دارد. زمانی که با مطالعه آگاهی‌مان در برابر مسائل مختلف بیشتر می‌شود قطعا می‌توانیم مدیریت بهتری در مقابل موضوعات مختلف زندگی از تصمیم‌گیری تا توانایی در حل مشکلات داشته باشیم. در ادامه به برخی از نقش‌های محوری مطالعه در خانواده می‌پردازیم. این که کتاب خواندن چه کمک‌هایی در بهبود ابعاد مختلف زندگی افراد می‌کند.

مطالعاتی که می‌تواند به زندگی زناشویی موفق کمک کند
 

 ازدواج و زندگی زناشویی از جمله مباحثی است که معمولا افراد وقتی وارد آن می‌شوند به دنبال موفقیت در آن هستند، آن‌ها برای بهبود زندگی زناشویی خود حداکثر تلاش را می‌کنند. یکی از راهکارهایی که به افراد در این زمینه کمک می‌کند، مطالعه و خواندن کتاب‌های روانشناسی در این ارتباط است. مطالعه این نوع از کتاب‌ها به فرد مواردی چون چگونگی شناخت شریک زندگی و درک او ، نحوه‌ی برخورد با مشکلاتی که معمولا در زندگی وجود دارد و ..... را آموزش می‌دهد و کمک می‌کند تا افراد زندگی موفق‌تری را با هم تجربه کنند.
 

کسب آگاهی در تربیت فرزندان موثر است

یکی دیگر از کاربردهایی که مطالعه می‌تواند در زندگی خانوادگی افراد داشته باشد، استفاده از آن برای افزایش آگاهی و دانش در تربیت فرزندان است. معمولا کودکان از والدین خود سوالات متعددی در زمینه‌های مختلف می‌پرسند. شاید والدین همیشه نتوانند به این سوالات پاسخ دهند و اطلاعاتی در مورد بسیاری از این سوالات برخواسته از ذهن کنجکاو کودک خود نداشته باشند. برخی از والدین خود را این گونه قانع می‌کنند که این نوع پرسش‌ها در کودکان عادی است، بنابراین تلاشی برای پاسخ‌گویی به آن کاری ندارند. در حقیقت ذهن کودک بسیار کنجکاو است، هر چه توانایی والدین در مقام پاسخگویی بیشتر باشد، کودکان اعتقاد بیشتری به آن‌ها خواهند داشت. باوری که در تربیت کودکان به آن نیاز دارند. از این رو  والدین می‌توانند با کتاب خواندن و مطالعه توانایی خود را در این زمینه افزایش دهند.

از سوی دیگر زمانی که مطالعه در خانواده رواج داشته باشد و به نوعی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از آن باشد، کودک  نیز متوجه اهمیت آن می‌شود. امروزه نقش مطالعه و کتابخوانی در رشد ذهنی، اجتماعی و احساسی کودکان اثبات شده و تأثیر کتاب، بر رشد و مهارت‌های  زبانی و خلاقیت کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت.

وقتی گفته می‌شود که والدین با مطالعه به پرسش‌های کودک خود پاسخ دهند، منظور این نیست که با مطالعه، عملکردشان کاملا مثل یک روانشناس باشد. بلکه آن‌ها می‌تواند با خواندن برخی کتاب‌ها روانشناسی فرزند خود را در مراحل مختلف سنی یاری کند چرا که برخی از مراحل رشد کودک دوران حساسی هستند، که کودک در آن سنین به شدت نیازمند همراهی والدین خود است.

.

مطالعه تاثیر بسزایی در موفقیت کاری افراد خانواده دارد

مطالعه تاثیر به سزایی در موفقیت افراد درحوزه کسب و کار نیز دارد، شاید برای این که کاری را شروع کنیم، این امکان برای همه وجود نداشته باشد که از کلاس یا کارگاه آموزشی برای افزودن اطلاعات یا آموزش خود استفاده کنند، بنابراین مطالعه کتاب‌های مختلف در حوزه  مربوطه می‌تواند کمک شایانی به فرد کند، چرا که ما قبل از شروع هر کاری برای این که مشکلی پیش نیاید باید هدف‌های کاری خود را مشخص کرده و بازار مربوطه را مطالعه کنیم.
 

با کتاب خواندن اعتماد به نفس‌مان افزایش می‌یابد

کتاب خواندن همان‌گونه که باعث افزایش آگاهی و دانش فرد می‌شود، می‌توان از آن به عنوان یکی از شیوه‌های افزایش اعتماد به نفس نیز استفاده کرد، به خصوص زمانی که کتابی که انتخاب می کنیم، کتابی باشد که دامنه اطلاعات و لغات ما را افزایش می‌دهد، چرا که از این طریق می‌توانیم سخنانی که به زبان می‌آوریم را با اطلاعات و دانش بیشتر بیان کرده و بر زیبایی سخن خود بیافزاییم و از این طریق شایستگی بیشتری از خود نشان دهیم. عزت به نفس موضوعی نیست که به طور ذاتی در فرد وجود داشته باشد، بلکه اکتسابی است یعنی فرد می‌تواند آن را بدست بیاورد از این رو هر چه دانش و دامنه اطلاعات بیشتر باشد، انگیزه بیشتری برای ابراز احساسات و بیان نظرات خود در مقابل دیگران خواهیم داشت، چون با دانشی که داریم، می‌توانیم مقاوم‌تر در مقابل ترس و تمسخر دیگران بیاستیم.  

با مطالعه می‌توانیم ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشیم

جامعه متشکل از افراد گوناگونی است، که شاید برخورد با همه این تیپ‌های شخصیتی نیاز به داشتن اطلاعاتی در مورد آن‌ها دارد. بنابراین برای این که بتوانیم با این افراد ارتباط برقرار کنیم باید اطلاعاتی در مورد آن‌ها داشته باشیم. برای مثال ممکن است در زندگی روزمره خود با افراد حساسی سروکار داشته باشیم، افرادی که مقابل رفتارهای دیگران به شدت موضع می‌گیرند. بنابراین برای ارتباط با این گروه از افراد، اگر در مورد نحوه برخود با این افراد اطلاعاتی داشته باشیم، بهتر می‌توانیم رفتارهای خود را در مقابل آن‌ها مدیریت کنیم.همچنین مطالعه به فرد کمک می‌کند تا مهارت های ارتباطی‌اش مانند چگونگی گفتگو با افراد مختلف، همدلی و کمک به دیگران، توانایی بیان احساسات و مواردی از این قبیل را بهبود ببخشد.

این مهارت‌ها در ایجاد روابط اجتماعی مثبت و موثر بسیار مهم هستند و می‌توانند به تقویت تاب آوری اجتماعی کمک کنند. افراد با مهارت‌های ارتباطی قوی‌تر، قادر به تشکیل شبکه‌های اجتماعی حمایتی هستند که در زمان بحران‌ها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.
 

افزایش دانش و آگاهی استرس را کاهش می‌دهد


 می‌توان از کتاب خواندن به عنوان فعالیتی یاد کرد که می‌تواند باعث آرامش شده و استرس و اضطراب را کاهش دهد همچنین به فرد کمک می‌کند تا در شرایط بحرانی عملکرد بهتری داشته باشد.


مطالعه مهارت حل مسئله افراد را افزایش می‌دهد


مطالعه به انسان کمک می‌کند که در مقابل مسائل و مشکلات مختلف از راهکارهای متنوع‌تری استفاده کند.کتاب خواندن ابزاری موثر در تقویت تاب‌آوری اجتماعی است، چرا که از طریق آن آگاهی و مهارت‌های ارتباطی ما افزایش می‌یابد. کتاب‌ها روایت‌های واقعی یا خیالی از تجربه‌های زندگی هستند که یا به صورت داستان و یا به روایت غیر داستانی منتشر می‌شوند که این روایت‌ها و داستان‌ها راهکارهای مختلفی در اختیار مخاطبان گذاشته که برای حل مسائل زندگی فراوان به کار می‌آید.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج