به گزارش مشاور نیوز به نقل از گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مسعود شکوهی نیاز واقعی مدارس به مشاور را حدود ۴۰ هزار مشاور اعلام و عنوان کرد: همه دانش آموزان از همان ابتدای سال یعنی تا آبان و آذر، تحت پوشش آزمون های غربالگری و سلامت روان قرار می گیرند و تقریبا آن هایی که در معرض خطر یا پرخطر هستند، شناسایی می شوند.
شکوهی در خصوص ارجاع افراد پر خطر پس از شناسایی گفت: آن هایی که مشاور یا مربی منتخب می توانند دنبال کنند و در سطحی حاد نیست، در همان مدرسه پیگیری می شود. آن هایی که شدت و حدتش بیشتر است به کمیته نماد در منطقه ارجاع داده و آنجا در سطحی بالاتر پیگیری ها انجام می شود. برخی از اینها نیاز به اقدامات معاضدتی، انتظامی و قضایی دارد و قاعدتاً آن ها را ارجاع می زنیم به دستگاه های همکار. به خصوص مواردی مانند فرار از مدرسه یا منزل را از دستگاه های دیگر کمک می گیریم.
وی اضافه کرد: به عنوان دستگاه فرهنگی و آموزشی یک وظایفی بر عهده مان است و تا یک حدودی اجازه دخالت و مداخله در این موارد راداریم اما در بخش های دیگر نیاز به حمایت های قانونی و حقوقی داریم. البته در حال تدوین پروتکل هایش هستیم تا نحوه مداخله هر دستگاه تعیین شود و بر اساس آن عمل کنیم.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کودکان کار افزود: بحث کودکان کار با بهزیستی و شهرداری است؛ جمع آوری وظیفه شهرداری و نگهداری آن ها بر عهده بهزیستی است. آموزش وپرورش به عنوان دستگاهی با ماهیت فرهنگی و آموزشی، به ارائه آموزش ها می پردازد و سعی می کند دانش آموزان را توانمند کند تا آن ها کمتر آسیب ببیند اما نقش مستقیم در این خصوص ندارد.