ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تاثیر سریال‌ها بر مراجعه افراد به جلسات تراپی/ روان‌درمانی در دنیای واقعی چگونه است؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

پژوهش‌ها در مورد تاثیر فیلم و سریال‌های روانشناسی و روان‌درمانی بر دیدگاه مردم نسبت به خدمات روان‌درمانی نشان‌دهنده اثربخشی چنین فیلم و سریال‌هایی بر توقعات و پیش‌فرض افراد نسبت به روان‌درمانی است. نکته مهم اینکه این فیلم و سریال‌ها بر تمایل و میزان مراجعه افراد به روانشناس و در کل خدمات سلامت روان موثر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین، در یکی دو دهه گذشته ساخت فیلم و سریال‌هایی با محتوای روان‌شناسی که در آن جلسات روان‌درمانی یا همان «تراپی» به تصویر کشیده می‌شود در ایران و جهان گسترش یافته است و به طبعِ تاثیرات سینما بر افکار عمومی، نگاه مردم جوامع نسبت به جلسات روان‌درمانی تحت‌تاثیر آنها قرار گرفته است. پژوهش‌ها در این حوزه حاکی از اثربخشی چنین فیلم و سریال‌هایی بر توقعات و پیش‌فرض افراد نسبت به روان‌درمانی است. نکته مهم اینکه این فیلم و سریال‌ها بر تمایل و میزان مراجعه افراد به روانشناس و در کل خدمات سلامت روان موثر است.

چند هفته‌ای است که سریالی با نام «افعی تهران» در شبکه نمایش خانگی منتشر و مخاطبان نسبتا زیادی را به خود جلب کرده است. قسمت‌هایی از این سریال به مراجعه شخصیت اول فیلم نزد یک درمانگر (تراپیست) و جلسات روان‌درمانی آنها می‌گذرد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا برای آگاهی بخشی و ذکر نکاتی در این باره بپردازیم.

یافته‌های علمی

پژوهشگران در پژوهشی در سال ۲۰۱۴ با عنوان «تصویرسازی روان‌درمانی در رسانه‌ها: بررسی اینکه چگونه تماشای صحنه‌های روان‌درمانی در فیلم و تلوزیون توانایی تاثیرگذاری بر تصمیم یک شخص برای دریافت روان‌درمانی را دارد» نتیجه‌گیری کردند که مشاهده صحنه‌های روان‌درمانی توسط آزمودنی‌ها بر ایجاد نگاه مثبت و منفی (دو گروه مطالعه مجزا) آنها نسبت به درمانگر و روان‌درمانی تاثیر گذار بوده است.

در سریال افعی تهران شباهت چندانی بین صحنه‌های روان‌درمانی سریال و روان‌درمانی در دنیای واقعی دیده نمی‌شود که احتمالا به علت مشورت نگرفتن از افراد متخصص در این حوزه و مهم‌تر از آن تلاش‌ برای افزودن جلوه‌های سینمایی به این صحنه‌ها است که همواره با دنیای واقعی تفاوت‌هایی دارد.

رویکرد روانکاوی یا روان‌تحلیلی در روانشناسی وجه اشتراکات زیادی با ادبیات، فلسه و هنر دارد و این رویکرد از علم روانشناسی همواره بیشتر مورد توجه فلاسفه، نویسندگان و هنرمندان بوده است. احتمالا به همین خاطر است که بیشتر فیلم و سریال‌هایی که در آن یک بازیگر در نقش درمانگر ایفای نقش می‌کند، رویکردی تحلیلی دارد و سریال افعی تهران نیز از این قائده مستثنا نیست و به نظر می‌رسد درمانگر در این سریال نگاه تحلیلی و روانکاوی دارد. هر چند که نمی‌توان با اطمینان در این باره نظر داد زیرا درمانگر در این سریال چارچوب دقیق و مشخصی ندارد اما با توجه به نوع مداخلات درمانگر نزدیک‌ترین احتمال همین است.

دکوراسیون شلوغ اتاق درمان، زبان بدن ناهم‌کوک درمانگر ، فاصله فیزیکی خیلی زیاد یا خیلی کم از مراجع،عدم توجه به حالات عاطفی مراجع، مرزگذاری‌های خشک و فاقد همدلی، عدم برخورد حرفه‌ای با موضوع هدیه گرفتن از مراجع و بسیاری فاکتورهای تخصصی دیگر همگی حاکی از آن است که آنچه در این سریال از جلسات روان‌درمانی به تصویر کشیده می‌شود با آنچه که روان‌درمانی حرفه و اصولی است تفاوت‌های فاحشی دارد.

البته مجددا اشاره می‌شود که سریال افعی تهران اولین و تنها سریالی نیست که تصویر غلطی از روانشناس و روانشناسی القا می‌کند و بررسی و حل این مشکل نیاز به همکاری و تعامل متخصصان سلامت روان و اصحاب هنر و رسانه دارد که به کمک کار گروهی و استفاده از ظرفیت و توامندی تاثیرگذاری فیلم و سریال نگاه صحیحی نسبت به روان‌شناسی و روان‌درمانی در عموم افراد جامعه که دانش تخصصی لازم را ندارند. ایجاد کنند. در ادامه نیز برخی از انتظارت پیش‌فرض‌های واقع‌بینانه نسبت به روان‌درمانی به اختصار توضیح داده می‌شود.

روان‌درمانی در دنیای واقعی چگونه است

هر چند تجربیات افراد از درمان می‌تواند بسیار متفاوت باشد اما اینکه جلسات روان‌درمانی به چه شکل خواهد بود تا حد زیادی به رویکرد درمانگری که به آن مراجعه می‌کنید، دلیلی که به درمانگر مراجعه می‌کنید و اهدافی که دارید بستگی دارد. اما روان‌درمانی فردی به طور کلی در جهت تفکر، رفتار و روابط سالم‌تر است. درمانگر از راهکارها و تکنیک‌های متعددی برای کمک به شما استفاده می‌کند و هر کدام از راهکارها ممکن است برای برخی مشکلات و برخی شخصیت‌ها مفیدتر باشد. برخی از محبوب‌ترین و اثرگذارترین سبک‌های روان‌درمانی به شکل تعریفی و خلاصه در زیر آورده شده است.

درمان‌های مراجع محور: این رویکرد درمانی گفتگویی که بر رشد و شکوفایی فرد تمرکز دارد. در این رویکرد فرض بر این است که افراد خود توانایی و ظرفیت رشد و تصمیم‌گیری را دارند و خود می‌توانند راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنند و درمانگر سعی می‌کند عواملی که باعث مسدود شدن این توانایی می‌شوند را شناسایی و به کمک مراجع آنها را برطرف کند.

درمان شناختی رفتاری: این درمان به افراد کمک می‌کند تا درک کنند چگونه افکار، احساسات آنها به یکدیگر ارتباط دارد. انواع رویکرد شناختی رفتاری می‌توانند به تقویت خودآگاهی و رشد روش‌های مقابله و سازش با محیط کمک کنند. در جلسات سعی می‌شود افکار و رفتارهایی که باعث مشکلات روانی فرد می‌شود شناسایی شده و سپس بر تغییر آنها به کمک برخی تکنیک‌های و تکالیف خانگی تمرکز می‌شود.

درمان روان‌تحلیلی: مهم‌ترین اصل این رویکرد این است که احساسات، افکار و رفتار ما تحت‌تاثیر عوامل ناخودآگاهی قرار دارد که درمانگر در جلسات سعی می‌کند به کمک مراجع این عوامل را شناسایی کند تا نسبت به آنها آگاهی پیدا کند.

امروزه رویکردهای روانشناسی بسیار بیش از پیش به یکدیگر نزدیک و شبیه شده‌اند و اثربخشی آنها در سلامت روان افراد و جامعه مشخص شده است و مراجعه به آنها با توقعات و انتظارات واقع‌بینانه قطعا می‌تواند به بهزیستی روانی فرد و جامعه کمک قابل توجهی صورت دهد.

منابع: talkspace ، scholarworks

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج