ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نوع برخورد و رفتار با نوجوانان نیازمند آگاهی وسیع است

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - اصفهان:

یک مشاور خانواده گفت: نوع برخورد و رفتار با نوجوانان و جوانان نیازمند آگاهی وسیع است و با مطالعه محدود یک کتاب یا سایت نمی‌توان همه رفتار آنها را تفسیر کرده و الگوی تربیتی طراحی کرد.

مهران میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تغییراتی بعد از ۱۱ سالگی در ذهن کودک اتفاق می‌افتد که نمونه آن خود مرکز بینی و تفکر انتزاعی است، بنابراین سبک تربیتی نیز بعد از این دوره باید تغییر کند.

وی افزود: دوره نوجوانی با بچه طرف نیستیم و رابطه باید دوستانه باشد. کودک در کنار والدین قرار می‌گیرد و نیازمند توجه آنها است. مهم‌ترین اصلی که یک شخصیت ارزشمند به آنها می‌دهد، احترام و بزرگ شمردن آنها توسط پدر و مادر است که عزت‌نفس و اعتماد به نفس آنها را بالا می‌برد و خودش را باور می‌کند.

این مشاور خانواده تأکید کرد: افرادی که با حرف‌ یا رفتار خود کودک و نوجوانی را تحقیر می‌کنند، لایه‌های شخصیت او را نابود می‌کنند که در رفتار او  هنگام بزرگسالی خودنمایی می‌کند. بنابراین رفتار والدین باید به گونه‌ای باشد که به فرزندشان احساس ارزشمندی بدهد زیرا تحقیر او یک آسیب به شخصیت او است.

میرزایی تصریح کرد: خود مرکزبینی یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی است و تصور می‌کند که مرکز توجه در هر جمعی است و این تصور باعث می‌شود که رفتارهایی از خود داشته باشد که جلب توجه را بیشتر کند که گاهی از جایگاه موفقیت در درس و ورزش است و گاهی به رفتارهای پرخطر و منفی می‌پردازد.

وی گفت: نوجوان می‌پندارد که خودش باید دنیای دلخواه خود را بسازد و برای این هدف هر کاری را انجام می‌دهد و والدین را مقصر  فاصله بین دنیای آرمانی و دنیای کنونی خود، می‌داند و با آنها دچار چالش می‌شود و حتی معلم یا هر شخصی که شبیه والدین باشد با او درگیر می‌شود تا مخالفت خود را نشان دهد.

این کارشناس روانشناسی، افزود: ریشه چالش والدین با نوجوان این است که نمی‌دانند بخشی از این چالش‌ها مثل مدگرایی، پرخاشگری، عصبانیت، زود جوشی... شرایط طبیعی دوران نوجوانی است که اگر این رفتار نباشد، به افسردگی می‌انجامد و می‌تواند گاهی به خودکشی هم ختم شود.

میرزایی تأکید کرد: پدر و مادر باید صبر داشته باشند و این شرایط را بپذیرند و بهترین راهکار در این شرایط، یک اخم و یک رفتار اعتراضی کوتاه مدت است تا فرزند متوجه اشتباه خود شود و هر توضیح و نصیحت اضافه، می‌تواند احترام آنها را خدشه‌دار کند.

وی تصریح کرد: نوجوان به دنبال نصیحت نیست زیرا می‌داند که رفتار او اشتباه است اما در جستجوی دنیای آرمانی خود، می‌خواهد به دنیای امروز انتقاد کرده و یا اینکه جلب توجه کند.

این کارشناس روانشناسی تأکید کرد: هر فرد در فاصله  ۱۸ تا ۲۰ سالگی باید به هویت برسد و خود را پیدا کرده و مسیر خود را مشخص کند. رفتارهای افراطی مثل خالکوبی، نشانه بحران هویت است که سرانجام از انتخاب‌های خود نیز پشیمان می‌شود.

وی گفت: نوجوان با هویت پیشرس، بدون اینکه دچار بحران و چالش شود آنچه را دیگران دیکته کنند به راحتی می‌پذیرد. رفتاری تقلید کننده دارد و هیچ تحلیلی از شرایط ندارد مثل آدم‌های غیرقابل انعطاف که اگر این حریم بشکند آشفته شده و بدترین رفتار را مرتکب می‌شود.

میرزایی افزود:  اگر والدین اهل تحقیق باشند و به سؤال فرزندان، جواب آگاهانه بدهند، در نظر فرزندان قابل احترام هستند و ارتباط آنها تقویت می‌شود، زیرا با این همراهی پدر و مادر، احساس ارزشمندی می‌کند.

این مشاور خانواده تأکید کرد: نوجوان در مواردی مانند رشته تحصیلی و انتخاب شغل، بیشترین تأثیرپذیری را از والدین خود دارد اما در رفتار کوتاه مدت و موقت مانند نوع پوشش، موسیقی، سرگرمی و نوع حرف زدن همسالان خود اثر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اگر نوجوان، حاضر نیست همراه خانواده به مهمانی برود باید به انتخاب او احترام گذاشت، اما به او مسئولیت داد. بچه‌های مسئولیت‌پذیر، هیچ وقت سوءاستفاده نمی‌کنند زیرا مسئولیت‌پذیری به آنها حس ارزشمندی می‌دهد و نمی‌خواهند این ارزشمندی را از دست بدهند.

میرزایی گفت: والدین باید بچه‌ها را مدیریت کنند که با کنترل بیش از حد متفاوت است. علت اینکه برخی والدین در نظارت به فرزندان سختگیری می‌کنند، ناشی از تمایل‌های سرکوب شده خودشان است و فرصت‌هایی که در زمان جوانی و نوجوانی نداشته‌اند.

برچسب ها
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج