ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

روانشناسی نقاشی کودکان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :
 

به طور کلی کودکان به هنر علاقه دارند و نقاشی روشی آسان و جالب برای بروز علایق و خلاقیت آن‌هاست. در واقع نقاشی، احساسات کودک را به سطح آورده و چیزهایی را نشان می‌دهد که شاید کودک توانایی بیان آن را با کلمات ندارد. پس تفسیر و روانشناسی نقاشی کودک می‌تواند پنجره‌ای به درک بهتر او باز کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت توربین تحریر، کودکان برای کشیدن نقاشی به وسایلی همچون مداد رنگی و دفتر نقاشی احتیاج دارند تا تصاویر ذهنی خود را روی آن ثبت کنند. برای تهیه این وسایل شما می‌توانید به سایت توربین تحریر مراجعه کنید و انواع دفتر، بسته‌های مداد رنگی ۶ رنگ، مداد رنگی ۲۴ رنگ و غیره را با بهترین قیمت خریداری کنید.

تفسیر عناصر در نقاشی کودکان:

روانشناسی نقاشی کودک و تفسیر رنگ‌ها و اشکال آن به فرهنگ وابسته است و در فرهنگ‌های مختلف با هم تفاوت دارند. در ادامه عناصری را تفسیر می‌کنیم که اغلب در نقاشی کودکان تکرار می‌شوند و بنیادی هستند.

محل شروع نقاشی

در روانشناسی نقاشی کودک باید به نقطه آغاز نقاشی توجه کنید چون وضعیت ذهنی کودک را نشان می‌دهد. اگر کودکی در سمت چپ صفحه نقاشی کشید، خجالتی و درونگرا است و به حضور فعال تر یک بزرگتر نیاز دارد. اما کودکی که از سمت راست نقاشی می‌کشد کودکی اجتماعی و عاشق ارتباط گرفتن با دیگران است.

رنگ ها

استفاده بیشتر از رنگ‌ها نشان دهنده شادی و هیجان موجود در زندگی کودک است. رنگ سبز نشانه شادی و سازگاری است. رنگ‌های گرم و روشن مانند نارنجی و زرد نشانه هوش، انرژی و شادی و رنگ‌های تیره نشان دهنده غم و اندوه هستند.

تناسب‌ها

اگر کودک تصویر خود را خیلی کوچک کشید، نشان دهنده احساس ناامنی و فرومایگی او است. علاوه بر این، میزان فضای اشغال شده در صفحه نیز بسیار اهمیت دارد. برای مثال پر کردن تمام صفحه نشان دهنده این است که کودک پذیرای محیط اطراف خود است. اما زمانی که کودک تنها در مرکز یا گوشه کاغذ نقاشی می‌کشد، نشان دهنده ناامنی اوست.

روابط

این موضوع در ارتباط با افراد خانواده بسیار اهمیت دارد. معمولا کودک کسی را که بیشتر از بقیه به او اهمیت می‌دهد و او را تحسین می کند، اول از هر چیز می‌کشد. اما وقتی کودک کسی را کمی بزرگ می‌کشد یعنی او را فرد غالب و سرکوبگر می‌داند. همچنین اگر یک نفر از خانواده در نقاشی کودک وجود نداشت، می‌تواند نشان دهنده حسادت یا تعارض کودک نسبت به او باشد.

شکل انسان‌ها

از ۵ سالگی به بعد، کودک باید شکل انسان را با تمام اعضا نقاشی کند. برای تفسیر نقاشی کودکان از معانی زیر استفاده می‌کنند:

گوش‌ها

نبود گوش‌ها در نقاشی نشان دهنده عدم تمایل کودک به گوش دادن به حرف‌های دیگران است.

دهان

نبود آن به معنی آن است که موضوعی وجود دارد که کودک قصد گفتن آن را ندارد.

دست‌ها

اگر دست‌ها بزرگ و کشیده باشند، نشان دهنده خواست کودک برای برقراری رابطه با دیگران است.

بازوها و پاها

فقدان این دو نشان دهنده عدم بلوغ، وابسته بودن به والدین یا فقدان شخصیت رشد یافته کودک است.

اعضای خانواده

در نقاشی کودک باید به موقعیت کودک با دیگران دقت کنید. زمانی که کودک وسط و در میان والدین قرار دارد، به این دلیل است که احساس امنیت دارد. اما اگر کودک خیلی کوچک‌تر از والدین است یا در گوشه‌ای تنهاست، شاید احساس تنهایی می‌کند.

درختان

درخت در نقاشی اهمیت زیادی دارد؛ چون نشان دهنده ارتباط کودک با خودش است. شاخه‌های بلند درخت به معنی برون گرایی و شاخه‌های کوتاه به معنی روح ترسیده کودک است. ریشه‌ها هم به معنی پایه‌های محکم خانوادگی است و وجود برگ و میوه هم در نقاشی اهمیت زیادی دارد.

خانه

خانه نماد حفاظت از فرد محسوب می‌شود و وجود خانه در نقاشی کودک تفسیر زیر را دارد:

اگر در و پنجره را رسم کند، به معنی استقبال بیشتر از جهان بیرون است، همچنین اگر جزئیات بیشتری را بکشد، مانند دود در دودکش، گل‌ها و غیره، حس شادی و امنیت در خانه را نشان می‌دهد.

 

خورشید

از عنصر مهم دیگر در نقاشی کودکان، خورشید است. خورشید نشانه رابطه کودک با پدرش است. اگر خورشید را در حالت درخشش و شکوه کامل در میانه صفحه رسم کند، به معنی ارتباط خوب کودک با پدر و حس اعتماد به نفس زیاد کودک نسبت به خودش است. یک خورشید نصفه و نیمه در گوشه صفحه به معنی حس اضطرابی است که نسبت به شخص در قدرت، معمولا پدر، دارد. همچنین خورشیدی که پشت ابرها پنهان شده، نشانه اضطراب و افسردگی کودک است.

ابر و باران

ممکن است ابر و باران زیاد در نقاشی نشان دهنده ترس و اضطراب در کودک باشد. در این مواقع کودک در بیشتر موارد خود را زیر ابر می‌کشد.

رنگین کمان

وجود رنگین کمان پر از رنگ نشان دهنده پیام‌های مثبت و حس امید کودک نسبت به آینده است. اگر کودکی در نقاشی‌هایش رنگین کمان را کشید، یعنی دید مثبتی نسبت به آینده دارد.

 

مداد رنگی

معمولا مداد رنگی‌ها برای مصارف متنوعی کاربرد دارند و افراد با توجه به نیاز خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی مداد رنگی‌ها به ۳ دسته حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و دانش آموزی تقسیم می‌شوند که هر ۳ نوع مداد رنگی را می‌توانید با بهترین قیمت از فروشگاه توربین تحریر تهیه کنید. مداد رنگی‌ها می‌توانند تفکرات ما را به صورت فیزیکی نمایش دهند و سبک هنری ویژه هر فرد را آشکار سازند.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج