ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چرا نوجوانان بزهکار می‌شوند؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری میگنا :

ریشه بسیاری از مشکلات بزرگسالی را باید در کودکی جست‌وجو کرد؛ چرا که برخی افراد به‌دلیل شرایطی که در دوران کودکی و نوجوانی در آن قرار می‌گیرند به‌سوی انجام رفتار هیجان‌انگیز، پرخطر و حتی بزهکاری سوق پیدا می‌کنند.
ریشه بسیاری از مشکلات بزرگسالی را باید در کودکی جست‌وجو کرد؛ چرا که برخی افراد به‌دلیل شرایطی که در دوران کودکی و نوجوانی در آن قرار می‌گیرند به‌سوی انجام رفتار هیجان‌انگیز، پرخطر و حتی بزهکاری سوق پیدا می‌کنند.
دکتر ساحل گرامی، روانشناس در گفت‌وگو با همشهری به بررسی تفصیلی دوران حساس و پرخطر نوجوانی و عواملی که ممکن است اطفال و نوجوانان را به بزهکاری و ارتکاب جرم سوق دهد پرداخته است.
 
 وجود چه زمینه‌هایی اطفال و نوجوانان را به‌سوی ارتکاب جرم و بزهکاری سوق می‌دهد؟
زمینه‌های مختلفی ممکن است در اطفال وجود داشته باشد که آنها را به جرم و بزهکاری سوق دهد. عوامل شخصیتی و عوامل محیطی بیشتر در این موضوع تأثیرگذار است. در رابطه با عواملی که به‌خود طفل بستگی دارد شاید هوش یکی از مهم‌ترین عوامل باشد. چون هوش است که باعث می‌شود ما به سمت حل مسئله پیش برویم و از راه‌های مثبت و منطقی استفاده کنیم یا به‌سوی راه‌های منفی و هیجانی گرایش پیدا کنیم. در منابع مختلف گفته می‌شود افرادی که به سمت بزهکاری رو می‌آورند هوش‌شان از سطح متوسط پایین‌تر است. این افراد به خاطر اینکه ممکن است در تحصیل به موفقیت دست پیدا نکنند جذب افراد پرخطر می‌شوند و ناخودآگاه مسیر زندگی‌شان تغییر پیدا می‌کند.
 
مورد دیگر بچه‌هایی هستند که برونگرا و ذاتا اهل انتقام گرفتن هستند. خودکنترلی پایینی دارند و هنگامی که موقعیتی برای انجام بزه برایشان فراهم شود نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و هیجان را به همه موارد ترجیح می‌دهند.
 
مورد بعدی خانواده است. خانواده می‌تواند شامل محیطی باشد که برای بچه فراهم می‌شود. اینکه از نظر آموزش چه محیطی را برای فرزند فراهم می‌کنند. اینکه سطح دانش و سواد پدر و مادر چقدر است. چقدر می‌توانند به بچه اهمیت بدهند و پیگیر وضعیت او باشند. خانواده‌هایی هستند که فرزندپروری‌های سخت و خشن دارند، خیلی زیاد از خشونت استفاده می‌کنند و بچه‌ها را نادیده می‌گیرند. این وضعیت هم عامل مؤثری است.
 
 آیا اساسا اطفال ذهنیتی نسبت به جرم و بزهکاری دارند؟ از چه سنی نسبت به این موضوع به‌ خودآگاهی می‌رسند؟
تا زیر ۷سال بچه‌ها خیلی لذت‌طلب هستند و خودکنترلی در آنها پایین است. به همین دلیل ممکن است آنها در این سن ماشین دوست‌شان را از مهدکودک با خودشان به خانه بیاورند یا در سوپر مارکت یک شکلات بردارند و... اما این به‌خودی خود به این شکل نیست که بچه آگاهانه مرتکب جرم ‌شود. صرفا به‌خاطر خودکنترلی پایین و لذت‌جویی است. اما از ۷سال به بعد بچه‌ها می‌توانند با انگیزه‌های متفاوت دست به چنین کارهایی بزنند. مثلا کاری را به قصد آزار دادن، انتقام گرفتن و... انجام بدهند و حتی برای آن کار نقشه هم بکشند. هرچه سطح خانواده‌ها پایین‌تر باشد برچسب زدن به بچه‌ها هم بیشتر می‌شود و گاهی باعث تحقیر و سرزنش و حتی تنبیه بدنی شدید می‌شود که همین مورد می‌تواند یک سیکل معیوب ایجاد کند.
 
 چه رفتارهایی از سوی والدین می‌تواند زمینه‌های بروز بزهکاری را در فرزندان در سنین کم ایجاد کند؟
فرزندپروری‌هایی که خشن و همراه با تنبیه بدنی و فیزیکی شدید است، بی‌توجهی و غفلت نسبت به بچه‌ها و... . اینها بچه‌های رهاشده هستند. نوع فرزندپروری می‌تواند سوق‌دهنده باشد. وقتی خود والدین بزهکار هستند، سابقه زندان یا اعتیاد دارند و... همه باعث می‌شود نظارتی را که باید نداشته باشند. در این شرایط شاهد الگوبرداری بچه از والدین هستیم و مثلا می‌بینیم که چند نسل بزهکاری در خانواده به‌صورت زنجیره‌ای ادامه پیدا می‌کند. آماری در این‌باره وجود دارد که افرادی که در کانون‌های اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند ۲۵درصد آنها خانواده خودشان یا بستگان درجه یک آنها سابقه زندان و ارتکاب جرم دارند. این اهمیت خانواده را نشان می‌دهد.
 
 برخی اطفال به‌دلیل بیش‌فعالی ممکن است برای والدین ایجاد دردسر کنند و حتی مرتکب جرم شوند. برای درمان یا کنترل چنین کودکانی چه کار باید کرد؟
افرادی که بیش‌فعال هستند و کمبود تمرکز دارند هیجان‌طلب هستند و خودکنترلی پایین دارند و از درس و فعالیت‌هایی که برایشان حوصله سربر است نمی‌توانند به دستاوردی برسند و به سمت فعالیت‌های منفی می‌روند. به همین دلیل باید حداکثر در سن ۶- ۷سالگی توسط روانپزشک کودک مورد بررسی قرار گیرند. چنین بچه‌هایی معمولا نشانه‌هایی از ۳- ۴سالگی از خودشان نشان می‌دهند. کم‌خواب و پرصحبت هستند و نمی‌توانند برای خواسته‌هایشان صبر کنند. یک خواسته را مرتب تکرار می‌کنند، بی‌قرار هستند و... وقتی چنین نشانه‌هایی را بروز می‌دهند خانواده‌ها باید به‌دنبال درمان باشند. البته این موضوع به ‌شدت بیش‌فعالی بستگی دارد. در موارد خفیف شاید کاردرمانی ذهنی برای بیشتر کردن توجه کفایت کند اما در موارد متوسط و شدید دارودرمانی نیاز است.
 
 اگر کودکی خواسته یا ناخواسته مرتکب جرائمی از قبیل درگیری، ایراد خسارت یا حتی سرقت شد بعد از آن والدین چطور باید با او رفتار کنند تا این اتفاق تکرار نشود؟
موضوع این است که خیلی وقت‌ها انگ و برچسبی که خانواده به بچه‌ها می‌زند خیلی مخرب و پرهزینه‌تر از انگی است که شاید کانون اصلاح و تربیت بزند. به محض اینکه خانواده‌ها کوچک‌ترین چیزی از کودک می‌بینند او را تحقیر می‌کنند و بچه به جایی می‌رسد که با خودش می‌گوید من که این انگ را دریافت کرده‌ام پس بچه بدی هستم و کارم را ادامه می‌دهم چون قرار نیست دیدی که اینها نسبت به من دارند تغییر کند و علت‌یابی در این مورد خیلی مهم است. با وجود همه این نکات اما نمی‌شود پرونده یک انسان را به‌خاطر یک خطا برای همیشه بست.
 
 
نقش همسالان در ارتکاب جرم
اول باید از بعد کمبود توجه و تمرکز به این موضوع نگاه کرد. بچه‌هایی که کمبود توجه و بیش‌فعالی دارند اگر در سنین پایین درمان نشوند دچار افت تحصیلی شدید می‌شوند. وقتی بچه از لحاظ درسی نتواند توجهات را به دست آورد مجبور می‌شود به سمت بچه‌هایی برود که سطح درس‌شان مثل خودش پایین است و آنها قطعا طرح‌هایی هیجانی و جذاب برای این بچه ها دارند. چون این گروه درس را کسل‌کننده می‌دانند. پس به‌سوی افرادی که کارهای هیجانی انجام می‌دهند سوق پیدا می‌کنند. بزه و جرم ازجمله رفتارهای پرخطر و هیجان‌انگیز است که می‌تواند آنها را از لحاظ شخصیتی ارضا کند. پس این گروه از بچه‌ها از سمت بچه‌های مثبت توجهی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه به سمت بچه‌هایی می‌روند که فاز منفی دارند.
 
مورد بعدی خانواده‌هایی هستند که به بچه محبت نمی‌کنند و فقط از او با تنبیه بدنی استقبال می‌کنند. در این خانواده‌ها بچه توجه مثبت را نمی‌گیرد و کانون خانواده از هم گسیخته است در نتیجه بچه‌ها به‌سوی همسن و سالان خود می‌روند چون از آنها توجه می‌گیرند. در این شرایط بچه‌ها احساس تعلقی را که باید نسبت به خانواده داشته باشند ندارند و از همسن و سالان خود کارهای بد را  یاد می‌گیرند و این روند ادامه پیدا می‌کند. از ۱۱- ۱۰سال به بعد خانواده بیشتر نقش نظارتی دارد و بچه‌ها زمان بیشتری را در مدرسه و محله می‌گذرانند و اگر مدرسه به‌دلیل فقر یا محیط، باکیفیت نباشد بچه هم امکانات آموزشی خوبی دریافت نمی‌کند و هم با همسالان خوبی معاشرت نمی‌کند.
 
 
  فقر در کودکی
یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود بچه‌ها خیلی از نیازهایشان ارضا نشود فقر در خانواده است. از سوی دیگر والدین آنقدر درگیر مسائل مالی هستند که اصلا فرصت نمی‌کنند به بچه‌ها رسیدگی کنند. در این شرایط نه نیاز مالی بچه‌ها در خانواده برطرف می‌شود و نه نیاز عاطفی‌شان.
 
  از هم‌گسیختگی خانواده
خانواده‌هایی که از هم گسیخته هستند، طلاق گرفته‌اند، والدین معتاد دارند، یکی از والدین غایب است یا مثلا به زندان افتاده یا ماموریت طولانی‌مدت است یا از روستاها به شهرها مهاجرت کرده‌اند از آن دسته خانواده‌هایی هستند که فرزندان‌شان مستعد رفتن به‌سوی جرم و بزهکاری هستند.
 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج