ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

پرورش هوش هیجانی کودکان را جدی بگیریم!/ انیمیشن چه کمکی می‌کند؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری مهر :

مریم ظهیری روانشناس با نگاهی به انیمیشن «چل پله زیر زمین ۳» یادداشتی درباره این انیمیشن که برای کودکان است به نگارش درآورده است و با تحلیل آن از ویژگی هایی که می تواند به پرورش هوش هیجانی کودکان در این انیمیشن کمک کند، سخن گفته است.

در این یادداشت آمده است:

«پرورش هوش هیجانی کودکان را جدی بگیریم!

نوروز ۱۴۰۲ بود که سریال پویانمایی «چل پله زیر زمین» محصول مرکز انیمیشن سوره، روی آنتن شبکه نهال رفت؛ اثری به نویسندگی نسیم خراشادی‌زاده و کارگردانی علیرضا طاهری که روایتگر قصه کودکی به اسم «کوشا» بود. این پسر دستیار «دکتر تور» می‌شود تا در مکانی محرمانه جانوران منقرض‌شده را از طریق نسخه ژنتیکی‌شان به زندگی برگرداند. «کوشا» به این جانوران عجیب اما بامزه کمک می‌کند تا مهارت‌های زندگی را برای بقا بیاموزند.

فصل اول و دوم «چل پله زیر زمین» هشت شخصیت محوری داشت که هر کدام با ماجراهایی که داشتند، بخشی از قصه را پیش می‌بردند. «کوشا»، «دکتر تور»، «گردوله»، «بادکنک»، «خُرخُف»، «زیپی»، «کُلَنجَک» و «ویزی» نام این شخصیت‌ها بود که هرکدام خصلت‌ها و ویژگی‌های رفتاری خود را دارند که می‌توان آن را نوعی گونه‌شناسی شخصیت کودکان در قالب کاراکترها دانست.

از سوی دیگر باید اشاره کنیم که رد پای «کوشا» در قصه همه شخصیت‌ها پیدا بود. در واقع «چل پله زیر زمین» قصه «کوشا» بود که با داستانک‌هایی که کاراکترهای فرعی دارند، تنیده شده و روی خط اصلی قصه پیش می‌رود.

حال نوروز ۱۴۰۳ شاهد پخش فصل سوم این مجموعه انیمیشن از شبکه نهال هستیم. در فصل سوم «دکتر تور» و گروه قهرمانی سفرهایی را با کشتی پرنده خود به نام «چرخ و فلک» به سراسر ایران دارند تا با مشکلات زیست محیطی و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آشنا شوند. ناگفته نماند در سری جدید کاراکتری به نام «کلک» که شخصیتی بدجنس است، سعی دارد به کمک «فضولچه» در کارهای «دکتر تور» و گروه قهرمانی خرابکاری کند. همچنین یک دختر خردسال به نام «روشا» که خواهرزاده «دکتر تور» است به گروه قهرمانی اضافه شده که بسیار باهوش و بازیگوش است.

اگر بخواهیم از دید روانشناسی نگاهی به این اثر داشته باشیم ابتدا باید بگوییم که همواره تعلیم در کنار تربیت؛ آموزش در کنار پرورش آمده است اما بیشتر به یک بعد ِآموزشی توجه شده و پرورش و رشد هوش هیجانی نادیده گرفته شده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر ساختِ انیمیشن‌هایی با مدت زمان کوتاه و جذاب به این بعد اساسی تربیت توجه کرده است و «چل پله زیر زمین» هم از این قاعده مستثنی نیست.

آنچه که در این انیمیشن حائز اهمیت است، روان و ساده بودن قصه‌هایی است که باعث می‌شود کودکان همواره با شخصیت‌های انیمیشن هم‌ذات‌پنداری کرده و در عمل به صورت ناهوشیار مطالب مهمی را فرا گیرند. مثلاً به جای ترسیدن، شجاعانه رفتار کنند، خود را دست کم نگیرند و مساله را حل کنند.

«چل پله زیر زمین» در فصل سوم تلاش کرده است تا کودکان را با محیط زیست آشنا کند و به آن‌ها مواردی را گوشزد کند یا بیاموزد. در این راستا درباره مسایلی از جمله جلوگیری از به هدر رفتن آب، اهمیت تمیزی دریاچه و جمع آوری زباله‌های پلاستیکی، عدم قطع یا آسیب به درختان و … صحبت کرده است. ذکر این نکته ضروری است که پژوهش‌ها ثابت کرده آموزش غیرمستقیم در اکثر مواقع بهتر و با تاثیرات عمیق‌تر همراه بوده است.

اما فراموش نکنیم که مواجهه گه‌گاهی با شکست، می‌تواند از رویاپردازی یا عدم تحمل ناکامی کودکان بکاهد. مشابه آنچه در قسمت سوم این اثر نمایش داده شد، کودکان باید بیاموزند مسیرِ تلاش‌های ما با سختی‌هایی همراه و ممکن است به ناکامی منجر شود، اما نباید ناامید شوند و باید یاد بگیرند دست از تلاش برنداشته و امید خود را حفظ کنند.

یکی از ایرادات وارده به انیمیشن شاید این باشد که تمام تلاش‌های شخصیت منفی داستان منجر به شکست می‌شود. در مقابل موفقیت اغراق آمیز شخصیت‌های مثبت نیز باعث می‌شود بعد از مدتی جذابیت انیمیشن کاسته شده و انتهای آن پیش‌بینی پذیر باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قدرت تجزیه و تحلیل کودکان آنقدر قوی نیست تا دلیل تکرار این مورد را درک کند و تنها ممکن است از تعداد تماشاگران این اثر کاسته شود.

در پایان این یادداشت حتماً باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از رنگ‌های شاد، موسیقی شاد و جو هیجانی، کاراکترهای بامزه و دوست داشتنی، قصه‌های خلاقانه و … مخاطبان کودک را به این اثر جذب و آن‌ها را با خود همراه می‌کند.»

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج