ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

رویکردهای موثر در فرزند پروری مثبت

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری میگنا :

متخصصان روانشناسی کودک چندین رویکرد برای ترویج رفتار مثبت در کودکان ارائه داده‌اند
رویکردهای مؤثر در تقویت تاب‌آوری و رفتار مثبت در کودکان
روانشناسان کودک معتقدند که رفتار کودکان بر اساس نوع تربیت آنان شکل می‌گیرد و والدین نقش مهمی در شکل‌گیری این رفتارها دارند.
گاهی اوقات ممکن است کودک رفتار نامناسبی داشته باشد که باعث ناراحتی یا عصبانیت والدین می‌شود. در این مواقع، به جای سرزنش یا تنبیه کودک، والدین باید او را به رفتارهای مثبت و مناسب تشویق کنند. طیبه سرلک مترجم کتاب تاب آوری کودکان در ادامه آورده است متخصصان روانشناسی کودک چندین رویکرد برای ترویج رفتار مثبت در کودکان ارائه داده‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:
 
رویکرد رفتاری
رویکرد رفتاری با تمرکز بر مهارت‌های رفتاری مثبت به کودکان کمک می‌کند تا الگوی رفتاری مفیدتری را بیابند. این رویکرد معمولاً برای درمان کودکانی با مشکلات رفتاری یا اجتماعی مانند اختلالات نقص توجه و بیش‌فعالی، اختلالات رفتار خودکشی، نقص تواناییهای ارتباطی و سایر مشکلات رفتاری استفاده می‌شود. در این رویکرد با تأکید بر تقویت مهارت‌های رفتاری مثبت و کاهش مهارت‌های رفتاری ناپسند، به کودکان کمک می‌شود.
رویکرد معرفتی و شناختی
رویکرد معرفتی به تحلیل نحوه تفکر و باورهای کودکان می‌پردازد و معتقد است که بازنگری در باورها و الگوهای ذهنی می‌تواند بهبودی در رفتار و احساسات کودکان ایجاد کند. این رویکرد با توجه به تفاوت‌های فردی و در جهت کمک به کودکان برای درک بهتر احساسات و افکار خود همراه با مدیریت احساسات منفی حرکت می‌کند. تقویت اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی از دیگر جنبه‌های این رویکرد است.
رویکرد رواندرمانی
رویکرد رواندرمانی با استفاده از تکنیک‌هایی به کودکان در درک عواطف خود کمک می‌کند. این رویکرد بر همدلی تمرکز دارد و به والدین کمک می‌کند تا خود را جای فرزندشان بگذارند و احساسات واقعی پشت رفتار نادرست او را درک کنند. وقتی کودک احساس کند والدین او را درک می‌کنند، به آنها اعتماد خواهد کرد و هنگامی که والدین در مورد انتخاب‌های مسئولانه به او آموزش می‌دهند، نسبت به آنها روراست و صادق خواهد بود.
رویکرد تقویت مثبت
رویکرد تقویت مثبت به کودکان کمک می‌کند تا رفتار خود را بهبود بخشند. در این رویکرد، والدین با استفاده از جملات تشویقی مناسب، کودکان را به رفتارهای مثبت تشویق می‌کنند. برخی از این جملات عبارتند از:
- عالی کار کردی! - خیلی خوب بود که خودت این کار رو انجام دادی. - من به تو افتخار می‌کنم. - تو واقعاً سخت تلاش کردی. - تو می‌تونی هر کاری رو که بخوای انجام بدی.
استفاده موثر از این جملات در کوتاه مدت تأثیر خود را نشان می‌دهد و باعث عمیق‌تر شدن رابطه بین کودکان و والدین می‌شود
رویکرد توسعه‌ای
رویکرد توسعه‌ای به توانمندی‌ها و قابلیت‌های کودکان توجه دارد و با تقویت آنها در مواجهه با چالش‌های کودکان یاری می‌کند. این رویکرد به والدین کمک می‌کند تا به جای اصرار در انجام اشتباه، به کودک فرصتی برای یادگیری بدهند.
هر یک از این رویکردها با روش‌های ویژه خود به بهبود زندگی روانی و اجتماعی کودکان کمک می‌کنند. استفاده از ترکیبی از این رویکردها می‌تواند نتایج مطلوب‌تری را در ترویج رفتار مثبت در کودکان به همراه داشته باشد.
برای تقویت تاب‌آوری در فرزندان، چندین رویکرد و روش مؤثر وجود دارد که می‌تواند به آنها کمک کند تا با چالش‌ها و مشکلات زندگی بهتر کنار بیایند.
 
رویکردهای مؤثر در تقویت تاب‌آوری
 
1. آموزش مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی: این مهارت‌ها به کودکان کمک می‌کند تا به طور منطقی و سازنده با مشکلات برخورد کنند و راه‌حل‌های مؤثری پیدا کنند. یادگیری این مهارت‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا در مواجهه با چالش‌ها، احساس ناامیدی نکنند و به جای آن به دنبال راه‌حل باشند.
2. ترویج امید و نگرش مثبت: ایجاد یک محیط مثبت و امیدبخش به فرزندان کمک می‌کند تا به آینده امیدوار باشند و با مشکلات به‌طور مؤثرتری مقابله کنند. افراد با نگرش مثبت معمولاً در مواجهه با چالش‌ها احساس راحتی بیشتری دارند.
3. فراهم کردن حمایت عاطفی: والدین باید به احساسات و نیازهای عاطفی فرزندان خود توجه کنند و آن‌ها را درک کنند. این حمایت عاطفی می‌تواند به فرزندان کمک کند تا احساس کنند که در برابر مشکلات تنها نیستند.
4. آموزش مهارت‌های واقعی و ضروری: به جای اینکه فقط به فرزندان بگویید چه کار کنند، باید به آن‌ها یاد دهید که چگونه مشکلات را حل کنند. این شامل آموزش مهارت‌هایی است که به آن‌ها کمک می‌کند در موقعیت‌های مختلف تصمیمات بهتری بگیرند.
5. تحمل بلاتکلیفی: به فرزندان اجازه دهید تا با موقعیت‌های نامشخص و چالش‌برانگیز روبرو شوند و به آن‌ها یاد دهید که چگونه می‌توانند این بلاتکلیفی را تحمل کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده با چالش‌های پیچیده‌تر بهتر کنار بیایند.
6. تشویق به تلاش دوباره: فرزندان باید یاد بگیرند که شکست بخشی طبیعی از زندگی است و باید به تلاش‌های خود ادامه دهند. این رویکرد به آن‌ها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در مواجهه با مشکلات مقاوم‌تر شوند.
 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج