مدیریت مخاطرات سلامت و امنیت دانشآموزان در دوران آموزشهای از راه دور دیجیتال (با مرور تجارب جهانی)
شیوع بیماری کرونا در سال تحصیلی گذشته (1398-1399) باعث تعطیلی مدارس سراسر کشور و ادامه آموزش از روشهای آموزش از راه دور با استفاده از رسانههای جمعی و فضای مجازی گشت. در این میان ضرورت امتداد آموزش و تحصیل برای تصمیمگیرندگان این حوزه باعث شده است مسائل تربیتی و مشاورهای مربوط به یادگیری در منزل آموزش در بستر رسانهها و ابزارهای دیجیتال و آسیبهای جسمانی و تربیتی و روانی آن نادیده گرفته شود. گزارش پیش رو که پس از پایان آموزشهای سال تحصیلی 98-99 نگاشته میشود، در پی توجه به این وجوه است تا از این طریق بتوان برای سال آتی تحصیلی و حتی مسیر آموزش از راه دور در آینده آموزشوپرورش با دیدی بازتر و همهجانبهتر به تصمیمگیری و اجرای فرایندهای تربیتی اقدام کرد.
تصویر مدیریت مخاطرات سلامت و امنیت دانشآموزان در دوران آموزشهای از راه دور دیجیتال (با مرور تجارب جهانی)
0 0
تحقیقات اخیر نشان میدهد ترکیب آموزش از طریق فناوریهای دیجیتال همچون صوت و تصویر، استفاده از وجوه انفرادی آموزش و بازخورد فوری دادن در این بستر با آموزشهای سنتی میتواند فعالیت، علاقه و دستاوردهای تحصیلی دانشآموزان را افزایش دهد. اما علاوه بر این وجوه مثبت، آسیبهای بسیاری نیز در کمین این آموزشهاست که عدم توجه به آن نسل کودک و نوجوان و نسل فعال آتی کشور را با خطرات جدی روبرو خواهد نمود. لذا با اتخاذ مسیری درست برای پیشگیری از این آسیبها و خطرات، میتوان از مزایای آموزش از راه دور و بسترهای متنوع آموزشی دنیای جدید بهره لازم را برد.
در همین زمینه مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برای ارزیابی اولیه از مشکلات سلامت دانشآموزان در ایام آموزشهای مجازی اقدام به انجام نظرسنجی اینترنتی میان دانشآموزان سراسر کشور نموده است. بر اساس این نظرسنجی 69 درصد دانشآموزان نیاز به دریافت مشاوره در این ایام داشتهاند و 42 درصد از آنها نیاز فوری خود را در این زمینه اعلام کردهاند.
در همین نظرسنجی از میان 5000 هزار پاسخدهنده بیش از 2200 هزار نفر (44%) در معرض اضطراب تحصیلی قرار گرفتهاند، 1400 نفر (28%) در معرض آسیبهای حضور مداوم در فضای مجازی بودهاند و 850 نفر (17%) اعلام نمودهاند که در روابط خانوادگی دچار مشکل بودهاند.
این نظرسنجی نشان میدهد نزدیک به نیمی از دانشآموزان کشور نیازمند یاریرسانی در زمینه سلامت روان هستند و لازم است متولیان آموزشوپرورش کشور در کنار تلاشها برای بسط امکانات آموزشهای از راه دور، با شناخت کامل از ابعاد جدید آموزشهای از راه دور و مخاطرات احتمالی آن دستورالعملها و برنامههایی برای پیشگیری از آسیب به کودک، نوجوان و خانواده تهیه نماید. بیشک وزارت آموزشوپرورش برنامههای متنوعی دراینباره در دست اقدام دارد، بااینحال در این گزارش قصد داریم با ارجاع به تجربههای بینالمللی متنی برای بهرهگیری تمام ذینفعان آموزشوپرورش از جمله سیاستگذاران، مدیران مدارس، مشاوران و خانوادهها تهیه و ارائه نماییم.
گزارش در 3 بخش تهیه شده است. در بخش اول آسیبهای مترتب بر استفاده طولانیمدت از ابزارهای دیجیتال و اینترنتی برای دانشآموزان مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بخش دوم ملاحظات لازم برای دفع این خطرات از جمله نقش مشاورههای مختلف تحصیلی و عاطفی و تخصصی را مورد اشاره قرار خواهد داد و در بخش نهایی بر اساس همین آگاهیها، توصیههای لازم و راهبردهای سیاستگذاری را به طور خلاصه ارائه خواهیم نمود.