ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

علائم اتیسم چیست؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - البرز :

یک کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی گفت: والدین دارای کودک اتیسم باید سنجش بدو ورود به دبستان را انجام دهند، این سنجش به چگونگی ورود و هدایت درست آنها به مراکز آموزشی مناسب کمک می‌کند.

مهناز رجایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های والدین دارای کودک اتیسم این است که در زمان سن ورود به دبستان کودک خود، نسبت به انجام سنجش بدو ورود سردرگم هستند و نمی دانند باید از کجا شروع کنند و حتی گاها این سنجش را به تعویق می اندازند. این والدین با توجه به شرایط کودک خود این نگرانی را دارند که آیا برای کودکان طیف اتیسم مدرسه خاصی وجود دارد یا خیر.

وی افزود: بهتر است که هر کودکی با هر سطح از اختلال، سنجش بدو ورود به دبستان را انجام دهد از این طریق با ارزیابی کودک، برای ورود به مدارس استثنایی یا ویژه کودکان اتیسم راهنمایی خواهند شد. اما اینکه بخواهند، سنجش بدو ورود را به تعویق انداخته یا انجام ندهند درست نیست.

 مسئول فنی مرکز توانجوی اختلالات طیف اوتیسم ادامه داد: این کودکان با توجه به سطح اتیسم به مراکز آموزشی ویژه هدایت می‌شوند اما یکی از مشکلات مربوط به حوزه آموزشی این کودکان این است که در حال حاضر در مورد کودکان مبتلا به اتیسم که در طیف خود در سطح بالا ارزیابی می‌شوند، مرکز آموزشی مناسبی نداریم.

رجایی بیان کرد: برای این دسته از طیف اتیسم آموزش در مدرسه‌های عادی مناسب نیست. از طرفی در سطح مدرسه‌های کم توان ذهنی و اتیسم هم نیستند؛ بنابراین بین اینکه در چه سطح و مدرسه‌ای قادر به تحصیل هستند سردرگم می‌مانند. متاسفانه به رغم پوشش‌های حمایتی فعلی، در استان مدرسه مرزی مناسب سطح این کودکان نداریم. بسیاری از این کودکان تحصیل را رها می‌کنند و یا در مدارس عادی غیرانتفاعی با هزینه بالایی مجبور به ادامه تحصیل می‌شوند. لذا وجود مدارس ویژه برای این سطح از اتیسم در استان ضروری است.

وی با اشاره به مشکلات خانواده‌های دارای کودک اتیسم گفت: از دیگر مشکلات و دغدغه‌های خانواده‌هایی که کودک اتیسم دارند، این است که بعد از سن ۱۴ تا ۱۵ سالگی و خروج از مراکز آموزشی روزانه بلاتکلیف بوده و نمی‌دانند از این پس چه کاری باید انجام دهند. متاسفانه بعد از این دوران امکانات کمی برای این کودکان در اختیار داریم.

دغدغه‌های شغلی و حرفه آموزی 

رجایی در ادامه افزود: پس از پایان دوره آموزشی، مراکز حرفه آموزی که مخصوص این افراد باشد، بسیار محدود است و چون افراد اتیسم مشکلات خاص طیف خود را دارند؛ در مراکز حرفه‌ای و آموزشی عادی که افراد عادی و سطح بالا ورود می‌کنند، سخت‌تر پذیرفته می‌شوند.

مهارت بالا در نقاشی و تصویرسازی تا موسیقی 

این کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی گفت: شرایط کسب درآمد و استقلال شغلی از دغدغه‌های والدین برای کودکان اتیسم است. بسیاری از این کودکان دارای توانمندی‌هایی هستند که می‌توان از آنها در عرصه‌های شغلی بهره برد. کودکان طیف خفیف اتیسم در زمینه امور بصری مانند نقاشی و تصویرسازی و برخی از آنها در زمینه موسیقی و حافظه قوی هستند و در اتیسم با سطح متوسط و شدید هم قادر هستند در کارهای روتین و تکراری مثل کار در فروشگاه‌ها، چیدمان، مرتب کردن قفسه‌ها و کارهای زنجیره‌ای فعالیت کنند. بنابراین یکی از راه‌ها این است والدین از سنین پایین علاقه‌مندی و توانمندی کودک خود را پیدا کرده و در همین مسیر او را تقویت و هدایت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از خانواده‌های دارای فرزند اتیسم در زمان مناسب نسبت به عضویت در بهزیستی اقدام نمی‌کنند و زمانی که فرزندشان بزرگتر شده و پس از آنکه به مشکل برخورد کرده و متوجه می‌شوند که توانایی کافی برای ورود به جامعه و پذیرفتن امور اجتماعی مثل رفتن به سربازی و دانشگاه را ندارد، به دنبال تشکیل پرونده در بهزیستی می‌روند.

وی تاکید کرد: برای تشخیص اتیسم لازم است که والدین در صورت شک و وجود علائم به وجود آن در کودک خود، برای ارزیابی دقیق اقدام کنند تا سطح آن مشخص شده و با توجه به آن کودک آموزش‌های لازم را در سن مناسب دریافت کند و با تشکیل پرونده در بهزیستی و انجمن‌های اتیسم از خدمات رایگان و ضروری در حوزه گفتار درمانی کار درمانی و.. بهره مند شوند.

رجایی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه‌های والدین این کودکان این است که پس از فوت آنها تکلیف فرزندشان چیست و در صورت نداشتن خواهر یا برادر چه کسی باید به آنها رسیدگی کند. در این خصوص والدین باید بدانند که ترجیح بر این است که هر خانواده‌ای برای فرزند اتیسم خود یک قیم قانونی در نظر بگیرد تا بعد از فوت آنها بتواند به امور فرزند آنها رسیدگی کند.

کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی افزود: شروع مسایل بلوغ از دیگر نگرانی‌های والدین با کودک اتیسم است. چون سن بلوغ پایین‌تر آمده، لذا لازم است والدین قبل از فرا رسیدن سن بلوغ کودک خود، با یک پزشک متخصص غدد برای به تعویق انداختن علایم بلوغ مشورت کنند تا کودکان به یک خودآگاهی و خود کنترلی و توانایی مراقبت از خود برسند.

علائم اتیسم چیست؟

وی درباره اتیسم یادآور شد: اتیسم یا اختلال در خود ماندگی یکی از اختلال رشد محسوب می‌شود که بر تمام جنبه‌های رشدی کودک اعم از عاطفی، شناختی، رفتاری و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی، بازی‌های تخیلی و نمادین اثر می‌گذرد. این کودکان با وجود سالم بودن گیرنده‌های حسی و اندام‌های بدن، از نظر حسی و حرکتی با مشکل مواجه هستند.

مسئول فنی مرکز توانجوی اختلالات طیف اتیسم افزود: اغلب علایم آغاز ۱۸ ماهگی و ‌یا قبل از سه سالگی بروز می‌کند. ظاهر این کودکان با همسالان خود تفاوتی ندارند اما از طریق رفتارها و ارتباطات اجتماعی رفتارهای تکراری، انجام حرکات ناهماهنگ، واکنش‌های حسی از دیگر کودکان متمایز می‌شوند. شناسایی این کودکان در سنین پایین بر روند درمان تأثیرگذار است. هر چند که این مشکل تا پایان عمر همراهشان است ولی می‌توان با درمان‌های مختلف شدت این اختلال را کنترل کرد .

رجایی گفت: اختلال طیف اتیسم دارای سه سطح خفیف، متوسط و شدید است. تعدادی از کودکان دارای این اختلال بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی دارای رشد عادی هستند اما بعد از آن، مهارت‌هایی را که کسب کرده‌اند از دست می‌دهند. از شاخص‌ترین علایم اتیسم بازی‌های اجتماعی این کودکان است مثلا بازی قایم باشک یا دالی موشک را انجام نمی‌دهند و یا به طور جداگانه ای با خودشان بازی و به شیوه خاصی بازی می‌کنند.

وی افزود: این کودکان علاقه خاصی به بازی با دیگران نشان نمی‌دهند با روشن شدن جارو برقی و سایر وسایل صدادار گوش خود را می‌گیرند و یا فرار می‌کنند. بد خواب هستند و با دیر به خواب می‌روند و با کوچکترین صدایی از خواب بیدار می‌شوند.

وی ادامه داد: علایم هشدار دهنده‌ای که در سال اول زندگی کودک ممکن است بروز کند این است که به صدای مادر و شنیدن اسم خودشان واکنش نشان نمی‌دهند، ارتباط چشمی ندارند، در سن یک سالگی اشاره و یا قان و قون ندارند، لبخند و سایر علایم اجتماعی را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارند. اما در سال دوم علایم هشدار دهنده فقدان کلمه تا سن ۱۶ ماهگی و فقدان بازی‌های وانمودی تا سن ۱۸ ماهگی است.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج