ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

علل و راهبردهای مقابله با دروغگویی در کودکان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان جنوبی:
 

یک کارشناس روانشناسی و مربی تربیت خانواده گفت: یکی از علت‌ها سن کودک و مسائل مربوط به رشد او است لذا برای تربیت کودک بهتر است اول خودمان را تربیت کنیم.

فاطمه زهرا افشارکیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ارزیابی و تشخیص واقعیت و شکل تحریف شده آن در کودک از ۴ سالگی شکل می‌گیرد، گفت: دروغ گفتن در کودکان زیر ۶ سال طبیعی است و ریشه در فرآیند رشد کودک دارد لذا والدین از زمان تکلم کودک در حدود ۲ سالگی به بعد شاهد رفتار دروغگویی در کودک خواهند بود.
وی افزود: به طور معمول از ۶ سالگی کودکان از میزان دروغگویی کودک کم می‌شود اما اگر بعد از این سن همچنان به دروغگویی ادامه دهند، اینجاست که می‌تواند نگران‌کننده باشد و باید بررسی شود.

افشارکیا در خصوص اینکه چرا کودکان دروغ می‌گویند منشأ آن چیست، تصریح‌کرد: یکی از علت‌ها سن کودک و مسائل مربوط به رشد او است لذا شاید کودک ما هنوز کمتر از ۶ سال سن دارد پس در درجه اول باید سن کودک بررسی شود که آیا اصلا توانایی تشخیص دروغ یا واقعیت را دارد یا خیر؟

این مربی تربیت خانواده، با بیان اینکه گاهی کودکان از والد خود الگوپذیری می‌کنند، گفت: برای تربیت کودک بهتر است اول خودمان را تربیت کنیم و رذایل اخلاقی را از گفتار و زبان خودمان دور کنیم و گاهی دروغگویی ریشه در ترس و اضطراب کودک به دلیل سرزنش و عدم همدلی والدین دارد.

وی بیان کرد: فرهنگ، گذشت و تغافل در مسائل جزیی در پرداختن به مسائل مهم از طریق شیوه صحیح و فرصت تجزیه و تحلیل دادن به کودک، قبل از تنبیه و سرزنش باید درخانواده‌ها نهادینه شود.

وی اظهارکرد: گاهی کودک برای نشان دادن استقلال هویتی خود به دروغگویی روی می‌آورد لذا والدین باید رفتارهای هویت ساز که منجر به پر کردن خلاء استقلال کودک است را از خود بروز دهند تا کودک کمتر به این شیوه برای بازیابی احساس استقلال خود متوسل شود.

افشارکیا افزود: گاهی کودک می‌خواهد جلب توجه کند و راه آن را در دروغگویی می‌بیند و والدین باید با توجه نشان دادن بی قید و شرط در شرایط دیگر این خصلت را در او کمرنگ کنند و تحت فشار قرار دادن کودک برای یادآوری موضوع و جزئیات آن نیز می‌تواند منجر به دروغگویی کودکان شود زیرا مغز کودک در ارتباط با فشار ناگهانی برای یادآوری یک موضوع مقاومت ایجاد می‌کند وکودک برای فرار از فشار روانی موقعیت ناخواسته دروغ می‌گوید.

این مربی تربیت خانواده با بیان اینکه چه کنیم تا کودکان دروغ نگویند، گفت: در ابتدا عوامل سرزنشی و تهدید و فشار روانی را از محیط خانه بزداییم و از دریچه همدلی به معنای خود را به جای کودک گذاشتن به اشتباهات کودک بنگریم و در مرحله بعد باید به کودک احساس امنیت بدهیم که اگر واقعیت را بگوید و تلخ و بد باشد باز هم ما تحت هر شرایطی او را دوست خواهیم داشت و نتایج آزار دهنده‌ای را در لحظه برایش رقم نمی‌زنیم بلکه به او فرصت برای تجزیه و تحلیل موقعیت و پی بردن به اشتباهش از شیوه درست را خواهیم داد.

وی با بیان اینکه موضوع مچ گیری‌ و تلاش برای اثبات دروغ کودک است سومین مرحله است، تصریح‌کرد: ما باید با فرهنگ تغافل و استفاده از آن در شرایط درست در امر تربیت آشنا باشیم.

افشارکیا افزود:مچ گیری والدین نتیجه‌ای به جز دروغگویی بیشتر کودک و شکستن قبح دروغ و از بین رفتن اثر اقتدار والدین در سبک فرزند پروری قاطعانه برای ایجاد تغییر در رفتارکودک در پی نخواهد داشت لذا بهترین رویکرد برای تغییر رفتار در کودکان تغییر رفتار در خودمان است.

این مربی تربیت خانواده گفت: اولین الگوی کودک والدین می‌باشند پس به بررسی میزان دروغگویی در رفتار خودمان نیز بپردازیم و الگوی مناسبی برای کودک خود باشیم.

وی با اشاره به اینکه در برخورد با دروغگویی کودک باید به چند نکته توجه کرد، تصریح کرد: نباید به کودک برچسب دروغگویی زد و این رفتار را در او تثبیت کرد و مدام به او تاکید نکنید که آیا راست می‌گوید یا دروغ سعی کنید پرسش‌های مهم و حیاتی خود را از کودکان نپرسید تا درصورت دروغگویی سهوی کودک دچار عصبانیت و پرخاشگری شدید نشود بهتر است منابع دیگری برای این دسته از سوالات خود پیدا کنید.

افشارکیا یادآور شد: در قالب داستان به کودک ارزش راستگویی و پیامدهای دروغگویی را آموزش‌ دهید و تا حد ممکن والد سختگیر و کمال طلبی نبوده و به کودک اجازه اشتباه بدهید و در کنارش تدابیری منصفانه و لطیف متناسب با سن کودک بچینید تا روش درست گفتار را بیاموزید و رابطه‌ی والد فرزندی گرم و صمیمانه در عین اصلاح رفتارکودک باقی بماند.


آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج