ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

‌با کودک بیش فعال و دارای نقص توجه چه کنیم؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان جنوبی:

یک دکترای روانشناسی بالینی در خراسان جنوبی گفت: هر کودکی منحصربه‌فرد است و برای مدیریت بیش فعالی خود به روش‌های مختلفی نیاز دارد و والدین نباید فکر کنند که ابتلا به این اختلال بیش‌فعالی و بی‌توجهی مانع از بروز استعداد آن‌ها می‌شود.

مینو میری، دکترای روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نقص‌ها در حوزه سلامت روان کودکان در دهه اخیر اختلال بیش فعالی و نقص توجه است، گفت: این وضعیت همان الگوی بیش‌فعالی‌ و تکانش‌گری یا بی‌توجهی که در عملکرد طبیعی فرد اختلال ایجاد می‌کند و در دو یا چند محیط، اعم از خانه، محل کار، مدرسه و مناسبات اجتماعی، ظاهر می‌شود.

وی درخصوص دلایل عدم تمرکز حواس و دقت، تصریح کرد: والدین و کادر آموزشی در مدارس نسبت به نحوه‌ی رفتار با کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه باید نهایت دقت را داشته باشند تا از آسیب‌های دیگر ناشی از سرخوردگی و احساس گناه جلوگیری شود.

میری ادامه داد: مواردی مانند نداشتن تمرکز در انجام کارها، نیمه کاره ماندن کارها، از این شاخه به آن شاخه پریدن و انجام چند کار همزمان و عدم انجام کارها مطابق با یک دستورالعمل خاص و در نهایت رها کردن آن‌ها بخشی از اثرات مخرب عدم توجه و تمرکز در کودکان است که غیر ارادی بوده و کودک مبتلا به این اختلال هیچ نقشی در شکل‌گیری، بروز و کنترل آن‌ ندارد.

میری در خصوص مهارت‌های مقابله با نقص توجه در کودکان، اظهار کرد: بهترین نوع درمان در واقع تشخیص به موقع این اختلال است که به منظور بررسی آن نیاز است تا کودک به واسطه یک متخصص مورد بررسی دقیق قرار گیرد و پس از انجام آزمایشات و تست‌های متعدد پزشک در باب درمان کودک تصمیم گیری خواهد کرد.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه والدین و معلمان در مقابل نقص توجه و بیش فعالی کودکان چه وظایفی دارند، گفت: بیش فعالی و بی‌قراری مداوم باعث ایجاد مشکلات زیادی برای کودکان در خانه و مدرسه می‌شود و نحوه برخورد با دانش‌آموز بیش فعال بسیار مسئله مهمی است که کودکان بیش فعال در مدرسه بیشتر از سایر دانش‌آموزان به توجه و مراقبت و تمرین نیاز داشته زیرا رفتار معلم با کودک بیش فعال تعیین می‌کند که او یک دانش‌آموز باسواد شود یا یک کودک فراری از مدرسه چرا که شناخت دانش‌آموزان بیش فعال اصلاً کار سختی نیست.

عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: آموزش به کودکان بیش فعال در مدرسه سخت و گاهی خسته کننده است اما غیر ممکن و نشدنی نیست، لذا یکی از چالش برانگیزترین مشکلات مدیریتی که معلمان با آن مواجه هستند آموزش به دانش‌آموز کم توجه و بیش فعال است، زیرا او می‌تواند صبر و آرامش معلم را به خشم و عصبانیت تبدیل کند مخصوصاً هنگامی که مشکلاتی را در تدریس معلم و توانایی یادگیری دانش‌آموزان دیگر ایجاد می‌کند.

میری افزود: نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز بیش فعال باید به گونه‌ای باشد که علاقه به تحصیل در آن‌ها افزایش یابد نه اینکه از درس خواندن و انجام تکالیف فراری باشند مسلماً آموزش کودکان بیش فعال و کم توجه بسیار سخت و زمان بر است و نیاز به انرژی زیادی دارد زیرا مشکلات تحصیلی کودکان بیش فعال با بی‌توجهی یا رفتار اشتباه معلم با آن‌ها می‌تواند چند برابر شود.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه اگر معلم بداندکه چگونه با دانش‌آموز بیش فعال رفتار و او را به سمت تحصیل ترغیب کند، گفت: باید مشکلات تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان کم توجه یا بیش فعال را کنترل چرا که در مدرسه نیاز به توجه خاص دارند.

وی با بیان اینکه هرگز برای تنبیه دانش‌آموز بیش فعال و رفتارهای بیش فعالی او زمان استراحت یا بازی را از او دریغ نکنید، تصریح کرد: دانش‌آموزان مبتلا به بیش فعالی برای تخلیه انرژی اضافی خود، نیاز به فعالیت‌های بدنی دارند لذا گرفتن زمان استراحت از دانش‌آموز کم‌توجه می‌تواند بیش فعالی او در کلاس را بدتر کند چرا که تحقیقات نشان می‌دهد که حذف زمان استراحت یک تنبیه رایج برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است، پس نباید به عنوان یک معلم، برای تنبیه زمان بازی کودکان برای را از آن‌ها دریغ کنیم و به جای این کار می‌توانید یک تنبیه جایگزین این کار کنید که باعث شود انرژی اضافی دانش آموز تخلیه شود، مانند پاک کردن تخته سیاه یا دویدن در حیاط مدرسه نیز می‌توان استفاده کرد.

میری با بیان اینکه برای دانش‌آموز بیش‌فعال یک دوست خوب از همکلاسی‌هایش انتخاب کنید و از آن‌ها بخواهید که برای انجام تکالیف کلاسی، نقاشی کشیدن و بازی کردن با یکدیگر همراه باشند، گفت: این استراتژی به دانش آموزان فرصتی برای حرکت کردن و تخلیه انرژی و در عین حال به آنها اجازه می‌دهد احساس مفید بودن به آن‌ها می‌دهد و هنگامی که کودک بیش‌فعال با  یکی از همکلاسی‌هایش ارتباط برقرار کند، یاد می‌گیرد که مانند او رفتار کند چرا که دانش آموز بیش فعال دوست خود را الگو قرار داده و سعی می‌کند رفتارهای اشتباه و بیش فعالانه خود را کنترل کند.

 

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج