ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چالش‌های روانشناسی کودک از تشخیص تا درمان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - قم  :

یک روان شناس کودک و نوجوان گفت: اغلب والدین تصور می‌کنند هنگام مراجعه به روانشناسان کودک تنها خود کودک باید تحت درمان قرار بگیرد این در حالی است که اصل در حوزه روانشناسی کودک والدین هستند؛ لذا در فرآیند تشخیص، ارزیابی و درمان ابتدا رابطه والدین با یکدیگر و مشکلات آن‌ها و سپس کودک مورد توجه قرار می‌گیرد.

پریسا ارجمندی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص چالش‌های روانشناسی کودک اظهار کرد: کودکان در انتقال احساسات و بیان نیازهای خود به دیگران با توجه به ظرف وجودی خودشان از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، لذا روانشناسان کودک باید بتوانند با استفاده از ابزارهایی همچون نقاشی‌ها، بازی‌ها، عکس‌ها و داستان‌ها برای برقراری ارتباط با کودک و در نهایت درک بهتر احساسات او استفاده کنند.

این روان شناس کودک و نوجوان یادآور شد: با توجه به تفاوت در رفتار و نمود احساسات کودکان نسبت به بزرگسالان تشخیص مسائل روانی در آن‌ها می‌تواند با دشواری همراه باشد؛ بنابراین روانشناسان کودک برای تشخیص مسائل روانی آن‌ها باید از راهکارهای تخصصی و متنوع استفاده کنند.

وی تفاوت در نیازها و مسائل روانی کودکان را مورد توجه قرار داد و گفت: کودکان ممکن است خواسته‌ها و مشکلات روانی منحصر به فردی داشته باشند که بزرگسالان ندارند؛ به عنوان مثال، نگرانی‌های تحصیلی، مهارت‌های تحصیلی، فوبیاهای خاص مانند ترس از تاریکی بخشی از این تفاوت‌ها است.

ارجمندی یکی از چالش‌های روان شناسی کودک را همکاری والدین عنوان کرد و گفت: اغلب والدین تصور می‌کنند هنگام مراجعه به روانشناسان کودک تنها خود کودک باید تحت درمان قرار بگیرد این در حالی است که اصل در حوزه روانشناسی کودک والدین هستند؛ لذا در فرآیند تشخیص، ارزیابی و درمان ابتدا رابطه والدین با یکدیگر و مشکلات آن‌ها و سپس کودک مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما این است که والدین انتظار دارند روانشناس کودک در یک جلسه مشکل فرزندشان را ارزیابی و مورد درمان قرار دهد؛ در حالی که این موضوع ارتباط مستقیمی با خانواده دارد؛ بنابراین ما معمولاً در جلسه اول به والدین می‌گوییم که حتماً مشاوره‌های خودشان را داشته باشند، زیرا قطعا در حل مسائل کودک بسیار موثر خواهد بود.

این روان شناس کودک و نوجوان، اضافه کرد: بازخورد و نتیجه درمان در کودکانی که خانواده‌ آن‌ها ابتدا جلسات مشاوره را طی کردند سریع‌تر نمود خواهد داشت؛ البته در کیس‌های با اختلال‌های مغزی فرآیند کار بیشتر متوجه خود کودک است.

ارجمندی با تاکید بر تأثیر مستقیم رفتار والدین بر کودکان تصریح کرد: زمانی که والدین در زمینه مهارت‌های زندگی از جمله مدیریت خشم عملکرد ضعیفی دارند نمی‌توانند این توقع را داشته باشند که فرزندشان خشم خود را مدیریت کند؛ در واقع افزایش مهارت‌های زندگی در والدین به شکل آیینه وار در کودک نمود خواهد داشت.

این روان شناس کودک و نوجوان، قطع روند درمان را از دیگر چالش‌های روانشناسی کودک دانست و گفت: اغلب والدین پس دو تا سه جلسه انتظار معجزه دارند در حالی که در کمترین موضوعات حداقل به ده جلسه نیاز داریم، به این ترتیب بسته به نوع اختلالات، همکاری والدین و کودک تعداد این جلسات متفاوت خواهد بود. 

ارجمندی با اشاره به سن طلایی در کودکان بیان کرد: معمولا والدین این زمان را از دست می‌دهند و وقتی که کودک به سنین نوجوانی رسیده است به ما مراجعه می‌کنند که قطعا در طولانی شدن فرآیند درمان موثر خواهد بود، بنابراین مراجعه به هنگام به متخصصین روانشناسی کودک و عدم خود درمانی از نکاتی است که باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

وی یادآور شد: معمولا زمانی که کودکان نیاز به دارو درمانی دارند و به روان‌پزشک ارجاع داده می‌شوند والدین همکاری لازم را ندارند؛ لذا تقاضا داریم والدین همراهی لازم را در مرحله دارو درمانی داشته باشند و درمان را تکمیل کنند، زیرا هر چه سن کودک بیشتر شود فرآیند درمان هم طولانی‌تر خواهد شد.

ارجمندی با تاکید بر اهمیت جلسات پیگیری پس از درمان، عنوان کرد: حتما والدین پس از فرآیند درمان جلسات پیگیری را جدی بگیرند تا در مراحل رشد روانشناس همراه کودک باشد.

این روان شناس کودک و نوجوان، در پایان اظهار کرد: مراجعه به هنگام در فرآیند درمان بسیار موثر خواهد بود به عنوان مثال در صورت بروز مشکل، قبل از به دنیا آمدن فرزند دوم یا اینکه مهاجرت داشته باشند و یا قبل از تغییر مدرسه به متخصصین مراجعه کنند، اما معمولاً والدین تصور می‌کنند که می‌توانند یک کار تخصصی را انجام دهند و زمانی که فرصت را از دست می‌دهند به ما مراجعه می‌کنند.

 

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج